Gjest TS Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Hei! Vi har i over et år prøvd å bli gravide, men ingenting skjer. Jeg har bestandig hatt sjeldne menstruasjoner, bare en gang annenhvert år før jeg begynte på p-pillen. Jeg sluttet på den for over et år siden, og har ikke fått mensen av meg selv. Har vært hos gynekolog og han fant ut ved hjelp av ultralyd at jeg har pco-eggstokker og muligens en tett eggleder. Hormonprøvene mine var så og si normale, jeg hadde litt lavt østrogennivå. Jeg fikk da beskjed om å gå på tre kurer med primolut for å se om jeg fikk blødninger av det, og det fikk jeg, men har ikke blødd siden siste kuren som var i juli. Da jeg var på kontroll igjen i dag var han helt fjern, og husket ikke noen ting av det han hadde funnet ut sist. Han sa det var p-pillene som "hang" igjen fortsatt, derfor er ikke syklusen blitt satt igang igjen. Sist gang sa han at prøvene viste at kroppen var i gang igjen etter p-pillene, så de hadde ikke noe med at jeg ikke fikk mensen. At jeg fikk blødning av primolut betydde at jeg hadde hatt eggløsning i sommer sa han. Jeg har lest at primolut bare setter igang blødning, men ikke eggløsning jeg da men... Han ville ikke at jeg skulle begynne på noen hormonbehandling for å sette igang eggløsning, men heller få åpnet den tette egglederen. Jeg blir så forvirret! Vil en tett eggleder stoppe opp hele syklusen da, og hvis den blir fikset så blir syklusen bra igjen? Det trodde jeg altså ikke.. Og ikke vet jeg om jeg har pcos eller bare pco... Men jeg er litt plaget med uren hud, eggløsning får jeg så og si aldri av meg selv, og jeg er litt mer hårete enn en gjennomsnittlig kvinne, men det er ikke så altfor ille. Jeg er ikke overvektig, men jobber veldig hardt for å holde vekten. Jeg er så frustrert og oppgitt, og setter stor pris på om noen som har erfaring med dette kan gi meg noen råd.
Noli Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Bytt gynekolog. Har du tatt HSG-røntgen eller lap? Man kan vel ikke se tette eggledere ved vanlig UL-undersøkelse. Det sa i hvert fall min gynekolog da jeg var der i dag. Du får ikke el av primolut, du får bortfallsblødning (mensen uten at det har vært el), med mindre du har el av deg selv da. Merkelig at du ikke fikk pergo, det er veldig usannsynlig at p-pillene dine påvirker syklusen din et år etter at du sluttet, og kroppen "merker ikke" at egglederne er tett, så det påvirker ikke syklusen din heller.
Gjest TS Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Takk for svar! Ja jeg har bestilt time hos en privat gynekolog i dag. Egglederen så tett ut begge gangene jeg har tatt ultralyd, så det kan godt hende den er tett.. Men jeg skal ta lap senere i høst for å få sjekket det.
Noli Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Man tar jo UL med kontrastvæske for å sjekke om de er tette, det hadde man jo ikke gjort om man kunne se det på vanlig UL? Håper du finner ut av det, høres merkelig ut hele greia.
Lucky? Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Godt du har bestilt deg time hos ny gynekolog Jeg har også pcos og ett år etter p pille slutt hadde jeg kun hatt mensen noen ganger. Jeg har også litt uren hud, sjeldent/aldri eggløsning av meg selv og litt mer hår enn andre Etter ett år prøving ble jeg henvist til gyn og fikk diagnosen og ble satt på pergotime for å gå igang eggløsningen.. Tror heller ikke man kan se tette eggledere på vanlig ul, men at man må ha lap for å kunne se det, men da skulle jo gyn sendt deg videre for lap... Håper du slipper å vente lenge på time hos den nye gynekologen og at h*n gir deg bedre svar Lykke til
Noli Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Dersom man ved HSG-(kontrast)-røntgen, finner ut at én eggleder er tett, og den andre fungerer helt normalt, pleier de ikke åpen opp den tette heller. I mange tilfeller åpnes den av kontrastvæsken, men ikke alltid. Det har normalt sett lite å si for evnen til å få barn at man har én tett eggleder.
superlady Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Hei, Kan du fortelle hvilken gynekolog du gikk til første gang? Jeg har også vært hos noen som virker litt distre, så lurer på om det kanskje har vært samme...
Gjest TS Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Noli: Ja det er det jeg mener jeg har hørt, at en tett eggleder ikke har så mye å si. Derfor synes jeg det er så rart at jeg ikke kan få prøve med pergo først, før det gjøres noe annet. Jeg tenker at det er den manglende eggløsningen som hovedsaklig er problemet her, ikke den ene muligens tette egglederen. Superlady: Han holder til på Åsane senter i Bergen.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 Jeg var hos gynekolog i går, og han sa at det hadde ingen hensikt for meg å gå på pergotime, altså å stimulere eggløsning, dersom egglederen min var tett, for da hjalp det ikke. Så jeg må på HSG-røntgen før jeg kan begynne på pergotime. Så det har nok noe å si.
Gjest TS Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Jeg var hos gynekolog i går, og han sa at det hadde ingen hensikt for meg å gå på pergotime, altså å stimulere eggløsning, dersom egglederen min var tett, for da hjalp det ikke. Så jeg må på HSG-røntgen før jeg kan begynne på pergotime. Så det har nok noe å si. Hadde gynekologen noen grunn til å tro at du har tette eggledere da? Da er det jo såklart nødvendig med HSG-røntgen eller lap. Jeg har nå vært med en ny gynekolog, han sa det var veldig grovt av den andre gynekologen å antyde at jeg muligens har tett eggleder, for det er umulig å se med ultralyd. Siden jeg aldri har hatt klamydia (blitt testet for det to ganger), eller noen annen infeksjon så vidt jeg vet, så var sjansen for at egglederen skulle være tett veldig liten. Så det han anbefalte pergo med en gang, jeg skal begynne på det om to uker. Det var tydelig at det var hormonell ubalanse som er årsaken, for slimhinnen var tynnere enn normalt. Derfor skal jeg også gå på østrogentilskudd.
Gjest Irith Skrevet 30. september 2009 #11 Skrevet 30. september 2009 Dessverre er ikke alltid legene like enige... Jeg har PCOS, sjelden eggløsning og kun en eggleder som er åpen. En lege kan ikke se om egglederen er tett ved en vanlig innvendig ultralyd... Men man kan se om man har antydninger til PCO Jeg var innom en gyn som ikke tok meg på alvor i et par år. Hun sendte meg aldri til lap, men pøste på med doble og triple pergokurer opp og ned og i mente. Jeg byttet, fikk tatt en lap, mannen fikk tatt en prøve, og vips.. Vi var på lista til IVF... Overlegen på Riksen sier at bare en eggleder gjør det betydelig vanskeligere å bli gravid. Man produserer vel fortsatt egg i eggstokken på den tette sida, og meg bekjent så har man normalt eggløsning fra en side en syklus og fra den andre siden den neste syklusen. Dvs annen hver syklus hvor eggstokken slipper egg som aldri kommer i mål?
Noli Skrevet 30. september 2009 #12 Skrevet 30. september 2009 Gynekologen min mener eggstokkene sitter såpass tett at den andre egglederen kan fange opp egg fra motsatt side. Men selv sliter jeg må forestille meg hvordan det skal gå, hvordan vet den ene at den andre er tett? Men jeg har jo strengt tatt ingen peiling..
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Gynekologen min mener eggstokkene sitter såpass tett at den andre egglederen kan fange opp egg fra motsatt side. Men selv sliter jeg må forestille meg hvordan det skal gå, hvordan vet den ene at den andre er tett? Men jeg har jo strengt tatt ingen peiling.. Det har jeg også hørt, men klarer ikke helt å se det for meg. Tenker sånn som deg. Jeg har aldri sett en god tegning av eggstoker og livmort, kun forfra og da er jo eggstokkene langt fra hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Hadde gynekologen noen grunn til å tro at du har tette eggledere da? Da er det jo såklart nødvendig med HSG-røntgen eller lap. Jeg har nå vært med en ny gynekolog, han sa det var veldig grovt av den andre gynekologen å antyde at jeg muligens har tett eggleder, for det er umulig å se med ultralyd. Siden jeg aldri har hatt klamydia (blitt testet for det to ganger), eller noen annen infeksjon så vidt jeg vet, så var sjansen for at egglederen skulle være tett veldig liten. Så det han anbefalte pergo med en gang, jeg skal begynne på det om to uker. Det var tydelig at det var hormonell ubalanse som er årsaken, for slimhinnen var tynnere enn normalt. Derfor skal jeg også gå på østrogentilskudd. Han tok ultralyd av meg, men som du sier så han bare at jeg hadde PCO, men han syntes tydeligvis at jeg burde ta HSG før jeg begynte på Pergotime. Jeg har heller aldri hatt klamydia eller noe annet, så sannsynligheten for at det skulle være tett er vel ikke så stor, men synes likevel det er greit at det blir sjekket. Har nå kranglet meg til time på et annet sykehus enn riksen ettersom de ikke var særlig behjelpelige. Men det er nok som en annen sier her: gynekologer/leger er forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå