Gjest dame, 29år. Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Hei hei alle sammen. Jeg sitter her og funderer på om det ikke er noe slankemiddel som fungerer? Jeg har sliti med vekten i et par år nå, og prøvd mye forskjellig. Nå har jeg egentlig gitt opp. Har begynt å trene aktivt, men spiser fortsatt akkurat det jeg har lyst på (ofte godterisyk og er veldig glad i varm-mat). Jeg tenker å fortsette med treningen, men nå gir jeg et siste lite rop til dere der ute, i håp om at noen kanskje har noe middel som har fungert. Erfaringer med slankepiller, forbrenningspiller, kurer og dietter? Skrik ut!!:-) Hvis dere ikke har noen erfaringer med dette, så ikke svar på innlegget er dere greie. Blir ofte så mange unyttige innlegg. Vet så klart at trening og godt kosthold er det som må til... Men hvis noen av dere har tips til en litt mer lettvindt måte å gjøre det på, er jeg veldig interessert:-) Takk=)
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Det er jo det som er greia.. Det FINNES ikke noe som heter lettvint løsning. Alle midler,piller og kurer er bare kortvarig. Vil du bli slankere må du forandre livsstilen din.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Kutt ned på karbohydrater. Du trenger ikke nødvendigvis å følge et opplegg. En begynnelse er å droppe brød, pasta, ris, poteter og alt av sukker. Jeg kuttet karbo og gikk ned 45 kilo, etter å ha slitt med overvekt i maaaaange år. Nå holder jeg vekta fint. Som i forrige innlegg er jeg helt enig i at en livsstilsforandirng må til, en livsstil med mindre karbo har vist seg å funke for mange. Karbohydrater lager blodsukker, og "høykarbo" lager mye blodsukker. For at kroppen skal klare å nyttiggjøre seg dette må kroppen lage insulin. Uten insulin kommer ikke energien (blodsukkeret) fra karbo inn i muskler og celler. Men insulin er også kroppens kraftigste fettlagringshormon, og det gjør at overskuddsenergien du spiser lett lagres, samtidig som det ikke slipper kroppens overskuddsfett ut av cellene. Overskuddsenergi og høy insulinproduksjon får du mye av ved å spise brød, ris, poteter, pasta, sukker. Ha også i tankene at veldig mange nordmenn har insulinresistens (forstadiet til diabetes 2), noe som gjøre at kroppens celler i liten grad er mottagelige for insulin som produseres. Hva skjer da disse menneskene spiser karbo? Jo, blodsukkeret stiger, men energien kommer ikke inn i celler og muskler pga at de er resistente mot insulinet. Hvor blir det da av energien i blodsukkeret? Jo, det lagres som fett i fettcellene, og der blir det, for insulinet i blodet hindrer kroppen i å brenne overskuddsfett til energi. Resultatet blir at kroppen reagerer med sult! Den får ikke enrgi fra blodsukkeret, den får heller ikke energi fra lagret kroppsfett, og den må spise ENDA mere for å få den energi den trenger. Dette er en ond sirkel som veldig mange opplever, og som gjøre at man bare legger på seg hele tiden, eller står rolig i vekt, samme hvor flink man er med kostholdet, eller samme hvor mye man trimmer. Hvis man spiser høykarbo vel å merke..... Argumentet " du spiser for mye og trimmer for lite" holder ikke for folk med insulinresistens, og de menneskene finnes det mange av i Norge. Vi snakker om flere hundre tusen. Denne onde sirkelen brytes hvis man kutter mye i karboinntaket, og da særlig de matvarene som får blodsukker/insulin til å stige mest. Du kan jo lese litt i bloggen min hvis du er interessert: www.lenabeatrice.net
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Tillegg til forrige innlegg: Lavkarbo er en livsstil , altså ikke noe du skal slutte med når du har nådd ønsket vekt. Husk også at det er store inividuelle forskjeller innen lavkarbo. Noen kan spise frukt,andre kan det ikke....etc. Noen sverger til strikt LCHF kost (lite karbo, mye fett), mens andre er litt rausere med karbo, a la Lindberg. Det handler om å finne den variaten som paser best for DIN kropp. Jeg spiser LCHF kost om dagen, det gjør samboer også. Han løper mye, løp halvmaraton i sommer :-)
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Det eneste som hjelper er trening og fornuftig kosthold. Man kan fint gå ned mange kilo uten å kutte ut karbohydrater, men man må ha et bevisst forhold til det. Når man trener skal man ha balanse i kostholdet, hvis ikke kan man trene og trene uten å oppnå de helt store resultatene. Det fins ingen snarveier.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 (endret) Det er nettopp det argumentet mange overvetige får høre: du spiser for mye/feil, og du trener for lite. Svært mange av de overvektige har insulinresistens. Det har ikke insulinresistens pga at de er overvektige, de er overvektige pga at de har insulinresistens. For en person med insulinresistens er det nærmest en håpløs oppgave å trene. For å trene må man ha energi i muskler og celler, det er det liten tvil om. Hvordan skal man da orke å trene når ikke celler og muskler får energi fra det man spiser? Det hjelper fint lite å være bevisst som du skriver så lenge man ikke gjør noe med problemet, og problemet for mange er nettopp inntaket av karbohydrater. Link fjernet iht til reglene angående reklame. Yvonne (mod) Endret 8. september 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Det er nettopp det argumentet mange overvetige får høre: du spiser for mye/feil, og du trener for lite. Svært mange av de overvektige har insulinresistens. Det har ikke insulinresistens pga at de er overvektige, de er overvektige pga at de har insulinresistens. For en person med insulinresistens er det nærmest en håpløs oppgave å trene. For å trene må man ha energi i muskler og celler, det er det liten tvil om. Hvordan skal man da orke å trene når ikke celler og muskler får energi fra det man spiser? Det hjelper fint lite å være bevisst som du skriver så lenge man ikke gjør noe med problemet, og problemet for mange er nettopp inntaket av karbohydrater. www.lenabeatrice.net For de med insulinresistens skal det fungere å trene styrke, sammen med å redusere karbohydrater i kosten. Det sa iallefall legen min til meg, og jeg er nå 16 kg i minus, på 5 måneder.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Jeg må bare si at lavkarbo/høyprotein-kosthold ikke passer for alle... og det er ikke like virksomt for alle heller. Jeg kan for eksempel ikke ha et lavkarbo/høyprotein-kosthold av helsemessige årsaker (nyrene). Og til trådstarter: jeg vet du ikke vil høre dette, men det finnes ingen snarveier som er varige, du må ta den tunge veien som alle oss andre...
Chanel.No5 Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 (endret) Og til trådstarter: jeg vet du ikke vil høre dette, men det finnes ingen snarveier som er varige, du må ta den tunge veien som alle oss andre... Enig. Det er kalorier inn og kalorier ut i løpet av en dag som utgjør om det blir vektnedgang. Du må innta mindre kalorier enn du bruker. Enten denne nedgangen skjer ved at du spiser/drikker mindre enn kroppen bruker eller at du trener/driver med aktiviteter for å komme i minus. Spis og drikk mat du liker, driv med trening/aktiviteter du trives med og pass på å være aktiv på hverdagen med å gå distanser du normalt hadde kjørt, ta trapper istedenfor heis osv. Sørg for at maten er næringsrik og metter godt per kalori. Å spise hyppige små måltider for å holde ett jevnt blodsukker er å anbefale. Ikke nekt deg mat du anser som "usunn", men spis i moderate mengder, gjerne forbeholdt helg/spesiell anedninger osv. Se på det som en livsstil du kan leve med og ikke bare en diett! Endret 8. september 2009 av Lotte27
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Jeg må bare si at lavkarbo/høyprotein-kosthold ikke passer for alle... og det er ikke like virksomt for alle heller. Jeg kan for eksempel ikke ha et lavkarbo/høyprotein-kosthold av helsemessige årsaker (nyrene). Og til trådstarter: jeg vet du ikke vil høre dette, men det finnes ingen snarveier som er varige, du må ta den tunge veien som alle oss andre... Altså, jeg spiser ikke høyprotein, jeg spiser LCHF: lite karbo, mye fett og normale mengder protein
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Enig. Det er kalorier inn og kalorier ut i løpet av en dag som utgjør om det blir vektnedgang. Du må innta mindre kalorier enn du bruker. Enten denne nedgangen skjer ved at du spiser/drikker mindre enn kroppen bruker eller at du trener/driver med aktiviteter for å komme i minus. Spis og drikk mat du liker, driv med trening/aktiviteter du trives med og pass på å være aktiv på hverdagen med å gå distanser du normalt hadde kjørt, ta trapper istedenfor heis osv. Sørg for at maten er næringsrik og metter godt per kalori. Å spise hyppige små måltider for å holde ett jevnt blodsukker er å anbefale. Ikke nekt deg mat du anser som "usunn", men spis i moderate mengder, gjerne forbeholdt helg/spesiell anedninger osv. Se på det som en livsstil du kan leve med og ikke bare en diett! Den tankegangen fungerer faktisk ikke for alle. For veldig mange overvektige handler det i like stor grad om HVA man putter i munnen, ikke bare kalorier. Du nevner jevnt blodsukker...mitt blodsukker er veldig jevnt og fint med LCHF kost, noe det ikke var tidligere. For en person med insulinresistens eller diabetes (som veldig mange har uten å vite det) er jevnt blodsukker veldig viktig. Jevnt blodsukker får ikke en diabetiker hvis han/hun spiser karbo, med mindre de tar insulin.... Mange med diagnosen diabetes 2 trenger ikke ta insulin når de spiser LCHF :-), og de med diabetes 1 kan i mange tilfeller redusere insulindosene. Diabetes 2 er nærmest blitt en folkesykdom. Insulinet kom på 20-tallet, men folk før den tid fikk også diabetes 2. Hvordan klarte de seg tror du, uten insulin?
Cullen Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 De eneste slankepillene som fungerer er de du får av legen. Alt annet er bare tullball man sløser bort penger på. Og selv med piller fra legen må en livstilendring til. Det finnes mange forskjellige dietter man kan følge, og du vil alltid finne noen som anbefaler den som hjalp de. Selv begynte jeg med å velge den dietten som var nærmest mitt nåværende mat inntak. Å gå fra det jeg spiste og inn i lavkarbo eller noe sånt ville vært alt for vanskelig til at jeg kunne klare å holde det (jeg kjenner megselv såpass). Jeg endte da med gode gamle grethe roede, så velg en diett som ikke innebærer å forandre hele livet ditt. Begynn smått da er det lettere å fortsette.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Altså, jeg spiser ikke høyprotein, jeg spiser LCHF: lite karbo, mye fett og normale mengder protein Poenget var at lavkarbo ikke passer alle, av ulike grunner. Når du kutter ut karbohydrater, må mesteparten av energien komme fra enten fett eller proteiner. Jeg tåler ikke mye proteiner (noe som er veldig vanlig hos mennesker med redusert nyrefunksjon), og må få mesteparten av min energi fra karbohydrater. En venninne av meg har crohns, og tåler ikke mye fett eller fiber (som det finnes mye av i sunne karbohydrater)... hun må derfor få sin energi fra raske karbohydrater og protein. og jeg kjenner mange andre som lavkarbo ikke passer for (blant annet vegetarianere). Til syvende og sist er det individuelt hva som passer for hver enkelt, men felles for alle er at det ikke finnes en enkel vei.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Bare så det er sagt: (igjen) Et lchf-kosthold inneholder ikke mer protein enn et såkalt "vanlig" kosthold. Det er fettet du får næringen av.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 Bare så det er sagt: (igjen) Et lchf-kosthold inneholder ikke mer protein enn et såkalt "vanlig" kosthold. Det er fettet du får næringen av. Og bare så det er sagt... høyt innhold av fett og/eller proteiner kan gjøre mange medisinske tilstander verre.. blant annet leversykdommer, nyresykdommer og IBD. Lavkarbo passer ikke for alle selv om det passer for noen!
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #16 Skrevet 8. september 2009 Poenget var at lavkarbo ikke passer alle, av ulike grunner. Når du kutter ut karbohydrater, må mesteparten av energien komme fra enten fett eller proteiner. Jeg tåler ikke mye proteiner (noe som er veldig vanlig hos mennesker med redusert nyrefunksjon), og må få mesteparten av min energi fra karbohydrater. En venninne av meg har crohns, og tåler ikke mye fett eller fiber (som det finnes mye av i sunne karbohydrater)... hun må derfor få sin energi fra raske karbohydrater og protein. og jeg kjenner mange andre som lavkarbo ikke passer for (blant annet vegetarianere). Til syvende og sist er det individuelt hva som passer for hver enkelt, men felles for alle er at det ikke finnes en enkel vei.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #17 Skrevet 8. september 2009 Poenget var at lavkarbo ikke passer alle, av ulike grunner. Når du kutter ut karbohydrater, må mesteparten av energien komme fra enten fett eller proteiner. Jeg tåler ikke mye proteiner (noe som er veldig vanlig hos mennesker med redusert nyrefunksjon), og må få mesteparten av min energi fra karbohydrater. En venninne av meg har crohns, og tåler ikke mye fett eller fiber (som det finnes mye av i sunne karbohydrater)... hun må derfor få sin energi fra raske karbohydrater og protein. og jeg kjenner mange andre som lavkarbo ikke passer for (blant annet vegetarianere). Til syvende og sist er det individuelt hva som passer for hver enkelt, men felles for alle er at det ikke finnes en enkel vei. Selvfølgelig passer ikke lavkarbo/LCHF for ALLE, av forskjellige grunner som du beskriver over. Noen liker heller ikke å spise på denne måten rett og slett, helt greit. Men faktum er at mange er hjulpet av lavkarbo/LCHF. Diabetikere kan redusere/kutte ut insulin, slagpasienter har blitt bedre, overvektige klarer å gå ned i vekt og holde seg der, allergier og revmatiske plager forsvinner.....listen kan gjøres lang.
Chanel.No5 Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 Den tankegangen fungerer faktisk ikke for alle. For veldig mange overvektige handler det i like stor grad om HVA man putter i munnen, ikke bare kalorier. Nå snakket jeg ikke om mennesker som har en diagnose av ett slag. HVA man putter i munner spiller rolle for alle mtp. at kroppen har bedre av næringsrik mat enn sukker/farlig fett, men for å gå ned i vekt er det at en ligger i minus kalorimessig, hvor kaloriene kommer fra er ikke det vktgste, men meget nødvendig selvfølgelig om en ønsker en sunn kropp.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 8. september 2009 #19 Skrevet 8. september 2009 Nå snakket jeg ikke om mennesker som har en diagnose av ett slag. HVA man putter i munner spiller rolle for alle mtp. at kroppen har bedre av næringsrik mat enn sukker/farlig fett, men for å gå ned i vekt er det at en ligger i minus kalorimessig, hvor kaloriene kommer fra er ikke det vktgste, men meget nødvendig selvfølgelig om en ønsker en sunn kropp. Det finnes flere hundretusen mennsker med insulinresistens og/eller diabetes 2 i Norge. Mange har dette uten å vite om det, men tror kanskje at de "bare" har et vektproblem. Mange av disse mennskene er ikke blitt syke fordi de er overvektige, de er blitt overvektige fordi de er syke, enkelt og greit. For mange hjelper det ikke samme søren hvor mye minus de ligger kalorimessig, eller hvor mye de trener. De kan spise a la Grete Roede og gjøre alt riktig, men likevel øker vekta, eller de står rolig. Skal disse menneskene spise enda mindre kalorier da? Skal de sultefores? nei, her kan det hjelpe å skifte kosthold ved å kutte kraftig ned på karbohydratene, det som skapte problemene i utgangspunket.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #20 Skrevet 8. september 2009 Det finnes flere hundretusen mennsker med insulinresistens og/eller diabetes 2 i Norge. Mange har dette uten å vite om det, men tror kanskje at de "bare" har et vektproblem. Mange av disse mennskene er ikke blitt syke fordi de er overvektige, de er blitt overvektige fordi de er syke, enkelt og greit. For mange hjelper det ikke samme søren hvor mye minus de ligger kalorimessig, eller hvor mye de trener. De kan spise a la Grete Roede og gjøre alt riktig, men likevel øker vekta, eller de står rolig. Skal disse menneskene spise enda mindre kalorier da? Skal de sultefores? nei, her kan det hjelpe å skifte kosthold ved å kutte kraftig ned på karbohydratene, det som skapte problemene i utgangspunket. Men da er det viktig at de får bekreftet insulinresistens fra legen sin før de begynner på noe som kan sies å være "medisinsk behandling". Har de ikke insulinresitens er andre, mindre restriktive "dietter", mer hensiktsmessig dersom de ikke ønsker å gå på lavkarbo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå