Gå til innhold

HTML/Dreamweaver farge på vannrett linje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg endrer farge på vannrette linjer på en web-side.

Jeg bruker Dreamweaver og har ikke så mye peiling på HTML egentlig.

Når jeg skal sette inn en slik linje bruker jeg

Insert - Horisontal rule

Men denne blir alltid grå og jeg vil ha den i en annen farge.

Finner ikke noen slike alternativer i programmet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dreamweaver har jeg ikke peiling på, men hvis du går inn i kildekoden ser du at det er <hr> som gir en sånn horisontal linje. Hvis du så skriver feks <hr color="red">, så blir den rød. Testa på min egen side nettopp, og det gikk i alle fall greit. Skriv inn fargenavnet eller #xxxxxx (fargrnr) på den farga du vil ha mellom " ".

Skrevet

Jeg glemte denne tråden jeg.

Faktisk fikk jeg det til.. på den måten du beskriver.

Problemet er at linjen vises i grått i Dreamweaver uansett. Men når jeg klikket på Preview, så var den jammen i riktig farge.

Men takk for at du tok deg bryet med å svare. :blunke:

Skrevet

Ser du har fått svar mens eg prøvde, men sidan eg har streva med dette i mangfaldige sekund no så svarar eg lell:

Du gjer det i CSS (glad i CSS eg, forstår du ;-)) - og du gjer det på denne måten i Dreamweaver:

Window -> CSS Styles

Apply Styles

New CSS Style

Velg enten Make Custom Style (class) eller Redefine HTML Tag

Så får du opp eit vindu med mage valg. (For Type, background, Border, Box, Block osv.)

Velg Background. Her velger du bakgrunnsfarge for linja - dvs fargen som er "inni" linja.

Velg Box. Det mest interessante her er kanskje height (høgda på linja) og width.

Velg Border. Vel - det trengst vel ikkje seiast så mykje om det? Velg kva type strek du vil ha rundt bakgrunnsfargem, kor tjukk, kva farge.

Det er det. Du kan sjølvsagt kun velge Border om du berre vil ha ein heilt vanleg strek, men det er greitt å veta at du kan få til litt meir spesielle ting. Synest eg, i alle fall.

For dei som ikkje har dreamweaver men er nyfikne, prøv denne koden i <head></head>:

<style type="text/css">

<!--

hr {

border: thin dashed #FF0000;

background-color: #FFFF00;

height: 5px;

}

-->

</style>

Skrevet

Takk for nyttig svar, Crazee.

Vil lære så mye som mulig jeg.

Nå har jeg fiklet og tullet så mye med hjemmesiden min at jeg går for en enkel og grei løsning i første omgang. Hadde vært en fordel å få lagt den ut en gang :roll: .

Har lært noen små ting etter hvert og satser på noen mer avansert neste gang. CSS har jeg ikke hatt ork til å sette meg inn i. Men jeg SKAL lære meg det snart.

Skrevet

CSS er ikkje så vanskeleg (sjølv om eg ikkje har lært alt sjølv, eg heller) og det er noko du (me) bør læra så raskt som muleg. Elles kan situasjonen fort bli den at me lærer ein ting, deretter strevar for å gløyma det me har lært for så å lære å laga noko som fungerer skikkeleg. (Nye browsarar byrjar etter kvart å kutte ut støtte for gamle ting. I alle fall om dei samtidig skal vise det nye, tøffe som er mulig å få til.)

Sånn generelt sett, om du gløymer layout i første omgang: Bruk CSS for alt som har med utsjånad å gjere; fontar, farge, kantstrekar, margar osv. Det er gjerne mykje enklare enn du trur - og mykje mindre arbeid om du i tillegg brukar stilark (dvs. all CSS i ei eiga fil, som alle html-sidene lenker til.)

Berre prøv deg fram og sjå kva som skjer når du leikar deg litt med CSS. Enkle ting først, deretter meir og meir.

Skrevet

Kan vi ikke få se hjemmesiden din, da Lea?

Skrevet

Dreamweaver skal jo være veldig lett å bruke, hvis du velger å se siden i preview mens du jobber, kan du markere linjen, og så velge farge i menyen.

Husk at selv om preview viser grå, så kan nettleseren vise rød..

Og hvis preview viser rød, og du har hardkodet rød (som første foreslo) så kan nettleseren fortsatt vise grå. Det kan være fordi de ikke alltid er flinke til å oppdatere seg (ex. internet explorer). Da kan du først prøve "super-refresh" ctrl + refresh. Funker det fortsatt ikke, så kopier adresse, lukk nettleser, åpne ny, lim inn adresse, klikk enter... voilá

Småtips på veien, før du hiver deg over css :wink:

Skrevet
Kan vi ikke få se hjemmesiden din' date=' da Lea?[/quote']

Nei!

Når man tenker på hvor oppatt folk er av å gjennomskue brukere her på KG, så frister det ikke mye å gi slipp på det anonyme.

Dessuten er den jo ikke ferdig ennå.

Skrevet

Men visst eg lovar å ikkje gjennomskua deg då?

(Alternativt: Om eg får sjå din, så får du sjå min... ;-))

Detaljar.

Skrevet

:ler: Vi får se.

Men først må jeg få fraktet filene fra min harddisk og ut på nettet.

Det som ligger ute pr. i dag er ikke noe å se.

Er absolutt ikke fornøyd med den forrige utgaven.

Men jeg regner med å få ting på plass innen neste uke.

Og jeg har jo allerede sett din, Crazee...

(Og det gir meg faktisk en smule prestasjonsangst :wink: )

Skrevet

*hvisker*

Siden du har sett min også, kan jeg få se din? :sjarmor:

Skrevet

Berre sånn for å ha sagt det: Du har absolutt ingen grunn til prestasjonsangst :-)

Prøvde å finna mine første sider på web.archive.org - men nei. Dei tidlegaste var frå '98. Og det var berre framsida. (Men utan den stygge grafikken...) :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...