Gjest geir24 Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Jeg kjører budbil og har kontrakt med et annet budbilfirma, som igjen har kontrakt med et sted som de kjører ut varer i fra. Greia er at som regel, som budbilsjårfør får man betalt over 70,- pr levering, og da har man rundt 50 leveringer pr dag. på dette stedet her, så får man utbetalt 40 kroner pr levering og jeg har 50 leveringer pr dag, og jeg med flere på jobben mistenker at oppdragsgiver (de vi har kontrakt med) tar selv 30 kroner i sin egen lomme. Det hadde nemlig vært rart hvis de som sender ut varene til oppdragsgiver underbetalte oss så mye, for da mister de alle sjåførene sine. Vi er jo selvstenig næringsdrivende, så oppdragsgiver "spiller på" at vi aldri kan klage inn noenting cpga det, men finnes det et sted som faktisk kan klage inn oppdragsgiver?
Hanselot Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Kanskje ikke ett svar på spørsmålet, men er ikke 2000,- pr dag ganske godt betalt? Det tilsvarer 40000,- pr mnd. Ellers vil jeg anta dere har rettigheter som alle andre, er noen av dere organiserte så ta kontakt med de.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Kan ikke helt se hvorfor du skulle kunne klage. Som selvstendig næringsdrivende er du selv ansvarlig for å forhandle frem kontrakter dine. Det blir litt som om IKEA skulle klaget over en kontrakt de selv hadde forhandlet frem og godtatt.. Det du kan gjøre er å reforhandle kontrakten men da kan det være en fordel å få med deg flere sjåfører ellers så er det mulig firmaet dere har avtale med vil bestemme seg for at det er lettere å finne en ny sjåfør.
Gjest geir24 Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Kanskje ikke ett svar på spørsmålet, men er ikke 2000,- pr dag ganske godt betalt? Det tilsvarer 40000,- pr mnd. Ellers vil jeg anta dere har rettigheter som alle andre, er noen av dere organiserte så ta kontakt med de. Kommer an på om man er AS eller enkeltmannsforetak. Jeg er AS, derfor trekker jeg skatt, arb.giveravgift og feriepenger + mva. Dvs jeg sitter igjen med 20 000 pr måned, også bruker jeg omlag rundt 10000 pr måned i diesel. Mye av diselen kunne jeg spart meg for, hvis jeg ikke måtte gjøre ekstra tjenester i fritiden min (les avsnitt under). I budbransjen er det helt greit betalt. Vanligvis har man rundt 60-70 000 pr måned i budbilbransjen. Som regel litt mer også. I tillegg til det, så må jeg gjøre denne sjefen ekstra tjenester som koster meg noen tusen i uka. Alt fra å flytte biler til han, til andre byer, taue biler via viking som koster meg 1500 kroner m.m, uten å få betalt for diesel eler utlegg for tauing.
Gjest geir24 Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Kan ikke helt se hvorfor du skulle kunne klage. Som selvstendig næringsdrivende er du selv ansvarlig for å forhandle frem kontrakter dine. Det blir litt som om IKEA skulle klaget over en kontrakt de selv hadde forhandlet frem og godtatt.. Det du kan gjøre er å reforhandle kontrakten men da kan det være en fordel å få med deg flere sjåfører ellers så er det mulig firmaet dere har avtale med vil bestemme seg for at det er lettere å finne en ny sjåfør. 70% av sjåførene der har planer om å stikke fra hele stedet. F.eks: vi leverer en palle på 150 kg. den får vi betalt 140 kroner for. I et annet firma ville vi fått det dobbelte. Sikkert mer. Jeg og flere sjåfører har regnet ut timelønna vår. Den ligger faktisk på 100 kroner i timen. Vi har også noe som heter returpakker. dvs: vi drar og henter returpakker hvis en kundebehandler har sendt ut noe feil. dette får vi ikke bealt for. Noen ganger bestiller kundene doble bestillinger. da leverer vi to pakker f.eks, og legger ved to følgesedler 8altså: to bestillinger og vi skal egentlig har betalt for begge leveringene). Vi har kun betalt for den ene leveringen i dette tilfellet. Men ja, er vel som jeg trodde. beste er å finne et annet byrå å jobbe for. Syns det er synd for firmaet sin del, siden dem mest sannsynlig ikke vet at den vi (sjåførene) har kontrakt med, tar 30 kroner pr levering av våre leveringer igjen. Det er ganske grovt, men men......
Gjest Spinell Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Det eneste du kan gjøre er å reforhandle avtalen din med det firmaet du har avtale med. Hvis det er for dårlig; si opp avtalen og inngå eventuelt avtale med noen andre.
Gjest geir24 Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Det eneste du kan gjøre er å reforhandle avtalen din med det firmaet du har avtale med. Hvis det er for dårlig; si opp avtalen og inngå eventuelt avtale med noen andre. Jepp. jeg tror nok at det blir det sistnevnte. hehe. umulig å forhandle der.
Gjest Glør Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Kanskje ikke ett svar på spørsmålet, men er ikke 2000,- pr dag ganske godt betalt? Det tilsvarer 40000,- pr mnd. Må huske at man som enk har masse utgifter på bil og drivstoff. 2000 er absolutt minimum av det man bør ha pr dag for å få det til å gå rundt, og tilsvarer rundt 20.000 brutto lønn pr måned, noe man like gjerne kunne tjent på en vanlig jobb. For å ha det greit bør man ha 2500-4000 i innkjøring pr dag, med tanke på det akstra arbeidet og ansvaret det er med å drive firma.
Gjest geir24 Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Må huske at man som enk har masse utgifter på bil og drivstoff. 2000 er absolutt minimum av det man bør ha pr dag for å få det til å gå rundt, og tilsvarer rundt 20.000 brutto lønn pr måned, noe man like gjerne kunne tjent på en vanlig jobb. For å ha det greit bør man ha 2500-4000 i innkjøring pr dag, med tanke på det akstra arbeidet og ansvaret det er med å drive firma. Nemlig. I tillegg så betaler jeg og masse andre ekstra ting, som tauing av biler og mer. Det blir jo ingenting igjen av lønna.
TipsyTopsy Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 (endret) Lite du kan gjøre, annet enn å bytte arbeidsgiver. Dette er jo ikke bra betalt, nei. Spørs jo såklart hvordan arbeidstidene dine er, men forloveden min jobber også som bud. Han har en variert arbeidstid, men kan tjene opp til 100 000 pr måned (varierer med tanke på hvor mye og hvor tungt det han leverer er). 40,- pr levering kan jo være greit, men det spørs hva du leverer? Du sier du kun får 140 for en palle. Det syns jeg høres ekstremt lite ut for 150 kg. Jeg tror enkelte andre budbyråer kan tilby det trippelte av det du får. Hvorfor ber du ikke om å få tilbakebetalt de pengene du legger ut for diesel og tauing, da? Bytt sted, det ville jeg gjort. Endret 8. september 2009 av TipsyTopsy
Gjest geir24 Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Lite du kan gjøre, annet enn å bytte arbeidsgiver. Dette er jo ikke bra betalt, nei. Spørs jo såklart hvordan arbeidstidene dine er, men forloveden min jobber også som bud. Han har en variert arbeidstid, men kan tjene opp til 100 000 pr måned (varierer med tanke på hvor mye og hvor tungt det han leverer er). 40,- pr levering kan jo være greit, men det spørs hva du leverer? Du sier du kun får 140 for en palle. Det syns jeg høres ekstremt lite ut for 150 kg. Jeg tror enkelte andre budbyråer kan tilby det trippelte av det du får. Hvorfor ber du ikke om å få tilbakebetalt de pengene du legger ut for diesel og tauing, da? Bytt sted, det ville jeg gjort. ja jeg har tenkt til å bytte. har en månes oppsigelse. ellers gir han ikke ut lønna. han er litt gal han oppdragsgiveren. nei det er lusent betalt. jeg kan jobbe fra klokken 05 til klokken 17 og 18 og da har jeg etter trykket fra diesel regninger tjent en tusenlapp. da har jeg ikke regnet med bompenger og slikt heller. jeg skal be om pengene når jeg sier opp. det jeg leverer kan veie alt fra 1 kg til 150. og alt har samme pris. noe som ikke er idelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå