Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta dobbel pergo-kur nå, og ser vel at det er en viss fare for litt bivirkninger.

Men det jeg lurer på er: dere andre som har tatt pergo og fått bivirkninger, varte de bare de dagene kuren varte, eller hele syklusen? Og hvilke bivirkninger fikk du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk utrolig mange bivirkninger av pergo, og det kun på enkel kur. :dåne:

Noen bivirkninger varte bare de 5 dagene jeg tok pillene, mens noen var konstante.

De jeg fikk som varte de dagene jeg tok pillene var hodepine og ekstreme humørsvingninger.

Det som jeg enda sliter med (er en måned siden jeg tok de siste pillene) er sopp, de 4-5 kiloene jeg la på meg, ''kroppsvarme'' (er egentlig en frysepinne, men det føles enda som om jeg er i overgangsalderen) og forferdelige mens- og EL-smerter (pleide ikke å kjenne noenting før).

Urk, gleder meg ikke til å begynne på prøverørshormoner. :bond:

Uansett, lykke til med pergokuren deres og husk at de fleste ikke merker noe særlig til pergoen. :klem:

Skrevet

På enkel kur fikk jeg skikkelig hetetokter om natten. Varte bare mens jeg tok pillene.

Skrevet

Jeg har gått på dobbe pergo og var forberedt på hodepine, svettetokter, humørsvigninger og det meste. Kom imidlertid VELDIG heldig fra det og fikk bare enorm EL-smerter. Så bivirkningene er tydeligvis veldig forskjellige fra person til person ;)

Skrevet

Håper jeg slipper unna de verste da. Slå langt i dag har jeg bare vært ekstremt trøtt, noe som må skylles tablettene, da jeg sov veldig godt i natt.

Skrevet

Jeg ble satt på pergo for å få dobbel eggløsning (slik at sannsynligheten for å bli gravid var dobbel så stor). hadde ingen bivirkninger den syklusen bortsett fra at mensen var en del dager forsinket. -Men neste syklus fikk jeg ikke eggløsning i det hele tatt og plutselig en kjempekraftig blødning som varte utrolig lenge ca 10 dager før jeg skulle ha mens. Jeg vet at jeg har eggløsning hver måned og syklusene mine er svært pålitelige, så dette tror jeg var en bivirkning.

Jeg kuttet ut etter dette, men hadde vel en rar syklus til før det nå har sett ut til å normalisere seg.

Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig å gi Pergo til noen som har normal eggløsning, og det er jo ikke slik at man har dobbelt så stor sjanse for å bli gravid ved to egg, sannsynligheten øker nemlig bare med 4% fra sanns. når man slipper ett egg.

Skrevet
Jeg synes det er veldig merkelig å gi Pergo til noen som har normal eggløsning, og det er jo ikke slik at man har dobbelt så stor sjanse for å bli gravid ved to egg, sannsynligheten øker nemlig bare med 4% fra sanns. når man slipper ett egg.

Det vet jeg ingenting om, men det var en fruktbarhetslege på fruktbarhetsklinikken hos Aleris som sa jeg skulle gå på det. Jeg antok at han visste hva han drev med... Det var nok uansett kun for å forsøke noe før IVF kom som neste løsning. Mannen har nemlig noe nedsatt spermkvalitet samt mobilitet og jeg tror de ønsket å prøve noe før de gikk rett på IVF. Argumentasjonen var, tror jeg, å gå på pergo annenhver måned i tre måneder, som skulle tilsvare nok et år med prøving (uten at det tok et år).

Etter mine problemer, søkte jeg litt på nettet og det er visst flere som opplevde å miste eggløsningen. Heldigvis fikk jeg min tilbake igjen da, så får vi heller prøve normalt mens vi venter på time på Ullevål...

Skrevet (endret)

Tror det er bra du sluttet når bivirkningen var å miste eggløsning. Jeg reagerer på at man behandler kvinner for problemer de ikke har som en løsning på problemet mannen har.

Det står jo til og med i pakningsvedlegget til pergo at man ikke skal ta det med mindre mannen har god sædkvalitet.

Håper dere lykkes med IVF! :)

Endret av Noli
Skrevet
Tror det er bra du sluttet når bivirkningen var å miste eggløsning. Jeg reagerer på at man behandler kvinner for problemer de ikke har som en løsning på problemet mannen har.

Det står jo til og med i pakningsvedlegget til pergo at man ikke skal ta det med mindre mannen har god sædkvalitet.

Håper dere lykkes med IVF! :)

Takk skal du ha. Vi starter offentlig og Ullevål har bare akkurat mottatt søknad, så det vil nok ta laaaang tid før det blir vår tur der. I mellomtiden har vi kjøpt to bøker på Amazon om linken mellom mat og fruktbarhet og jeg må si at etter en uke med forandret kosthold så føler jeg meg ihvertfall enormt mye bedre. Det kombinert med fertilityfriend (som også virker svært bra) gir meg et håp om vi kanskje kan få det til naturlig, men vi får se...

Skrevet

Ja, det glemte jeg å nevne... All spottingen min før mensen forsvant, og jeg fikk 2 dager lenger syklus, så vær litt tålmodig med testingen ;) Jeg fikk EL i pausemåneden også, og det var da jeg ble gravid :)

Skrevet

Vil ikke ha lenger syklus, den er alt for lang som den er.. :sukk:

Skrevet

Jeg fikk hodepine forrige runde. Den varte de 5 dagene kuren tok, + et par dager til.

De fire rundene før det har jeg hatt; vektøkning, pms, el-smerter, utslett, kviser, hetetokter/frysninger. Litt hele tiden, men mest fremtredende mens jeg har tatt pillene. Tretthet, svimmelhet og generelt sliten er bivirkninger som har vart mer eller mindre hele syklusen.

Skrevet

Det er vel egentlig ikke syklusen som blir lenger, for EL kan godt komme tidligere med pergo, men lutealfasen kan bli litt lenger... Så det lønner seg å tempe eller ta EL-tester så du er sikker på når EL er :)

Gjest Gjest_Lone_*
Skrevet

Jeg fikk hodepine, lette hetetokter og ble svimmel.

Gynekologen som gav meg dem sa til meg at noen får se ett grønnskjær når de ser på sterkt lys, så jeg skulle ikke bli redd hvis det skjedde. Det skjedde ikke og jeg har ikke hørt om noen det har skjedd med.

IVF hormonene var mye snillere enn pergo, bare så det er sagt. Da er det sprayen man bruker i starten som er verst for de fleste, så fort man begynner på sprøyter så letter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...