Gå til innhold

Slankemiddel, kur, diett

Anbefalte innlegg

Gjest LenaBeatrice
Skrevet
Men da er det viktig at de får bekreftet insulinresistens fra legen sin før de begynner på noe som kan sies å være "medisinsk behandling".

Har de ikke insulinresitens er andre, mindre restriktive "dietter", mer hensiktsmessig dersom de ikke ønsker å gå på lavkarbo.

Lavkarbo/LCHF er ikke medisinsk behandling, langt i fra.

Det som skjer er at mange faktisk slipper medisinsk behandling ved å bytte til lavkarbo/LCHF.

Du glemmer noe når du skriver om at mindre restrektive dietter er mere hensiktsmessige for friske folk uten resistens og diabetes.

Tenk over hvorfor det er så mange som har insulinresistens og/eller diabetes 2.

Lek med tanken at det er typen mat man spiser som får dette til å ramme så mange, nemlig karbohydrater.

Er det da hensiktmessig å fortsette med et slikt kosthold som på sikt fører til resistens og diabetes for så mange?

Jeg snakker nå ikke bare om inntak av sukker og hvitt mel etc, jeg snakker om karbo i det hele tatt.

Diabetes 2 rammet også folk i gamle dager, men da ble det snakket om "gammelmanns syken", som forteller oss at disse lidelsene rammet folk senere i livet før.

Når får folk det tidligere, og i mye større grad enn før, sikkert pga enda mere karbo, og enda mere "fæle" karbo, som sukker m.m.

Vil bare presisere at lavkarbo/LCHF ikke nødvendigvis betyr at man ikke spiser karbo i det hele tatt, selv om mange velger den veien også.

Jeg for min del spiser godt med grønnsaker hver dag, bær og noe frukt (ikke hver dag), og jeg unner meg vin innimellom, da rødvin som inneholder svært lite karbo hviis den ikke er veldig sukkerholdig.

Jeg spiser pannekaker, gratenger, taco osv. i all uendlighet.

Så LCHF er ikke så restrektivt som mange tror :-)

Du kan jo se mere i oppskriftene i bloggen min hvis du er interessert

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Jeg kjenner jeg nesten blir hissig når jeg leser denne debatten;)

Jeg har selv slitt med overvekt hele livet, og da mener jeg fra jeg var 2-3år, og bare for å ha det klart så er jeg ikke vokst opp på godteri og brus! har flere normalvektige søsken. Det eneste er at størstedelen av slekta er overvektige og har diabetes.

Jeg startet på lavkarbo for 3måneder siden, og har gått ned 14kg! Har aldri følt meg så fin i kropp og sinn før. Det handler ikke kun om kilo ned, men slikt som at jeg ikke er oppblåst lengre, har et stabilt blodsukker, og er mett hele tiden, spiser masse god mat:) Huden har også blitt kjempefin:)

Jeg trives så bra uten karbo at dette blir for resten av livet!

Vil også fortelle om min far som fikk beskjed om at han hadde diabetes type 2 i rundt 1991, og legene ville ha han over på insulinsprøyter. Han nektet, og mente han kunne kontrolere det med kosthold. Det har han greid, han lever på lavkarbo og bruker kun noen få tabletter for diabetesen, altså enda ikke begynt med insulinsprøyter. Det er høyst uvanlig å leve 18år med diabetes uten å begynne på insulin, han har også tatt av seg over 35kilo.

Ellers må jeg bare komentere til deg LenaBeatrice, elsker bloggen din, leser den hver dag:) fant den på lavkarbo.no (jeg er registrert der, men har bare smuglest i 3-4måneder;))

Gjest LenaBeatrice
Skrevet

Nina: jeg fikk høre at jeg aldri kom til å få fin hud, fint hår og klare øyne hvis jeg fortsatte med lavkarbo ;-)

Vel, huden min har aldri vært så fin og "stabil". Jeg fikk alltid utbrudd av litt kviser før, men nå er det minimalt.

Håret er tykkere og finere enn før, og jeg mister nesten ikke hår i dusjen lenger, før lå det alltid mange, lange, mørke hårstrå i sluket i dusjen.

Ikke har jeg uklare øyne heller ;-)

Samboer begynte med LCHF for et par uker siden, og han løper flere ganger i uka. Da snakker vi om 2 timers løpeturer.

Etter en uke med LCHF opplevde han at alle smertene i knærne (i forbindelse med løping) var borte, han sa det var som å løpe på myke puter.

Samboer er aboslutt ikke overvektig, men spiser LCHF for helsa sin skyld.

Jonas Colting, en triatlonutøver i verdensklasse spiser lavkarbo, og har ikke mye godt å si om dagens kostholdsråd som gis til idrettsfolk.

Colting har spist lavkarbo siden 1995.

Thomas Alsgaard har også uttalt seg positivt om fettforbrenning.

For dere som er intressert i LCHF kan jeg anbefale følgende sider på det sterkeste:

Andreas Eenfeldt

Annika Dahlqvist

Lars-Erik Litsfeldt

Jonas Colting -om kolhydratsbluffen

Skrevet
For mange hjelper det ikke samme søren hvor mye minus de ligger kalorimessig

Nåja. Spiser man på kaloriunderskudd går man ned i vekt, dette følger av elementære bevaringslover. En menneskekropp inneholder ingen magiske energikilder og kan heller ikke drive fotosyntese; all energi vi bruker på å leve må vi i første omgang innta via mat og drikke. Dersom vi over tid faktisk fordøyer mer enn vi faktisk forbrenner legger vi på oss, og omvendt. For personer med stoffskiftesykdommer kan det riktignok, som du sier, være vanskelig å spise seg til et direkte kaloriunderskudd på forsvarlig måte, i hvert fall uten å ty til metoder som karbohydratrestriksjon. Men disse personene må da nødvendigvis forbrenne mindre.

Skrevet

TS sier ikke et ord om at hun er insulinresistent eller feiler noe annet som krever spesiell diett.

Jeg oppfatter det som at hun kun er ute etter en lettvindt måte å gå ned i vekt på, så svaret er nei, det finnes ikke. Uansett hvilken måte man velger, lavkarbo, trening eller annet, så er det er arbeid man må gjennomføre og endring av livsstil.

Skrevet

Kan Leif da forklare hva som skjer med alle de som faktisk ikke går ned i vekt, selv med kaloriunderskudd?

Jeg synes det er fryktelig naivt å si at det KUN er antall kalorier som gjelder. Da skulle det vært veldig mye enklere å gå ned akkurat så mange kilo som man ønsker, under en gitt periode. Det er det ikke.

Gjest LenaBeatrice
Skrevet
TS sier ikke et ord om at hun er insulinresistent eller feiler noe annet som krever spesiell diett.

Jeg oppfatter det som at hun kun er ute etter en lettvindt måte å gå ned i vekt på, så svaret er nei, det finnes ikke. Uansett hvilken måte man velger, lavkarbo, trening eller annet, så er det er arbeid man må gjennomføre og endring av livsstil.

Man trenger ikke være insulinresistent, og man behøver ikke feile noe for å spise LCHF/Lavkarbo.

Det er ikke et kosthold og en livsstil som passer bare syke mennesker.

Faktum er at friske mennesker kan ha godt av å skifte til dennne livsstilen for å forebygge sykdom.

Lettvindt.....vel, LCHF er ikke komplisert.

En begynnelse er å kutte ut brød, ris, pasta, potet og sukker, og mye av frukten.

(frukten inneholder faktisk mest vann og sukker).

Er dette komplisert?

Tja...for noen kanskje, hvis man ikke kan leve uten nevnte matvarer.

Men tank da på alt det andre gode man kan spise :-)

www.lenabeatrice.net

Skrevet (endret)
Kan Leif da forklare hva som skjer med alle de som faktisk ikke går ned i vekt, selv med kaloriunderskudd?

Disse personene er faktisk ikke på kaloriunderskudd. Det ville vært en fysisk umulighet, siden det ville innebære at energi/materie ble skapt ut av intet i kroppene deres. Det finnes to mulige forklaringer: Enten spiser de mer enn de tror, eller så forbrenner de mindre enn de tror. (Begge deler kan også være tilfelle.)

(Ser bort fra vannvekt.)

Endret av Leifr
Gjest LenaBeatrice
Skrevet
Disse personene er faktisk ikke på kaloriunderskudd. Det ville vært en fysisk umulighet, siden det ville innebære at energi/materie ble skapt ut av intet i kroppene deres. Det finnes to mulige forklaringer: Enten spiser de mer enn de tror, eller så forbrenner de mindre enn de tror. (Begge deler kan også være tilfelle.)

(Ser bort fra vannvekt.)

Faktum er at disse personene som regel opplever å gå ned i vekt med lavkarbo/LCHF, selv om de spiser like mye, ofte mere kalorie enn før.

Hvor skal man da si at feieln ligger, om ikke i kostholdet de hadde før lavkarbo/LCHF?

Skrevet
Faktum er at disse personene som regel opplever å gå ned i vekt med lavkarbo/LCHF, selv om de spiser like mye, ofte mere kalorie enn før.

Hvor skal man da si at feieln ligger, om ikke i kostholdet de hadde før lavkarbo/LCHF?

I stoffskiftet? Det er noe galt med stoffskiftet deres, slik at de ikke bør spise et "vanlig" kosthold men trenger å legge om til et spesielt kosthold? Eventuelt kan vi si at det er noe galt med kostholdet, gitt at stoffskiftet er som det er. Dette blir et spørsmål om perspektiv og flisespikking.

Gjest LenaBeatrice
Skrevet
I stoffskiftet? Det er noe galt med stoffskiftet deres, slik at de ikke bør spise et "vanlig" kosthold men trenger å legge om til et spesielt kosthold? Eventuelt kan vi si at det er noe galt med kostholdet, gitt at stoffskiftet er som det er. Dette blir et spørsmål om perspektiv og flisespikking.

lavt stoffskifte (hypotyreose) har med skjoldbruskkjertelen og stoffskiftehormonet tyroksin å gjøre.

Insulinresistens og diabetes har med bukspyttkjertelen og hormonet insulin å gjøre.

To forskjellige ting altså.

Folk på LCHF/Lavkarbo kan også trenge medisiner for lavt stoffskifte.

Blant de som er overvektige har så mange som 80 % insulinresisten

Skrevet
To forskjellige ting altså.

Diabetes er da også en stoffskiftesykdom.

Gjest LenaBeatrice
Skrevet
Diabetes er da også en stoffskiftesykdom.

Behandlingen av for lavt stoffskifte består i å ta kunstig stoffskiftehormon som tabletter resten av livet (gjelder ikke for de sykdommene som kun gir forbigående for lavt stoffskifte).

Folk med diabetes 2 kan i svært mange tilfeller slutte med insulin ved omlegging til LCHF kost.

Diabetes 1 pasienter kan i mange tilfeller redusere insulindosene

Ja, diabetes er også en stoffskiftesykdom, men likevel forskjellig fra hypotyreose.

De to sykdommene har forskjellig opprinnelse i kroppen og behandles forskjellig.

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet

Når man går på lavkarbo, hvor stor andel av kosten er da karbohydrater?

Gjest LenaBeatrice
Skrevet
Når man går på lavkarbo, hvor stor andel av kosten er da karbohydrater?

Akkurat det finnes det ikke noe fasitsvar på.

Noen spiser godt under 20 gram karbo/dag, andre holder seg rundt 30, mens noen spiser mye mere, 50-60, eller enda mere.

Tenk at en normalstor tomat inneholder 2,5 gram karbo, 100 gram avocado inneholder 0,5 gram karbo, 1 dl tyrkisk yoghurt inneholder 3,7 gram karbo....

Skrevet (endret)
Hei hei alle sammen.

Jeg sitter her og funderer på om det ikke er noe slankemiddel som fungerer? Jeg har sliti med vekten i et par år nå, og prøvd mye forskjellig. Nå har jeg egentlig gitt opp. Har begynt å trene aktivt, men spiser fortsatt akkurat det jeg har lyst på (ofte godterisyk og er veldig glad i varm-mat). Jeg tenker å fortsette med treningen, men nå gir jeg et siste lite rop til dere der ute, i håp om at noen kanskje har noe middel som har fungert. Erfaringer med slankepiller, forbrenningspiller, kurer og dietter? Skrik ut!!:-)

Hvis dere ikke har noen erfaringer med dette, så ikke svar på innlegget er dere greie. Blir ofte så mange unyttige innlegg. Vet så klart at trening og godt kosthold er det som må til... Men hvis noen av dere har tips til en litt mer lettvindt måte å gjøre det på, er jeg veldig interessert:-)

Takk=)

Min erfaring med stack er hjertebank, livsfarlig blodtrykk, svimmelhetsanfall og fucked up fordøyelse... Stay away!

Store bokstaver for oppmerksomhet her, ja!

Ellers; variert kosthold, mindre karbohydrater, kutte ut også sukkerfri brus da det kan ødelegge insulinnivået, og jevn trening. Styrketrening etter kondisjonstrening er ypperlig, da du forbrenner mer.

Jeg kjenner forresten flere som har hatt effekt av Xenical. Disse fås på resept fra legen, og gis etter vurdering av din BMI og helse. Har vært litt diskutert pga potensielle bieffekter som skade på lever, men dette vurderer du selv hva du tør prøve...

Endret av kaprifolen
Skrevet

Kun èn person har faktisk svart på hva ts spør om. Og ts ba spesielt om at andre som ikke holder seg til tema, kan holde seg unna tråden. Kan dere ikke vennligst gjøre det? Lag en egen tråd dersom dere vil diskutere annet.

TS: Ta kontakt med legen din. Det finnes flere "slankemidler" på markedet. De er dyre og du får ikke dekket utgiftene. I tillegg er det ikke alle det funker for.

Skrevet

Men disse "slankemidlene" fungerer vel i så fall bare når du bruker dem? Og man vil vel ikke medisinere seg for resten av livet? Når man går av dem går man jo bare opp i vekt igjen. Da er man jo like langt.

TS - det er faktisk et "slankemiddel" som fungerer, og det er faktisk å forbrenne av en del av det du spiser i løpet av dagen. Trening. Fysisk aktivitet. Det funker så lenge du er dedikert nok. Nå høres jeg kanskje frekk ut, men jeg tror rett og slett du ikke har prøvd hardt nok. Vi mennesker har vanskelig for å tro på noe vi ikke ser resultater av MED EN GANG - men det betyr ikke at det ikke fungerer! For noen tar det 3-4-5 mnd før det "løsner" og vektnedgangen kommer.

Jeg har prøvd mye "fjas" men det eneste som funker for meg er økt trening. Da kan jeg praktisk talt ete det jeg vil (men prøver å redusere søtsaker og raske karbs, selvsagt.)

Ingen ting er gratis, dessverre :)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Det finst faktisk kosttilskudd som hjelper. Har selv prøvd SLIM-MAX i en mnd nå, og har gått ned ca 2 kg. Har spist det jeg bruker å spise, har et normalt sunt kosthold. Har dessverre ikke trenet så mye som jeg hadde planer om, men kanskje jeg hadde gått enda mer ned i vekt da. Er ikke overvektig, hadde 5 kg jeg ønsker å få bort - nå altså 3 igjen.

Gjest Gjest_Smily_*
Skrevet

Løp og kjøp. Jeg har hørt mange som er kjempefornøgde med slim-max. Jeg gikk ned 5 kg på en mnd, men var da obs på hva jeg spiste og trenet en del- Gikk likevel fortere ned i vekt enn hva jeg gjør uten slim-max.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...