Gjest *Lillemor* Skrevet 10. august 2003 #1 Skrevet 10. august 2003 Min sønn har endelig fått barnehageplass (han er halvannet), og nå vil vi gjerne gjøre vårt beste for å ha et best mulig forhold til de ansatte i barnehagen. Altfor mange ganger har jeg hørt assistenter som klager på foreldre, og omvendt. Noen barnehageansatte som vil fortelle hva de ønsker av oss foreldre?
Gjest Lea Skrevet 10. august 2003 #2 Skrevet 10. august 2003 Nå er jeg bare eks-assistent jeg da, men har god hukommelse. Det er som regel bare noen FÅ foreldre som har vært "umulige" der jeg har jobbet. Stort sett er alle greie og fornøyde, men det er noen punkter som jeg satte pris på da jeg jobbet i barnehage: 1. At barna ble hentet i tide. Altså FØR stengetid. 2. At foreldrene tar opp ting direkte med de som jobber i barnehagen, i stedet for å irritere seg over ting i en evighet, slik at de sprekker til slutt. Snakk til de ansatte på en skikkelig måte, så blir alle fornøyde. 3. At barna har med seg ting som er nødvendig. F.eks nok skift, regntøy, skikkelige sko m.m. Det sliter på å mase om de samme tingene gang på gang. 4. At foreldrene prøver å vis litt forståelse for at dette yrket er ganske så krevende og medfører mye støy og stress. Derfor kan det hende at man glemmer småting og at det skjer små uhell. Si i fra og spør om det er noe du ikke skjønner eller er misfornøyd med. 5. Gi klar beskjed dersom barnet skal ha medisiner eller har andre spesielle behov i perioder. Skriv gjerne en lapp og lever til personalet. Min erfaring er at alle barn blir behandlet likt i barnehagen og at en god dialog mellom foreldre og personalet er viktig. Be om en samtale med personalet om du synes at det blir for mye bråk ved henting og levering.
Vimsevips Skrevet 10. august 2003 #3 Skrevet 10. august 2003 Min erfaring er at det ofte er mange små ting som gjør at personalet klager eller visa versa. Slike små ting er: -navn klærne godt, ting blir lett borte/forvekslet, med 9 barn hver dag, og ca 11 barn tilsammen på avdelingen. -Stenger barnehagen 16:30, betyr dette at man skal være ute av barnehagen til 16:30. -Ha nok skift, og bytt ut vintertøy med sommertøy eller med tøy som passer, når det trengs. Disse tingene er vel egentlig selvfølgelige, men av og til skjer det ting. Og skjer det mange nok ganger kan man lett bli frustrert. I tillegg ha en åpen dialog, det gir alltid goodwill, og klageterskelen blir høyere. Er det noe dere lurer på, stusser på, ikke er helt fornøyd med, ta det opp, og forvent at personalet gjør det samme.
Gjest Tex Skrevet 10. august 2003 #4 Skrevet 10. august 2003 Jeg er barnepleier og jobber p.t. med halvannet-åringer i barnehage. Jeg synes det Lea har skrevet over her er veldig bra! I tillegg er det viktig å huske på et par ting... Hvis vi ringer deg og sier at barnet ditt er sykt er det fordi vi ser at barnet ikke har det noe bra i barnehagen den dagen. Da er det fint om du kan komme å hente barnet så snart du kan, for vi som jobber med og er glad i barn vil gjerne at barna skal ha det best mulig og det har ikke syke barn i barnehagen. Selvom barnet kan virke frisk og fornøyd når du kommer inn døra stemmer det nok når de voksne sier "han har ligget slapp her siden vi ringte" I barnehagen er det en helt annen setting enn det du har hjemme, og det er godt for barnet å få være hjemme i stedet for i barnehagen til han er helt frisk. Dersom barnet ditt kaster opp eller har feber kvelden før skal han ikke i barnehagen dagen etterpå. Barnehagen er for friske barn, ikke for barn som har vært opp om natten og ikke sovet ordentlig.... Lykke til med ny tilværelse, ta opp ting i stedet for å irritere deg, og husk, mange av oss har utdannelse og / eller lang erfaring fra arbeid med barn. Vi liker jobben vår og er glad i barn. Og husk- det er lov å ringe når som helst for å sjekke om han virkelig har slutta å gråte etter at du gikk, og det er lov å komme på besøk når som helst. Klem Tex
Gjest *Lillemor* Skrevet 10. august 2003 #5 Skrevet 10. august 2003 Takk for svar, dere! Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra, men det er greit å få innspill fra den andre parten, slik at vi unngår de verste feilene...
Gjest Lea Skrevet 10. august 2003 #6 Skrevet 10. august 2003 Jeg kom akkurat på dette punktet med sykdom. Har opplevd det mange ganger selv. Barnet er i kjempeform når det leveres og får plutselig feber e.l. Og når foreldrene henter er formen på topp igjen. VIKTIG å ta slike ting på alvor. Jeg opplevde en gang at dette ikke ble tatt alvorlig. Det endte med sykehusopphold og alvorlig sykdom.
Gjest *Lillemor* Skrevet 10. august 2003 #7 Skrevet 10. august 2003 Tex, vi må ha postet samtidig, jeg leste ikke det du skrev før etterpå. Ville bare si at jeg synes du har gode poeng i det du skriver, jeg har sant å si ikke tenkt på akkurat det før. Jeg lover at om barnehagepersonalet mener at han er syk, da skal jeg hente ham umiddelbart! Det er veldig godt å høre at det også kan være greit å komme på besøk, man har jo ikke lyst til å være en hysterisk mamma heller... Tusen takk for innspill!
Væren Skrevet 10. august 2003 #8 Skrevet 10. august 2003 Som pedagogisk leder med 16 års erfaring fra arbeid i barnehage setter jeg åpenhet og en god dialog med foreldrene høyere enn det meste! Et godt samarbeid med hjemmet gjør at vi kan gjøre vårt beste for at barnet får en god hverdag. For at vi lettere skal kunne forstå barnet og dets behov, trenger vi nødvendig og viktig info om barnet (sovet dårlig, vært lei seg, syk, opplevd noe som har vært gøy, vanskelig, nifst... trenger medisin, etc...) Vi som jobber i barnehagen prøver på samme måte å gi viktig info hjem. Ting vi mener foreldrene bør få vite om hvordan barnet har hatt det i barnehagen. Kanskje noe vi trener på i barnehagen som det er fint om foreldrene følger opp hjemme. Eller vice versa. Les også og noter dere de praktiske opplysningene barnehagen gir, muntlig og skriftlig. Hvis dere kan ha en god tone med de ansatte; le sammen, prate og utveksle tanker og meninger, så kommer det barnet til gode. Små barn er rett og slett avhengige av å se "sine to verdener forenes"; foreldre og voksne i barnehagen. Det at barnet ser foreldre og barnehagepersonalet har en god tone seg i mellom bidrar til å skape trygghet og forvissning hos barnet om at barnehagen er et trygt sted å være! Greier dere dette - og det bør gå greit - så får dere mye gratis i fortsettelsen! Lykke til med barnehagestart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå