kaprifolen Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Vi mistenker vår snart 8 år gamle hund for å være skinndrektig. Det kommer melk fra pattene, og så vidt jeg har funnet ut, er vel dette et klart tegn? Hun har ikke vært drektig før, men siden det er en omplasseringshund, er vi ikke helt sikre på om skinndrektigheten er noe hun har vært igjennom før. Vi er veldig oppmerksomme på brystbetennelse, og kjenner etter at ikke pattene blir harde, røde og varme. Hun har ikke "adoptert" noe enda, slik de ofte gjør, men hun er kanskje i overkant kosete og bedagelig om dagen. Det siste kan dog ha noe å gjøre med at vi nettopp har vært på ferie, og at hun syntes det var godt å komme hjem og være med "flokken"? Hun hadde løpetid i mai, og da var vi veldig oppmerksomme på at hun ikke var i kontakt med hanner. Hun løper heller ikke løs, og står ikke alene uten tilsyn slik at det kunne vært mulig for en streifhund å befrukte. Men er det normalt at skinndrektigheten kommer så langt etter løpetiden? Og hvor lenge pleier det å vare? Er det noe mer vi bør være oppmerksomme på? Vet liksom ikke helt om dette er noe å ringe dyrlegen etter, da det jeg har lest på nettet, er at dette er ganske vanlig, og at det bare blir advart mot mulighet for brystbetennelse. Har litt vondt av henne, da det virker som om hun sparer på energien og gjør det komfortabelt for seg selv, slik at alt skal være klart til valpene kommer... :rødme: Tror hun hadde blitt en god mor. Er forøvrig i fin form, spiser godt og hopper av fryd når vi skal på tur...
Tabris Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Nei, så lenge hun er i fin form så er innbilt drektighet ikke noe du trenger å kontakte dyrlegen for. Det kan virke som om det er litt lenge siden hun hadde løpetid til å være innbilt drektighet, men jeg er ikke sikker på om det er noe de kan få så lenge etter. Bare vær aktiv og ta henne med på tur, så går det over av seg selv. Vanskelig å si nøyaktig hvor lenge det tar, men min hund pleier ha det ca. en ukes tid. Imaginære valper vokser opp overraskende fort.
Eplefe Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Ikke la henne adoptere noe, gjem vekk kosebamser etc. Å gi dem adoptivsbabyer forlenger skinndrektigheten. Ellers er jeg enig med første taler.
mizlis Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Har ei tispe som får dette etter hver løpetid, ca 2-4 måneder etterpå. Hun har melk og adopterer pipeleker made in taiwan. Da er den beste kuren enten å sterilisere eller å fjerne alle leker, gi mindre mat og mye mosjon. I tillegg får hun et homeopatmiddel mot melken for juret kan bli betent. Homeopatmiddelet er ikke dyrt, men det er vel varierende fra hund til hund. Middelet heter pulsatilla 1M evt 10 M. Gi 5 korn oppløst i vann i en sprøte rett i munnen i 3 dager. Melken forsvinner fort da. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå