Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 7. september 2009 #1 Del Skrevet 7. september 2009 http://www.aftenposten.no/reise/article3184167.ece I denne artikkelen beskriver en journalist togturen mellom Oslo og Bergen. Overskriften sier: "Opplevelsen nordmenn dropper", som om det er ment å gi nordmenn dårlig samvittighet for at vi ikke støtter opp om denne togturen, som beskrives som "vakker", "en en-gang-i-livet-opplevelse", "spennende". Men hvorfor "dropper" nordmenn denne turen? Jeg kan jo bare snakke for meg selv: For noen år siden satt jeg småfattig og reiselysten online og lekte med tanken å ta en tur til Bergen. Jeg har vært der mange ganger på ferie som liten og er glad i Bergen. Bergen er en fin og hyggelig by med de største og beste skillingsbollene i verden... :-P Jeg vet også at sightseeing på Fløibanen, Fisketorget, Bryggen osv. er unnagjort på et par dager. En helg, evt. langhelg, holder. Så jeg sjekket togtider og -priser med dette i tankene. Så - for det første tar det usaklig lang tid. Reiser man tidlig fredag og hjem på søndag får man fredag kveld + lørdagen i Bergen. Det er ikke mye tid i forhold til de ca. 15 timene man bruker på å reise tur/retur. For å spare tid tenkte jeg at det kunne være bedre å ta nattoget og sove seg gjennom turen. Nattog torsdag - fredag og enten bruke søndagen til å reise ned igjen eller ta nattoget søndag kveld og gå rett på jobb mandag morgen kunne være aktuelt. Sjokk! Prisene var helt hårreisende! Ved å sammenligne flyprisene og nattogprisene avgjorde jeg ganske kjapt at en flyreise på en liten time og reise til og fra Gardermoen/Flesland er såpass mye mer komfortabelt at et par hundrelapper ekstra kunne jeg spandere. Likevel har jeg ennå ikke gjort det. Jeg har forresten kjørt tog til og fra Bergen før. Det er riktig at det er vakker natur på veien, som man kjører fort forbi, uten muligheter for å stoppe og nyte og evt. ta bilder av. Og hver gang vi så utrolig vakker natur kjørte vi inn i en tunnel - i et gammelt tog som stinket og skrek i svingene. Naturen i Sveits er forresten like fin. Togsettene er nyere og bedre og det er mange færre tunneler når man kjører tog. Hvorfor kjører DU tog på ruten Bergen - Oslo? Hvorfor gjør du ikke det? Hva ville du ha valgt av fly og tog på nevnte rute? Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 8. september 2009 #2 Del Skrevet 8. september 2009 Kjører ikke tog til Oslo. Men vi tar tog til Voss, Geilo, og Ål. Da skal jeg på møte/julebord med mannen. Eller på påsketur til Haugastøl, men stress med masse ting. Vi har fribiletter, men må betale for sitteplassen. Reiser vi på tur så reiser vi med bil, har tre barn. Vi har snakket om å ta en ferie med barna og reise med tog, men er litt usikker, da barna fort kjeder seg med å sitte i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #3 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg velger tog! Fordi det er mer miljøvennlig. Og i tillegg så er det en veldig fin tur, man kan bare sitte og slappe av og kose seg og se ut vinduet! Og miniprisbilletter er kjempebillig! Så slipper man stress med flyplass og sikkerhetssjekk og kø.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 10. september 2009 #4 Del Skrevet 10. september 2009 helt klart tog fordi det er så sykt fin natur på den strekkningen. Myrdal stasjon er en klar favoritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 11. september 2009 #5 Del Skrevet 11. september 2009 Selv om flyturen bare tar en liten time så tar det faktisk kortere tid for meg å ta tog til Bergen. Fordi: Først må jeg ta tog til Gardermoen (jeg bor på andre siden av Oslo - i Asker) og det tar en time, så er det en time på Gardermoen, deretter en time på fly. Når jeg ankommer Flesland så må jeg ta flybuss og deretter annen transport for å komme meg dit jeg skal i Bergen. Jeg synes det er langt bedre å bare sette meg på toget, og sitte stille der og slappe av helt til jeg er i Bergen. Den artikkelen i avisa gikk vel mer på hvorfor nordmenn ikke opplever denne turistattraksjonen - og ikke bare brukte tog som transportmiddel. Utlendinger tar jo toget for å oppleve norsk natur og ikke bare for å komme seg fra A til B. Vi nordmenn som skal til Bergen tenker på at vi skal til Bergen, og ikke at vi skal ha en opplevelse underveis. Men for min del så føles det mye mindre stressende å ta toget enn å bruke så mye mas på å bytte og vente på diverse fremkomstmidler for å komme med fly til Bergen. Så jeg tar toget ja. Ikke så mye fordi det er en vakker tur - men fordi det er mest praktisk sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #6 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg velger tog! Fordi det er mer miljøvennlig. Og i tillegg så er det en veldig fin tur, man kan bare sitte og slappe av og kose seg og se ut vinduet! Og miniprisbilletter er kjempebillig! Så slipper man stress med flyplass og sikkerhetssjekk og kø.. Samme her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 11. september 2009 #7 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Så slipper man stress med flyplass og sikkerhetssjekk og kø.. Flyplasser er bare stress for de som ikke er reisevant med fly. Altså, da mener jeg om man flyr mindre enn 10-20 ganger i året. Tipper man over det, er alt bare rutine. Men hurtigtog: bring it. Tar gjerne toget 2,5 time framfor å fly, absolutt. Endret 11. september 2009 av Annikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyh Skrevet 11. september 2009 #8 Del Skrevet 11. september 2009 Har tatt toget Oslo- Bergen en gang og det var jo veldig mye fint å se på. Var en familie på 5 som gikk på toalettet rett før jeg gikk og der hadde barne tisset på gulvet, ødela litt av opplevelsen for meg da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bestee Skrevet 15. september 2009 #9 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg har studert i Bergen, så jeg har tatt toget på den strekningen mange ganger. Det er uten tvil en veldig fin tur, spesielt på vinteren synes jeg. Etter et par ganger blir man likevel lei mange timer på tog selvfølgelig, men jeg hørte på musikk, leste og tittet på den fine utsikten. Ble fort vant til det. Fikk som regel minipris-billett til 199 kr pr vei, så det var det ingenting å si på. Og jeg hadde absolutt ikke spart tid på å fly. (Nå er det forresten ikke slik lenger at alle togene på den strekningen er gamle og skranglete, men også noen av de nyeste togene NSB har å tilby. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #10 Del Skrevet 17. september 2009 Skjønner ikke den som heller reiser med bil enn med tog fordi barna ikke liker å sitte stille. :klø: I bil må de jo sitte stille, på toget er det faktisk egen lekevogn - og ofte andre barn å leke med. Jeg reiser ganske ofte både på Bergensbanen og Dovrebanen med barn, synes det er mye bedre enn å fly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 18. september 2009 #11 Del Skrevet 18. september 2009 Skjønner ikke den som heller reiser med bil enn med tog fordi barna ikke liker å sitte stille. :klø: I bil må de jo sitte stille, på toget er det faktisk egen lekevogn - og ofte andre barn å leke med. Jeg reiser ganske ofte både på Bergensbanen og Dovrebanen med barn, synes det er mye bedre enn å fly. Barna mine liker å kjøre bil. Vi har tatt toget til Haugastøl to ganger og ungene likte det ikke så godt. Vil jo ikke at de skulle spring og forstyrre andre heller. Så er det mye tyngre å ha med ski, klær og mat for en fem dager til fem personer. Nå tok mannen, eldste datteren (12 år) og jeg tog til Ål. Opp så koste hun seg med blad og varm sjokolade. På slutten så kjedet hun seg. Hjem igjen fikk hun ikke hente varmsjokolade, men fikk en kopp av konduktøren. Vi reiste på confort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå