Gå til innhold

Hjelp til å tolke husleieloven

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Heisann!

Jeg har lest husleieloven, men kan noen hjelpe meg å tolke den?

Her er situasjonen: for tre uker siden flyttet jeg inn i en leilighet, der standarden var "gammel". Det er jo helt i orden. Men, når jeg gikk gjennom leiligheten ilag med huseier, ble jeg fortalt at det lakk vann på badet (ved siden av toalettet), men at hun ikke visste hva det kom av. Hun mente derfor at jeg skulle ha en gulvklut liggende.

Idag har jeg hatt en rørlegger her, for å koble til en oppvaskmaskin. Det var avtalt med huseier at han skulle komme. Når han var her spurte jeg om han kunne si noe om hvorfor det lekker vann på badet (er ikke varme der, så ikke snakk om kondens). Hans konklusjon var at toalettet er gammelt. Pga det vil det ikke være så mye poeng i å fikse toalettet, ettersom det er rimelig mye som kan forårsake lekkasjen pga alderen. I tillegg har også toalettsetet/lokket løsnet helt, og går ikke å sette på igjen. Det ligger nå bare helt løst oppå porselenet. Det er gamle fester, så jeg tror ikke det vil gå å bare kjøpe nytt sete. Jeg skjønner hvertfall ikke hvordan. Rørleggeren mente det beste ville være å bytte hele toalettet.

Når jeg nå leste husleieloven, står det at jeg som leier plikter å vedlikeholde toalettet. Men regnes denne situasjonen som vedlikehold, når hele toalettet bør byttes? Er egentlig det jeg lurer på. Eller regnes det som utbedring som utleier må stå for?

Noen som forstår denne loven som kan hjelpe meg? Vil ikke bomme helt når jeg skal snakke med huseieren, men vil vite hva jeg har krav på, da hun er av typen "joooo, men det virker jo, vi trenger ikke fikse det".

Jeg håper noen kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, utbytte av toalett er ikke vanlig vedlikehold. Det er utleier som må fikse dette.

Hadde nesten nøyaktig samme sak med forrige huseier. Hun mente vi burde betale for nytt toalett da det sto i husleieloven at det var leiers ansvar å foreta vedlikehold. Hah. Vi ga henne klar beskjed om at hun hadde misforstått noe kraftig og la ved en bekreftelse fra forbrukerrådet om at det å betale nytt toalett var hennes ansvar da det IKKE gikk under vanlig vedlikehold.

Husk bare på å klage fort nok, du har vel 14 dager på deg innen feilen ble oppdaget.

Skrevet

Det burde også være i huseiers interesse at det ikke blir fuktskader på badet pga lekk toalett, så bare hør med henne om det ikke kan skiftes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...