Troyamin Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Ja, da går man rett til politiet! Men skjer det min datter? Nei, for hun kommer rett til meg dersom det er noe. Det var hvertfall min tanke. Og jeg tipper det er flere enn meg som tenker slik. Jeg sjekket mobilen til datteren min og der finner jeg en mld der det står; "tenker på deg" og nr var lagret som: en på 40 som. Jeg konfronterte datteren min og fikk rede på at mannen har forsøkt å ringe henne, samt sendt værre mld enn tenker på deg. Jeg forsøkte å ringe mannen, men så fort jeg begynte å kjefte og si at jeg skal anmelde, legger han på. Gikk dagen etter (dette skjedde på kvelden) så gikk jeg til politiet. De fant ut at mannen er psykisk ustabil og er umyndiggjort. Han bor også på institusjon og er under overvåking. Hvordan har han da fått nr til datteren min? Jo, det er flere gutter i seksten-syttenårsalderen som har plaget mannen ved å gi ut nr hans til unge jenter. De sender mannen en mld med spørsmål og hvem han er, og så har de det gående. Fant ut dette hos politiet. De har tatt tak i saken, men mannen er ikke strafferettslig tilregnelig. Jeg fatter ikke engang at mannen har lov å ha tlf! Dette var en skikkelig tankevekker for meg. Jeg har hatt en skikkelig oppvask her hjemme og internett og telefon er under streng overvåking. Både datteren min og jeg har lært noe av dette. "Heldigvis" var dette en mann som ikke kan komme og gjøre datteren min noe fysisk. Men hva om dette var en som var ute etter å ta ho? Håper flere foreldre sjekker mobil og internett regelmessig. Og jeg tar gjerne i mot tips til gode internettprogrammer som jeg kan installere slik at overvåkingen kan bli bedre. PS, jeg tenger ikke kjefting og annet dritt pga dette. Det er selvsagt mer rundt denne saken enn jeg velger å skrive her.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Sendte datteren din han en mld for å plage han?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Jeg forstår tankegangen din. Bare vær klar over at overvåkning av henne er ulovlig med mindre hun vet om det og har gitt samtykke (samtykke her vil da være å bruke pcen med visshet om at du leser gjennom ting etterpå). Den største gråsonen er at du her også indirekte overvåker andre mennesker som snakker med henne. En 13-14 åring kan fint fortelle ting som er svært privat, og ufarlige, til en venn. At vennens foreldre leser dette uten vedkommendes viten er ikke etisk heldig.
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Hvis jeg skjønner deg rett. Mann bor på institusjon. psykiskutviklingshemmet? 16-17 år gamlegutter ønsker å plage mannen. De sender tlf nr hans til unge jenter. De sender mld til han å lurer på hvem han er? Han fortsetter da kontakten med slibrige meldinger? Han er strafferetslig utilregnlig. Da er han veldig syk. Da ville jeg tatt kontakt med institusjonen han er beboer å lagt frem problemet. Så de ble klar over det. Han har sikkert en mental alder som er betraktelig lavere en det han er.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Men hvis jeg forstår deg rett var det jo din tenåringsdatter som tok kontakt først, eller? Og hvordan kan denne mannen da beskyldes for å kontakte unge frøkener? For han kan vel knapt vite hvor gammel den som sender sms er, eller skrev hun under med "Jente 13 år". Kan han virkelig lastes for å svare på en forespørsel, og fortsette å sende meldinger, når han støtt og stadig blir "plaget" av meldinger fra totalt ukjente mennesker. Er egentlig de større guttene, samt datteren din, som har gjort det verste her, rett og slett trakassert en psykisk utviklingshemmet mann/gutt.
Troyamin Skrevet 9. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2009 Jeg blir litt paff av enkeltes uttalelser her. Etter at datteren min sendte mld hvor hun spurte hvem det var som sendte mld til ho, ble ho bombardert med ml og tlf. De guttene som i utgangspunktet har "stjålet" mannens og gitt det ut er jo de som startet det hele. Min datter fikk nr av ei venninne som hadde fått det av ei venninne osv. Dette er gjort for spøk. De vet ikke hva konsekvensene kan bli. Og denne mannen var i følge hans støttekontakt, en som var meget kontaktsøkende... Politiet har som sagt vært inni bildet og sjekket saken. Og når det kommer til overvåking av dataen, så er min datter fullt ut klar over at jeg gjør det. Når man er 13 år og har brutt tilliten, så selvsagt blir det full kontroll. Jeg har passord på nettsider og på tlf. Jeg går IKKE inn på hennes private mld bokser eller msn samtaler uten at det er grunn til mistanke om noe spesielt. Og da er hun tilstede dersom jeg gjør det. Husk at det er populært å ha mange inne på msn kontaktlisten, og mange vet ikke engang hvem personene er! "Jeg forstår tankegangen din. Bare vær klar over at overvåkning av henne er ulovlig med mindre hun vet om det og har gitt samtykke (samtykke her vil da være å bruke pcen med visshet om at du leser gjennom ting etterpå)." Overvåking av pcen til min 13 år gamle datter er fullt ut lovlig. Jeg trenger ikke engang si fra om det. Har snakket med politiet om dette.
LukaFrost Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Hvordan reagerte dateren din på at denen mannen tok kontakt? Ønsket hun å ha kontakt?
blitza Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Det virker som om noen prøver å gi en 13 år gammel jente skylden. Det er jo helt hårreisende! Hun er et barn, og barn har ikke livserfaring nok til å vite konsekvensene av disse tingene. Jeg syns du gjør rett, og jeg hadde gjort akkurat det samme selv, hvis det hadde vært mitt barn dette hadde skjedd med. Selv om mannen ikke er tilregnelig, så er det i alle fall ikke jentas skyld.
leirbål Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Ts. her var det utrolig mange rare reaksjoner. Jeg hadde spurt på data forumet her om noen vet om noen gode barnevakt programmer for data og mobil. Dette er jo blitt en diskusjon om hvem sin skyld det er. Og det er IKKE barnet.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 TS straffer jo barnet da... "Brudd på tilliten"? Jentungen sendte en melding til en som flere hun kjenner har sendt meldinger til, hun fikk nummeret av en venninne og var nysjerrig.
Bernardette Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Go to my pc -er et program du installerer på dataen hun bruker, du får et brukernavn og passord og kan dermed logge deg inn på dataen hun bruker og se alt hun ser (altså hennes skjerm på din skjerm) samtidig som hun holder på.
Bernardette Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 -altså, hun sitter på dataen på rommet sitt f.eks, og du sitter i stua (helst med flosshatt og stor avis foran), og du kan se henens data på din data. Begge dataene må ha internett.
Gjest Chiffon Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Ts. her var det utrolig mange rare reaksjoner. Jeg hadde spurt på data forumet her om noen vet om noen gode barnevakt programmer for data og mobil. Dette er jo blitt en diskusjon om hvem sin skyld det er. Og det er IKKE barnet. Nei, men det er heller ikke mannen. Han er ikke oppegående nok. Her er det "barn" i begge ender, og det ene barnet har større læringspotensiale en det andre. Altså bør man da forklare 13 åringene litt om livet. Noe som det virker som moren her gjør.
Nynorsk Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Vilka 13-åriga jenter blir IKKE kontaktade av voxne men??? Nu var det inte en "voxen" man ens en gang, men rekne med att dattern kommer å få mange anbud fra mange men og det langt innen hun blir stor nok. Bedre da med kommunikation en med overvakning. Med den starka reaktionen kommer hun inte å våga fortelja nåe hjemme.
Troyamin Skrevet 9. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 9. september 2009 Hvordan reagerte dateren din på at denen mannen tok kontakt? Ønsket hun å ha kontakt? Nei, jeg har sett hennes mld om at hun ønsket å være i fred. TS straffer jo barnet da... "Brudd på tilliten"? Jentungen sendte en melding til en som flere hun kjenner har sendt meldinger til, hun fikk nummeret av en venninne og var nysjerrig. Vilka 13-åriga jenter blir IKKE kontaktade av voxne men??? Nu var det inte en "voxen" man ens en gang, men rekne med att dattern kommer å få mange anbud fra mange men og det langt innen hun blir stor nok. Bedre da med kommunikation en med overvakning. Med den starka reaktionen kommer hun inte å våga fortelja nåe hjemme. Dette er andre gangen med tillitsbrudd. Vi har snakket mye om hva som kan skje dersom man sender "uskyldige" mld. Ting kan fort utarte seg. Datteren min visste konsekvensene av å holde slike ting hemmelig. Vi har til vanlig et godt forhold hvor vi kan prate sammen. Nå er hun tretten og ønsker å teste grensene. Helt ærlig så tviler jeg sterkt på at noen av dere som kritiserer meg, har vært i samme situasjon!?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 "Jeg forstår tankegangen din. Bare vær klar over at overvåkning av henne er ulovlig med mindre hun vet om det og har gitt samtykke (samtykke her vil da være å bruke pcen med visshet om at du leser gjennom ting etterpå)." Overvåking av pcen til min 13 år gamle datter er fullt ut lovlig. Jeg trenger ikke engang si fra om det. Har snakket med politiet om dette. Det er i hovedsak artikkel 16 i barnekonvensjonen det referes til i slike saker. Har aldri hørt det har blitt noen sak av det, og når nå du har gitt beskjed så er det uansett ikke noe å tenke på.
MRN Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 (Nynorsk er det ikke) Synes det er utrolig bra at mor (ts) tar tak i dette her! Veldig, veldig bra. Men spørsmålet som jeg sitter igjen med er hvor lang tid har den 13-årige jenta hatt kontakt med denne mannen. Én melding kan det ikke være, ikke to heller, minst et par stykker. Bra at det ble oppdaget. (Tenkte jeg skulle skrive noe her om at 13-årige jenta har et lite ansvar hun også, men klarte ikke å formulere meg helt.)
*Numi* Skrevet 9. september 2009 #18 Skrevet 9. september 2009 Litt OT, kanskje, men det er vel klart at mannen må få lov til å ha telefon? Det er vel ikke hans skyld at 16-17 årige gutter driver gjøn med og plager han.
Shade Skrevet 9. september 2009 #19 Skrevet 9. september 2009 Litt OT, kanskje, men det er vel klart at mannen må få lov til å ha telefon? Det er vel ikke hans skyld at 16-17 årige gutter driver gjøn med og plager han. Jeg må si meg enig i denne, det er jo ikke mannen sin feil. Er det noen som har snakket med disse guttene?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #20 Skrevet 9. september 2009 Hvordan har han da fått nr til datteren min? Jo, det er flere gutter i seksten-syttenårsalderen som har plaget mannen ved å gi ut nr hans til unge jenter. De sender mannen en mld med spørsmål og hvem han er, og så har de det gående. Var det datteren din som sendte melding til ham først altså? Og hva skrev hun i så fall i den meldingen? De guttene som i utgangspunktet har "stjålet" mannens og gitt det ut er jo de som startet det hele. Min datter fikk nr av ei venninne som hadde fått det av ei venninne osv. Dette er gjort for spøk. Om din datter sendte melding til ham først, må hun ta sin del av skylden. Og det er ikke sikkert at mannen selv synes det er en særlig morsom spøk. Det burde din datter ha tenkt på - mannen har følelser han også. Hun er i så fall like skyldig som de unge guttene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå