Far til 2 Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Jeg ble inspirert av en annen tråd her mht gaver/leker til små barn. Da vårt eldste barn var ca 7 ? månder måtte vi benytte min mor som barnevakt noen timer for første gang, og på lik linje med mange (antagelig) var vi spennet på hvordan dette ville gå. Iløpet av de få timene vi var borte våknet barnet, og med en "fremmed" som eneste tilstedeværende var det vanskelig å roe barnet. Ingen leker var av interesse og barnet bare hylte. Min mor tok da en nesten tom bakepulver boks og tømte i vasken. Vasket den og puttet inn en liten leke. Lokkket ble satt på og limt igjen med tape. Dette ble fra samme dag yndlingsleken til barnet i forholdsvis lang tid. Vi kjøpt massevis av leker, både rimelige og dyre, men ingen kunne konkurere med bakepulver boksen for barnet. Så til saken: Hvordan ville dere reagert om barnet hadde fått en slik "gave" av besteforeldre eller venner som kom på besøk ? Jeg tror jeg hadde reagert negativt, men i ettertid ser jeg at dette var en populær leke. Veldig populær. Vi beholdt leken frem til vi fikk barn nummer to, og også dette barnet hadde stor glede av denne sammenliknet med andre leker. Det eldste barnet husker fortsatt denne "leken" (det er ca 2 1/2 år mellom barna). Som "gave" forventer vi oss noe annet (det var jo heller ikke en "gave" da den ble laget), og helst noe som kjøpes i butikken. Men tenker vi egentlig på barnet eller på foreldrene når noe kjøpes inn ? Og hvorfor skal gavene egentlig være så dyre ? Barna fikk bl.a. elektroniske leker som bråket/skrek noe forferdelig. Så ille at barna ble redde. Men det var dyre gaver og sikkert kjøpt inn i beste mening. Hadde disse dyre gavene blitt byttet ut med en hjemmelaget leke som bestod av en bakepulver boks hadde jeg sikkert ikke sagt noe, men likevel reagert inni meg. Hvordan hadde dere andre tatt dette, og tror dere dere hadde endret mening etterhvert som tiden gikk og dere kunne se tilbake på det som skjedde (kall det "etterpåklokskap")?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Det er jo forskjell på hjemmelaget og hjemmelaget da. Svigermors hjemmestrikkede ullsokker er en velkommen gave, men din bakepulverrangel ville ikke jeg sett på som en gave. Det er noe som ble laget der og da for å tilfredsstille et behov. Jeg mener ikke at prisen skal være avgjørende på hvor fin en gave er, for jeg synes det brukes alt for mye penger på leker som aldri blir brukt. Men en gave skal se ordentlig ut og ikke være noe gammelt og brukt. Det kunne jeg aldri tenkt meg å gi bort selv.
Yummy_Mummy Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Jeg har også sett en ølboks (teipet over hullet) som har vært veldig så populær, spennende med lyset og lyden tydeligvis, men ville ikke gitt det bort som gave akkurat. Så ideen er god, men det er nok ikke noe de fleste ville gitt bort. Det er jo ikke egentlig verdien som er viktig, men vi mennesker er jo ofte litt kapitalistiske da. Hadde det vært samme konsept som var hjemmelaget, men litt mer "for-seg-gjort" på en måte, så tror jeg kanskje ikke at noen ville ha reagert.
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Så til saken: Hvordan ville dere reagert om barnet hadde fått en slik "gave" av besteforeldre eller venner som kom på besøk ? Hadde ikke hatt noen som helst reaksjon. "Gaver" må ikke være av det dyreste slaget for å få noen barn til å bli glade. Minner meg om den reklamefilmen som gikk på tv for noen år siden om de besteforeldrene som kom med en diger pakke til barnebarnet. Leken inni var glemt, men esken var gøy å leke med.
Leanne Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Så lenge barnet liker det så er det vel samme for meg hva de får - det er jo ikke jeg som skal leke med det :gjeiper: Men skulle jeg gitt bort en tom bakepulverboks med noe oppi slik at det kom lyd, ville jeg vurdert å malt den litt eller dekorert den litt på en eller annen måte... Jeg har forøvrig gitt bort en dorull til et barn i julegave.. Dette var et barn i familien som hadde alt det trengte av leker. Hun fikk en dorull, noen erter og litt maling. Vi malte dorullen, stiftet igjen enden, fylte med erter og stiftet igjen andre enden. Tøft musikk instrument
Far til 2 Skrevet 10. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2009 Så lenge barnet liker det så er det vel samme for meg hva de får - det er jo ikke jeg som skal leke med det :gjeiper: Men skulle jeg gitt bort en tom bakepulverboks med noe oppi slik at det kom lyd, ville jeg vurdert å malt den litt eller dekorert den litt på en eller annen måte... Jeg har forøvrig gitt bort en dorull til et barn i julegave.. Dette var et barn i familien som hadde alt det trengte av leker. Hun fikk en dorull, noen erter og litt maling. Vi malte dorullen, stiftet igjen enden, fylte med erter og stiftet igjen andre enden. Tøft musikk instrument Det du gjorde synes jeg var kreativt. Og det "beviser" også at mindre barn ikke er opptatt av utseende, pris, eller annet som vi voksne ofte tenker på. Når barn leker gjør de like ofte for "å få til noe". Forskere, ingeniører, arkitekter og andre gjør ofte det samme men med et noe bedre definert mål. Forøvrig er jeg enig med deg og de andre mht å gjøre boksen litt penere, men "man tager hvad man haver" i enkelte situasjoner. For å strekke dette litt lenger synes det som om "oppdagelsen" og kreativiteten er omtrent den samme i enkelte yrker som det er for de fleste barn. Noen eldre blir tydligvis aldri "voksne"
Malama Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Som en praktisk løsning, så var jo den bakepulverboksen genial. Som en "se, lille venn, her kommer bestemor på besøk og har med seg en gave til deg" ville jeg nok tenkt at det var noe snålt. Pyntet og sånn, så ville det vært noe annet. Men, jeg ville vel lurt litt om han fikk det til bursdagen liksom... Men, for all del, min sønn satte større pris på kassen enn bursdagsgaven han fikk av mine foreldre i år, selv om han liker lekene nå som boksen er borte (var ei stor kasse med litt av hvert oppi) Men, på stellebordet, hva er best til å holde på tolmodigheten? Er det leker? Nei, men en stellekremtube, ei tom babyoljeflaske, en kleshenger... Men igjen, om noen kom til jul med ei tom babyoljeflaske og sa "god jul, her er julegaven din lille venn, så har du noe å leke med på stellebordet" så hadde jeg nok lurt litt... men sånn om vi er på besøk hos noen og må stelle... så er det en annen sak ja
Susan Sto Helit Skrevet 11. september 2009 #8 Skrevet 11. september 2009 En gave bør nok være litt mer foreggjort, og jeg tviler på at jeg hadde satt pris på en slik leke om den kom som en gave. (Type bursdagsgave eller julegave) Derimot hadde jeg satt pris på den som en ting barnet hadde fått fordi det trengte noe der og da. Hjemmestrikkede klær, hjemmesnekrede ting, og hjemmemalte rammer o.l. er litt annerldes. Men da er det lagt ned en del mer arbeid i det. Det er på en måte noe som koster litt, i materialer og i arbeid. Å putte noe i en bakepulverboks så den lager lyd er liksom en mer spontan greie. Men på samme måte liker jeg å arve klær til barnet, men hadde nok sett litt rart på folk om de hadde tatt arveklærne, pakket de pent inn, og gitt dem bort som bursdagsgave... (Da vil jeg heller betale litt for dem, så giveren kan kjøpe en liten oppmerksomhet til barnet istedenfor.)
Yummy_Mummy Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 Er det nå på tide å starte facebook-gruppen "Få tilbake bakepulverboksen i metall"? Papirboksene lager jo ikke noe særlig morsom lyd
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 En gave er en gave. Jeg synes det er litt merkelig å vurdere å reagere negativt på en gave. hva blir da alternativet? at man ikke kan gi bort noe fordi man blir "redd" for reaksjonen til de som får noe - eller enda værre, de som vurderer hva andre får. Hvilke kriterier skal legges til grunn for om du skal synes at det andre får er fint/bra for dem? Gaver skal jo dekke ett "behov" både hos giver og mottaker, og forhold dem i mellom kan influeres av mange ting - uten at alle vet hva.. Det viktigste med en gave er jo at det ligger en tanke bak den - og da blir det faktisk uvesentlig hva prisen er eller omden er kjøpt elle hjemmelaget. Man må jo også ta i vurdering at ikke alle har like god råd og derfor ikke kan gi det som lekebutikken har priset høyest, uten at dette nødvendigvis er de fineste gavene. En annen ting er vel at for mange barn forventer en gave for enhver anledning, eller "ikke anledning". Jeg synes det blir galt at, besteforeldere spesielt, er forventet å gi bort noe bare man svinger innom. Men det er mine tanker. Forøvrig kan det nevnes at min datter på 1 år og 3 måneder er helt uforutsigbar i hva hun foretrekker av leker, både lagde og kjøpte i alle nivåer. De mest spennende er selvfølgelig de som noen andre leker med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå