Gå til innhold

Kjøpe valp fra Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på å kjøpe meg en pomeranian valp fra Sverige nå til sommeren. Har tenkt lenge på hundekjøpet og hvilken type hund, og har endelig bestemt meg for rase og har laget planer slik at jeg har tid til å være med den i begynnelsen av valpetiden.

Jeg har sett at rasen er endel billigere i Sverige (koster allikevel rundt 15 000 norske kroner), og lurer på om det er noen der ute som har erfaring med å hente dyr (da spesielt hunder) fra Sverige..

Jeg lurer da spesielt på om det er noe jeg må tenke spesielt over siden det er over grensen? Må jeg gjøre noe spesielt for å få den med meg over grensen? Søke eller noe?

Takk på forhånd for alle svar! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen regler som sier at hunden må ha spesifike vaksiner for å komme fra Svergie til Norge. Men du må ha en kontrakt som sier at hunden er din. Altså, kjøpekontrakt. Om du blir stoppet vil du nok også måtte betale moms, 25% av kjøpesummen.

Så, du trenger en kjøpekontrakt som sier at hunden er din. Lurt å få hunden chippet før den hentes slik at id nr. kan skrives i kontrakten.

Samt penger til å betale momsen.

Vil også anbefale deg at du tar litt forhåndsregler med tanke på oppdretteren. Jeg vet jo ikke om du har sjekket opp og sånn, men ville kansje anbefalt deg å besøke kennelen før du bestemmer deg. Nydatert helseattest fra vetrinær og stamtavle er noe du også bør satse på om du skal legge så mye penger i å kjøpe en hund. :)

Det er desverre mange "oppdrettere" som bruker hundene for å tjene raske penger, ved slike oppdrett er det ofte avlshunder i dårlig stand som ikke har vært hos vet. på lange tider.

Å få bilder fra oppdretter er ikke helt måten å avgjøre på om dette er seriøst, vil anbefale deg å ta et besøk om du velger å kjøpe fra noen som du ikke har noe kjennskap til eller har hørt om tidligere. :)

Jeg vet ikke om pomeranian har valpeformidler her i norge, men det vil jeg anbefale deg å prøve å finne ut av, en valpeformidler vil kunne hjelpe deg med hvilke oppdrettere som har valper samt å kunne gi råd om oppdrettere og sånn.

Skulle forundre meg om ikke valpeformidler vet om gode oppdrett i sverige også. :)

Lykke til, håper du blir fornøyd med kommende familiemedlem!

Skrevet

Det er igrunnen akkurat som å kjøpe hund fra Norge..

Du drar..møter hundeeier og hunden du skal kjøpe. Fyller ut papirer (du skal bla. ha kopi av kjøpskontrakten -og svensk stamtavle med hjem), betaler og drar hjemover..

Er i allefall slik vi gjorde det..

Når du kommer hjem sender du inn de svenske registreringspapirene til NKK og hunden din blir norsk statsborger :biggrin:

Ang. grenseovergang etc. er ikke det noe å tenke over. Hunder kan man ta frem og tilbake over grensen så mye man vil..

Skrevet

Også må du kjøre på rødt når du skal over grensa :)

Gjest Gjest_Hundeeier_*
Skrevet

Du må kjøre på rødt i tollen og betale mva 25% for å importere til Norge (dersom prisen er mer enn 6000 kr). Der må du vise vaksinasjonsattest og kjøpeavtale. Hunden må være chippet. Jeg ble også spurt om personnummeret til oppdretteren, så husk å få med dette også.

Se importregler på Mattilsynets hjemmeside.

Når du kommer hjem, sender du papirene til NKK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...