Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Jeg lurer litt på hvordan jeg skal forholde meg til dette? På èn side synes jeg det er viktig at jenta skal få et trygt og godt forhold til sin egen kropp og seksualitet, men på den annen side synes jeg at det er veldig uhygienisk at dette skjer i tide og utide! Hun bruker mye kjoler, og liker å sitte på gulvet og leke med klosser, dukker osv med lillesøsteren sin. Og da havner det alltid en finger innenfor trusa, før hun fortsetter å leke med begge hender, koser på lillesøsteren sin osv. Jeg har ikke hørt at verken min mann, altså faren hennes, eller jentas mor eller besteforeldre har kommentert dette. Og jeg synes det er veldig ubehagelig å evt måtte ta det opp med dem. Jenta er kjempeflink til å vaske hendene før hun spiser og etter at hun har vært på do eller lekt med hunden, hun tørker seg selv etter toalettbesøk, hun snyter seg selv, og alle hennes nærmeste omsorgspersoner har hele tiden vært nøye på dette. Men akkurat denne detaljen ser det ut som at de ikke har lagt merke til, eller ikke bryr seg om. Men dette er da vitterlig like uhygienisk som å ikke vaske hendene etter toalettbesøk? Og dersom mannen min viser seg å være enig i at vi bør ta det opp med henne; hvordan forklarer man saken for en 5-åring?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Dette gjør niese på 5 og nevø på 3 også, og de får ikke tilsnakk på det. Jeg liker det ikke, men jeg prøver å overse det når de hopper oppi fanget mitt etterpå. Klart det er uhygienisk, men ikke like ille som etter toalettbesøket. Det er mest ulekkert, jeg er ikke redd for å bli syk av å ha nærkontakt med dem.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Går ann å si at dette er privat og det gjør man alene og ikke i sammen med andre.
Gjest Purple Haze Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Enig med gjest over. Barn som tar mye på seg selv, skal selvølgelig ikke pådyttes skamfølelse for dette. Men de må lære at dette er noe man gjør når man er alene, og ikke i samme rom som andre. Når hun er så stor som 5 år, skjønner hun det, hvis hun får en grei forklaring.
Leanne Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Hadde det samme problemet med min datter for 1 år tilbake.. Hun fikk beskjed om at slikt gjør man bare når man har lagt seg i senga på kvelden... Hun ble litt flau, i en alder av 4 år når jeg snakket med henne om dette, så det er kanskje lurt at enten mamma eller stemor tar denne praten..
Lidli Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Jeg ville nok bare sagt til henne at man ikke skal drive å fikle med tissen sin i tide og utide. Det er ikke værre enn det. Om hun spør hvorfor så kan du vel bare fortelle henne at det ikke er sånt man gjør når man er blandt folk eller leker med andre. Jeg nekter å tro at man får et dårlig eller usunt forhold til kroppen sin ved å lære at man ikke skal gjøre sånt. Jeg har sagt akkurat det samme til sønnen min som er på samme alder og det har blitt godtatt uten noen diskusjon eller videre spørsmål. Du kan vel snakke med mannen din om dette om du ikke vil ta det opp med jenta selv?
Gjest ts Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Jeg ville nok bare sagt til henne at man ikke skal drive å fikle med tissen sin i tide og utide. Det er ikke værre enn det. Om hun spør hvorfor så kan du vel bare fortelle henne at det ikke er sånt man gjør når man er blandt folk eller leker med andre. Jeg nekter å tro at man får et dårlig eller usunt forhold til kroppen sin ved å lære at man ikke skal gjøre sånt. Jeg har sagt akkurat det samme til sønnen min som er på samme alder og det har blitt godtatt uten noen diskusjon eller videre spørsmål. Du kan vel snakke med mannen din om dette om du ikke vil ta det opp med jenta selv? Hm.. hvorfor høres alt med ett så selvfølgelig ut når en hører det fra andre? Selvfølgelig er det jo bare å si at hun ikke får leke med tissen sin hele tida, det vil hun jo både forstå og akseptere. Alle tenkelige forklaringer hørtes så enormt kompliserte og voksen-verden-aktige ut i mine ører, men dette er jo akkurat så enkelt som det kan og bør være. Synes det er helt ok at de over her velger å godta at barnet gjør det, men jeg liker ikke at det gjøres i tide og utide. Jeg forstår at vi andre ikke blir syke av det, men det blir ikke mer lekkert av den grunn. For det første lurer jeg på når de kommer til å slutte av seg selv, hvis ingen sier fra om at dette gjøres på enerom. Og for det andre gjør hun det på ca halvparten av alle bilder vi har med henne og lillesøsteren, og det er jo sikkert fine minner å se tilbake på i albumet? (Dette er selvsagt ikke et reellt scenario, har jo klippet det bor/ikke brukt de bildene). Jeg vil gjerne ha et nærere forhold til kropp og seksualitet med mine barn/stebarn enn jeg hadde med min mor. Jentas mor, som jeg forøvrig kommer svært godt overens med, har jeg inntrykk av at tenker på samme vis som meg. Og det er det jo ikke helt enkelt å få til hvis dette er noe som aldri blir tatt opp. Jeg skal iallefall prate med mannen min om det neste gang hun er her (selvsagt ikke foran henne), og så får vi bli enig om noe sammen.
Lidli Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Det går jo ann å spørre henne hva som gjør at hun tar seg der nede hele tiden. Kan hende at hun klør eller svir? Tror det er en fordel som foreldre å ta sånt opp med barna, så jeg forstår ikke helt de som ignorerer det..
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 La det ligge. Aldri bland deg inn i hva barn gjør med sin egen kropp, med mindre det ikke skader andre eller seg selv.
Gjest Purple Haze Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 La det ligge. Aldri bland deg inn i hva barn gjør med sin egen kropp, med mindre det ikke skader andre eller seg selv. Så du mener det er greit at barn onanerer overalt, med tilskuere, uansett sammenheng? Jeg er veldig uenig med deg. Barn trenger veiledning for å lære allment aksepterte sosial atferd. Å onanere er noe man gjør når man er alene, ikke sammen med andre. (kanskje sammen med kjæresten når man blir seksuelt aktiv). Barn tar ikke skade av å få dette forklart på en ordentlig måte.
BlaBla Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Helt enig med Purple Haze. De trenger å lære det som alt annet vi vil de skal lære seg.
Gjest KateW Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Min bror fikk strikkelue til tissefanten sin av mormor da han var fire. Hun sa at tisseluren kom til å bli forkjølet av å få så mye frisk luft. De hadde nemlig best av å ha klær på seg. Funka som gress det.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 min datter har også vært sånn og jeg har bare sagt at hun skal slutte med det der og da når hun har gjort det og det har vært mer enn henne tilstede. Jeg har sagt at slik gjør man ikke blant folk og at det er uhygenisk. Nå har hun tydeligvis kommet i en annen fase og gjør det ikke lengre. Ikke går hun så mye naken heller som hun før gjorde. Jeg synes det er mer behagelig slik.
Kykkelikokos Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 min datter har også vært sånn og jeg har bare sagt at hun skal slutte med det der og da når hun har gjort det og det har vært mer enn henne tilstede. Jeg har sagt at slik gjør man ikke blant folk og at det er uhygenisk. Nå har hun tydeligvis kommet i en annen fase og gjør det ikke lengre. Ikke går hun så mye naken heller som hun før gjorde. Jeg synes det er mer behagelig slik. Er det uhygienisk å onanere? Det var jeg ikke klar over.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 jeg synes det faktisk er uhygienisk å ta på seg selv her og der for så å ta alt alt fra leker, bøker, sofaen osv. Det er da en grunn for at man vasker hendene etter do???
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #16 Skrevet 10. september 2009 Jeg ville sakt "Jeg vet det er godt å ta der, du kan kose deg på den måten når du er alene og ikke når vi er flere sammen". En del barn som får beskjed om at dette er noe man ikke gjør ute blandt andre kan lett tenke at det da er noe galt. Det er derfor viktig at man på en måte som er naturlig for en selv klarer å fremme aksept for at barna koser med seg selv. At man skal lære "at man ikke skal tukle med tissen i tide og utide" oversettes veldig lett for barn til at dette er noe som ikke er akseptabelt og noe man skal skamme seg over. Barn er ikke dumme, de skjønner holdningene våre bak det vi sier til dem.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #17 Skrevet 10. september 2009 min datter har også vært sånn og jeg har bare sagt at hun skal slutte med det der og da når hun har gjort det og det har vært mer enn henne tilstede. Jeg har sagt at slik gjør man ikke blant folk og at det er uhygenisk. Nå har hun tydeligvis kommet i en annen fase og gjør det ikke lengre. Ikke går hun så mye naken heller som hun før gjorde. Jeg synes det er mer behagelig slik. Så du har bare fortalt at hun skal slutte og at det er uhygiensikt? Hvilket forhold tror du hun da får til egne lyster og til sin egen kropp når hun har lært at lystene hennes er uhygiensikse og noe hun må slutte å lytte til? jeg skjlønner at det nok ikke er det du mener, men det er nok slik det oppfattes for henne når hun ikke kan lese at du mener dette er ok når man er alene feks.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #18 Skrevet 10. september 2009 uff nei, det kunne jeg aldri tenke meg å si til min egen datter, at jeg vet det er godt å ta der, det tror jeg hun får finne ut av selv og jeg regner med at hun med tiden vil komme over nok informasjon her og der til at hun trenger å få det inn med t-skje hjemme fra, fra småbarnsalder, synes de moderne holdningene der har gått alt for langt, tenk om mamma hadde sagt det til meg som liten, uff
Rosalind Skrevet 10. september 2009 #19 Skrevet 10. september 2009 Det går jo ann å spørre henne hva som gjør at hun tar seg der nede hele tiden. Kan hende at hun klør eller svir? Tror det er en fordel som foreldre å ta sånt opp med barna, så jeg forstår ikke helt de som ignorerer det.. Nettopp. Min tanke også. Jeg reagerer litt på at dette utelukkende forstås som en tidlig form for onani. Er det uhygienisk å onanere? Det var jeg ikke klar over. Ja. Det er uhygienisk å ta seg på steder med bakterier for så å røre andre steder/leker. Så du har bare fortalt at hun skal slutte og at det er uhygiensikt? Hvilket forhold tror du hun da får til egne lyster og til sin egen kropp når hun har lært at lystene hennes er uhygiensikse og noe hun må slutte å lytte til? Kjære vene. Er dette en spøk?
Avalon Skrevet 10. september 2009 #20 Skrevet 10. september 2009 (endret) Synes mange hadde gode tips her, å si at ja, det er godt men slik gjør man når man er alene. Prøve å forklare hva privat er, si at det er hennes eller hans private "deler",bruk også anledningen med å si at ingen andre skal ta på de stedene og at de ikke heller skal at på andres private deler. Men om noen tar på dem eller sier de skal ta på dem, så si det til foreldre/ steforeldre og at de ikke vil få kjeft for det men de må si det fordi ingen andre skal ta dem på underlivet. Endret 10. september 2009 av Avalon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå