Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny maskin, og "alle" sier at jeg bør bygge den selv for å spare penger. (Og så bør jeg lære meg hvordan man setter sammen en PC..)

Jeg gruer meg... Men jeg skal få det til! Jeg vet bare ikke helt hvordan ennå. Har noen råd å gi før jeg setter i gang med bestillingen av deler? Noen bruksanvisning noe sted? Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelen med å bygge selv er at man får PC-en akkurat slik man vil ha den. Men har du lite erfaring med den tekninske delen, så anbefaler jeg deg å kjøpe et rimelig byggesett (f.eks på www.komplett.no ).

Eller kanskje du kan begynne med å bytte ut deler på din gamle PC?

Da ser du i alle fall hvor de forskjellige delene sitter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er faktisk ganske morsomt å bygge sin egen PC, og dessuten er det veldig tilfredsstillende når du sitter bak en velfungerende PC som du har satt sammen selv. (Følelsen fortar seg litt etter at du har gjort det 1234567 ganger, men likevel... :) )

Sist jeg regnet etter, så sparer man ikke veldig[/i) mye penger på å bygge selv, men man lærer ganske mye nyttig.

(Besparelsen kan bli vesentlig større hvis man kjøper demobrukte komponenter, noe man kan få til tildels sterkt nedsatt pris hos flere forhandlere.)

Skrevet

Takk for svar. Nettopp fordi jeg ikke vil spare så mye penger (og ingen garantier..) er jeg fristet til å bestille den mest mulig ferdig..

Men fordi jeg har en personlig stolthet, og fordi jeg er sta skal jeg bare på trass bygge en selv! Jeg vil imponere mange mennesker dersom jeg klarer det alene!

Skrevet

Kjøp ferdigpakker fra tidligere nevnte komplett. De er ferdig monterte, du kan be dem montere mer (eks mer RAM, modem etc), og det er godt dokumentert hvilke komponenter du kjøper. Og så kan du få pakka rett på døren. Praktisk.

Gjest Zalomine
Skrevet

"Selvbygging" av pc forekommer meg som en uendelig kjedelig ting.

Men det er sikkert fordi det ikke var MEG som bygget min "hjemmebyggede pc", men derimot min eks, og den dagen han holdte på med det måtte jeg altså holde meg unna, fkk ikke ta åp ham og ikke forstyrre ham, og det er begrenset med ting man kan ta seg til på en 14 kvadrat stor hybel som altså ikke engang har pc på det nevnte tidspunkt..

Men når vi åpner pc'n min og putter inn ting i den (og jeg blåser vekk masse støv) nå, jeg og min samboer (og han passer på å la meg gjøre de tinga jeg trygt kan gjøre uten å ødelegge noe vesentlig) da er det kjekt, egentlig.

Men bygge en selv, det hadde jeg aldri klart.

Skrevet

Bør jeg gå inn på "PC-bygger" på Komplett? Eller mener dere at jeg skal bestille "PC i deler"?

Noen anbefalinger? (Mye billedbehandling, lite spill - kun The Sims..)

Gjest Anonymous
Skrevet

"Mye billedbehandling - lite spill" betyr at du bør satse på rikelig internminne (RAM), og ikke nødvendigvis kjøpe den aller raskeste prosessoren eller det dyreste grafikkortet.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Er lett å gjøre fillefeil, selv om man er erfaren. jeg satt i to dager med min brors PC når jeg bygget den - og fattet ikke bæret av hvorfor den nektet å starte. ALT av komponenter så ut til å stemme, og alt var splitter nytt fra Komplett.

Feilen: Viften og kjøleribbene var montert feil vei.

men det ER enkelt å bygge selv, da :)

Skrevet

jeg klarte å bygge selv for noen år siden:) syntes det gikk ganske greit..

det vil si... jeg sprengte noen ram...og det kom litt røyk ut av maskinen... men ellers gikk det ok... ble ikke brann eller noe.. Pluss det var moro!

:)

lykke til iallefall!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...