Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 7. september 2009 #1 Del Skrevet 7. september 2009 Noen her som har drevet med kristen meditasjon? Altså meditasjon basert på den tidlige (oldkirkens) praxis? Jeg er ganske nysgjerrig på dette, da jeg har drevet noe med østlig meditasjon tidligere. Men -hey- jeg er jo kristen, så hvorfor ikke snuse på litt mer "hjemlige" former? Hvilke erfaringer og evt utbytte har du av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. september 2009 #2 Del Skrevet 7. september 2009 Tenker du på kristen mystisisme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 9. september 2009 #3 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Du kan jo sjekke ut Emmaus sine tilbud, eller et av retreatstedene som finnes rundt om i landet. Her står det litt om den type meditasjon/bønn jeg antar du sikter til. Det antas at det er en kontiuitet fra tidlig kristen tid på dette feltet. Er ikke velbevandret innen meditasjon selv, men kjenner mange som har har utbytte av meditasjonsteknikker både fra østlig og kristen tradisjon. Endret 9. september 2009 av ashera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. september 2009 #4 Del Skrevet 12. september 2009 Hentet fra nettsiden www. bibel.no Ordets skole gir hjelp til å lese, lytte til og meditere over bibelteksten på en ny måte slik at Gud taler til oss i vår hverdag. Metoden egner seg både for selvstudium og arbeid i grupper. Denne måten å lese Bibelen på har lange tradisjoner i klosterlivet. Ordets skole bygger på Lectio Divina, som har røtter tilbake til kirkefedrene på 300-tallet e. Kr. De fire trinnene i Lectio Divina er lectio (lesning), meditatio (meditasjon), oratio (bønn) og contemplatio (ettertanke). Hvordan bruke Ordets skole? 1. Forberedelse La det bli stille rundt deg og inne i deg. Vær åpen for at Gud taler til deg gjennom dagens bibelord. Du kan også tenne et lys og lytte til stille musikk. 2. Lesning Les dagens bibelord langsomt og oppmerksomt. Les gjerne høyt for deg selv og flere ganger. Noter ting du legger merke til i teksten. Finn et nøkkelord i teksten og lær det utenat. 3. Innlevelse Sitt godt og la tankene falle til ro. Lev deg inn i teksten. Hva ser du? Hva hører du? Er det noe i teksten du sanser på annen måte? Hva er det i teksten som rører ved dine følelser? Hvem identifiserer du deg med i teksten og hvorfor? 4. Bønn Tenk at Jesus er nær og lytter til hva du sier. Snakk med Jesus om det dagens bibelord har minnet deg om. Be med dine egne ord. Det du setter ord på kan du lettere overgi til Gud. Ord fra Bibelen eller faste bønner kan også være til stor hjelp. 5. Handling Hva vil du gjøre med det denne teksten har vist deg? * Er det menneske du ønsker å møte på en annen måte? * Er det en vanesak som du vil endre på? * Er det en forsømt oppgave du vil ta tak i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 29. september 2009 #5 Del Skrevet 29. september 2009 Den ortodokse kirken er kjent for den såkalte Jesus-bønnen. I sin lengste form lyder denne: Herre Jesus Kristus, Guds sønn, forbarm deg over meg en synder. Bønnen gjentas og gjentas som et slags "mantra". Du finner noe mer info på linken under. http://www.retraete.dk/jesusbonnen.htm Den ortodokse kirken advarer dog mot å praktisere denne formen for meditasjon uten regelmessig konsultasjon / skriftemål hos en erfaren prest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå