Gå til innhold

Sprø vafler

venus_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et triks for sprø vafler skal være å ha iskaldt vann i røra rett før du steker. Ellers er vel belgiske vafler ganske sprøe? Ihverfall "stivere" og større enn vanlige vafler. Mulig olje i røra hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Er ute etter en ferdig oppskrift som noen vet gir sprø vafler :) Tenker ikke på belgiske, men vanlige vafler.

Englefjes: Nei tenker ikke på sånne kaker, hvis jeg forsto den oppskriften rikitg. Helt vanlige vafler bare at de skal være sprø, ikke myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Har ikke noen oppskrift, men mamma lager sprø vafler. Det hun gjør da er at hun har i sukkeret helt til slutt, rett før hun steker vaflene. Da rekker ikke sukkeret løse seg opp i røren, og smelter inni jernet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste råd for å få sprø vafler er å legge de på rist til avkjøling.

Mine pleier å bli sprø.

Fått oppskriften fra et idrettslag.

Vafler.

2 egg

250 gr sukker

250 gr smeltet smør

500 gr hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker(Kan sløyfes)

1/2 l melk.

Evnt. litt vann.

Pisk eggene

Ha i det smelta smøret

Bland inn det tørre vekselsvis med melken.

La røra stå 30 min å hvile.

Er den da veldig tykk, rør inn litt vann.

Røra skal være ganske tyktflytende.

Mye smør og sukker for mange, men jeg kan love at de er god uten syltetøy eller annet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige tips her! Får se hva jeg prøver meg på. Tror ikke det har kun å si på måten de avkjøles på, de jeg lager med mamma sin oppskrift er ikke sprø når de kommer utav vaffeljernet engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*

Mor sa alltid at man får sprø vafler med Farris i røren. Hun laget alltid nydelige sprø vafler .. og ikke myke seige som mange lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange forskjellige tips her! Får se hva jeg prøver meg på. Tror ikke det har kun å si på måten de avkjøles på, de jeg lager med mamma sin oppskrift er ikke sprø når de kommer utav vaffeljernet engang.

Lag vaflene med bakepulver, da blir de sprø. Og jo - at de kjøles ned litt "alene" og ikk i stabel har noe å si.

Jeg har stekt vafler senest i dag. Prøv Englefjes sin oppskrift du - det er omtrent sånn jeg lager dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag vaflene med bakepulver, da blir de sprø. Og jo - at de kjøles ned litt "alene" og ikk i stabel har noe å si.

Jeg har stekt vafler senest i dag. Prøv Englefjes sin oppskrift du - det er omtrent sånn jeg lager dem

Mente ikke at det ikke har noe å si i det hele tatt, men når vaflene er myke allerede når de tas ut av vaffeljernet så blir ikke de sprø av å ikke ligge i stabel.

Skal prøve den oppskriften. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men oppskriften til Englefjes er jo "tørre" vafler som vi kaller det. Ikke vanlige vafler man spiser varme med syltetøy eller brunost. Tørre vafler blir jo en type småkake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men oppskriften til Englefjes er jo "tørre" vafler som vi kaller det. Ikke vanlige vafler man spiser varme med syltetøy eller brunost. Tørre vafler blir jo en type småkake.

Var det jeg og trodde siden de kalles kakevafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil! :blomst:

Jeg så ikke hele oppskriften og dere har rett - jeg kan si hva jeg bruker da:

3-4 egg

3-4 ss sukker

Rømme/melk/kesam/fløte e.l.

Smeltet smør

Mel til passe tykkelse

Bakepulver

Jeg blander gjerne alle ingrediensene og lar den svelle en halvtime, før jeg har i bakepulveret og steker. De blir sprø de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil! :blomst:

Jeg så ikke hele oppskriften og dere har rett - jeg kan si hva jeg bruker da:

3-4 egg

3-4 ss sukker

Rømme/melk/kesam/fløte e.l.

Smeltet smør

Mel til passe tykkelse

Bakepulver

Jeg blander gjerne alle ingrediensene og lar den svelle en halvtime, før jeg har i bakepulveret og steker. De blir sprø de.

Hvor mye smør bruker du ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et par ss tenker jeg.

Jeg lager på slump, så det er litt tilfeldig.

Glemte å slenge på at jeg ofte bruker en liten dæsj vanlijesukker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...