Gå til innhold

Fant lus på poden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant lus på poden i går, og har forhåpentligvis fjernet alt. Vi har ikke fått brev fra skolen om at det er lus nå, muligens kommer det av at poden er såpass stor at det er midre i denne aldersgruppen.

Å ha lus i våre dager oppfattes vel ikke som hverken skittent eller flaut, og det er jo (dessverre) veldig vanlig. Når jeg hadde fått summet meg, tok jeg en ringerunde til podens næremeste venner og andre han har vært sammen med den siste måneden Jeg forklarte at jeg hadde funnet lus på han, og at de burde sjekke sine barn...

Da får jeg høre fra flere at de har hatt lus for ikke så lenge siden... Må si jeg ble forundret over at disse ikke har sagt i fra til oss og andre? Her er det snakk om bestis til poden, samt andre jeg kjenner veldig godt. Muligens har de sagt fra til skolen, og skolen har vurdert det som enkelttilfelle i trinnet, men likevel???

Trodde det faktisk var vanlig å si i fra til omgangskretsen om sånt jeg? Hva er din erfaring med sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle vet det jo. Man får infobrev hvert eneste år når skole/barnehage starter. Kanskje de har tatt for gitt at skolen har informert.

Men du var i alle fall flink! Jeg tror ikke jeg selv hadde tenkt på å ringe foreldre av klassekamerater for eksempel. Jeg hadde kontaktet læreren og sagt fra, og antatt at han/hun formidlet videre... Dumt av meg kanskje.

Så nå kommer jeg til å ta ringerunden jeg, om lusa flytter inn hos oss! Takket være deg. :)

Skrevet
Når jeg hadde fått summet meg, tok jeg en ringerunde til podens næremeste venner og andre han har vært sammen med den siste måneden Jeg forklarte at jeg hadde funnet lus på han, og at de burde sjekke sine barn...

Dette kan da bli fryktelig mange telefoner... Barn er ofte tett inntil hverandre i leksituasjoner, så du måtte vel ringt alle i klassen (klærne henger tett inntil hverandre i garderoben), elever han har lekt med i friminuttene (har du oversikt over dem?), fotballaget eller lignende, naboer, tanter, onkler osv osv. Lista hadde blitt lang hos oss i hvertfall. Noen av disse ville jeg følt det naturlig å si fra til, men langt fra alle. For tenk om alle som oppdaget lus hos barna skulle gjort dette. Folk ville jo blitt sittende i telefonen i dagesvis med å ringe selv og bli oppringt av andre.

Jeg synes det er tilstrekkelig at skolen får beskjed, så får elever og foresatte beskjed derfra. Så kan du heller ringe til dem som ikke går på sønnens skole.

Skrevet

Nå er poden 12 år, og ikke akkurat i den verste alderen for å få lus. Som sagt hadde jeg skjønt det om det ble sagt fra til skolen, og så ble det sendt ut brev til alle i klassen, men det skjedde ikke her.

Jeg har snakket med 6 foreldre, og det anser jeg ikke som mye arbeid.

Skrevet
Jeg har snakket med 6 foreldre, og det anser jeg ikke som mye arbeid.

Har sønnen din kun vært sammen med seks barn på en måned?

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet
Har sønnen din kun vært sammen med seks barn på en måned?

Ja, sånn mer eller mindre. Han har kanskje ikke så mange nære venner, men dette er altså de han har vært sammen med i denne tiden.

Skrevet
Ja, sånn mer eller mindre. Han har kanskje ikke så mange nære venner, men dette er altså de han har vært sammen med i denne tiden.

(og der skrev jeg navnet bekreftelseskosden i stedt for Pella) :sjenert:

Skrevet

Jeg ga alltid beskjed til skolen. De hadde da som rutine å sende ut brev om at det var oppdaget lus ved skolen. Flere år senere så fant jeg ut at det faktisk betydde at noen i klassen hadde lus :kjefte:

I tillegg så ringte jeg foreldrene til de nærmeste vennene samt der hvor barnet mitt hadde overnattet den siste måneden.

Jeg fikk aldri noen telefoner om det samme.

Skrevet (endret)

På skolen til ungene min må de ha to tilfeller av lus (i samme klasse) før brevet går ut.

Ett tilfelle er merkelig nok ikke tilstrekkelig. :forvirret:

Endret av Octavia
Skrevet

Vi sender ut brev med en gang det oppdages lus på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...