Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Noen som vet om jeg kan søke om å få dekket reise til og fra psykologen? Har ikke månedskort så betaler billett for tur retur med buss når jeg er hos psykolog en gang i uken. Synes det står så vanskelig på NAV sine sider, og kommer ikke igjennom på telefon. Jeg bor i Oslo, og psykologen er i Oslo, men på andre siden av byen så må ta buss. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Å få dekket transport til \ fra behandling\ undersøkelser ets gjennom nav er svært vanskelig. Har en kneskade som gjør at jeg ikke kan kjøre bil selv, eller gå så langt som til en buss\ tog. Alikevel har jeg måtte sloss i mange år for å få dekket transport for å komme meg til helt nødvendig behandlingen som må til for at jeg skal bli bedre. Men det er bare å prøve, værste som kan skje er at en får nei. Det enkleste er alikevel å ringe til NAV å høre med dem.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 http://www.nav.no/Helsetjenester/Frikort Å få igjen for transporten er veldig enkelt. reise i forbindelse med undersøkelse og behandling Egenandel kr. 125,- hver vei Når du har betalt egenandeler opp til beløpsgrensen, kan du søke NAV lokalt om frikort. Send eller lever kvitteringer sammen med kvitteringskortet for egenandeler og søknadsskjema til ditt lokale NAV kontor.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Er egenandelskort for transport et helt annet kort enn egenandelskort for legebsøk, sykehus og medisiner på blå resept? Eller bruker man ett og samme kort?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 http://www.nav.no/Helsetjenester/Frikort Å få igjen for transporten er veldig enkelt. reise i forbindelse med undersøkelse og behandling Egenandel kr. 125,- hver vei Når du har betalt egenandeler opp til beløpsgrensen, kan du søke NAV lokalt om frikort. Send eller lever kvitteringer sammen med kvitteringskortet for egenandeler og søknadsskjema til ditt lokale NAV kontor. Ja egenandelen er 125,-kr pr tur men det er for taxy om har rekvisisjon på taxy fra legen. Og det skal mye til før en får slik rekvisisjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Du vil ha dekket 40 kroner i uken? (Tilsvarende to bussbilletter)
Gjest Jeanne Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Du vil ha dekket 40 kroner i uken? (Tilsvarende to bussbilletter) Riktignok er det 50 kroner, for en enkeltbillett er oppe i 25 kroner nå. Men jeg kjenner litt på den samme følelsen... For all del er det bra med TT-kort og dekning til sykehusopphold som krever lang og dyr reise, men dette ble litt sært. Til deg som startet tråden så blir det billigere med Flexikort!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Jeg fikk dekket kostnader til transport til\ fra behandling\ undersøkelser ol., men fikk opplyst at det bare var forde det var i forbindelse med yrkesskaden. Har da vært til MR, undersøkelser ol for andre ting tidligere som ikke hadde noe med yrkesskaden å gjøre, men det har aldri vært snakk om å få dekket utgifter til transport. Da er det snakk om undersøkelser som er 2 mil en vei.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Det er det samme egenandelskortet som til andre undersøkelser/behandling. Bare det at det er vanskelig å få noen til å stemple det egenandelskortet. Så da tar man bare vare på kvitteringene ved siden av. De teller like mye som et stempel i kortet. Når man er oppe i egenandelssummen (1780 i år?) så leverer man alt til NAV sammen med en søknad om frikort I. Så får man igjen det man evt. har betalt over 1.780,-. Når man neste gang har utgifter til reise må man ta vare på kvitteringen/få bekreftet oppmøtet og så sende inn krav om å få reiseutgiftene dekket. Dette har ingenting (eller lite) å gjøre med å få dekket taxi til undersøkelse/behandling og også ingenting (/lite) å gjøre med å få dekket alle utgifter til reise ved yrkesskade! Dersom man har utgift på over 125,- på en undersøkelse/behandling, kan man kreve å få dette tilbake med en gang (og ikke vente på frikortgrensa), men det er jo litt knot å fylle ut det skjemaet hver gang så jeg synes det er like greit å vente og få igjen når jeg har nådd frikortgrensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå