Gå til innhold

Historieløs

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva legger man i ordet historieløs?

Ser det blir brukt en del rundt om kring og lurer litt på hva man egentlig legger i dette ordet? Noen som kan forsøke å forklare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personer som man hører prateom f.eks. FrP og alko-avgifter, øynene er åpne, men det er ingenting der.. noe mangler. Ingen pondus, intet genuint engasjement annet enn å avlyde magens knurring.

M.a.o. jordens salt.

Skrevet

Jeg tenker på mennesker som har meninger som er basert på en feilaktig eller mangefull forståelse av historie.

Skrevet
Personer som man hører prateom f.eks. FrP og alko-avgifter, øynene er åpne, men det er ingenting der.. noe mangler.

Eh... så hvis man prater om FrP eller alkoholavgifter så er man historieløs, uavhengig av hva man sier om emnet? :gjeiper:

Historieløs betyr vel rett og slett at man enten kan null og niks om historie, eller at man i hvert fall ikke har lært noe av historien.

Skrevet

Som det står i en link noen postet: "en samtid som bare speiler seg selv er farlig". Jeg tolker det mer i rettning av det ikke har noe om man har fulgt medi historietimen, men at man har lært noe av den, i know getting.. the big picture.

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet
Jeg tenker på mennesker som har meninger som er basert på en feilaktig eller mangefull forståelse av historie.

Det, og de som ikke lærer av historien.

Skrevet
Det, og de som ikke lærer av historien.

Betyr det at det er en slags fasit på å lære av historien?

Skrevet

Ja, der finns mange tekken å tyda hvis man vil det.

Tyvær skrivs historien av segrarna og faktiska skeenden symboliseras og forenklas, så det er en ryddig djungel att ta sig fram i.

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet

Jeg mener at man trenger ikke å gjøre de feilene som andre har gjort før i historien. De dumme lærer av egne feil, de smarte lærer av andres feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...