Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #21 Skrevet 9. september 2009 Vi skal aldri kjøpe i borettslag! Leste artikkelen om "borettslaget fra helvete" på vg igår, hvor folk står i fare for å miste alt de eier pga et styre med mentale problemer og konspirasjonsteorier. Og nå denne tråden...? Nei, heller hytte i skogen enn borettslag! Den saken var virkelig skremmende lesning, og beviser hvor galt det kan gå når man velger "feil" styre i et borettslag. De skal jo tross alt forvalte ganske store verdier på vegne av alle andelseierne. Jeg synes faktisk det e rmerkelig at det ikke er noen regler som krever at man i det minste har en ekstraordinær generalforamling før ting går så langt som dette - det er jo tragisk hvis over 200 andelseiere skal tape "alt" på grunn av et styre som kanskje ikke har støtte av flertallet i borettslaget.
kaprifolen Skrevet 9. september 2009 #22 Skrevet 9. september 2009 Ja, kjære vene. At det i det hele tatt er mulig at det kan gå så langt, viser jo at det er noe alvorlig galt i systemet. Synes de skulle utført et "statskupp", jeg! Og veltet styret!
Gjest Obos-medlem Skrevet 9. september 2009 #23 Skrevet 9. september 2009 Jeg har obos-leilighet og vi har også vedtatt baderomsrehabilitering. Hos oss er det slik at de som allerede har pusset opp badene sine etter godkjent norm av fagfolk får kompensasjon for det, og det er så vidt meg bekjent helt vanlig. Enten har TS pusset opp badet sitt uten å følge forskrifter og normer for baderom slik at det ikke er godkjent - eller så er det noe h*n ikke fikk med seg på generalforsamlingen. Ta kontakt med ansvarlig for renoveringen og spør, så slipper du å irritere deg unødig.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. september 2009 #24 Skrevet 9. september 2009 Jeg har obos-leilighet og vi har også vedtatt baderomsrehabilitering. Hos oss er det slik at de som allerede har pusset opp badene sine etter godkjent norm av fagfolk får kompensasjon for det, og det er så vidt meg bekjent helt vanlig. Enten har TS pusset opp badet sitt uten å følge forskrifter og normer for baderom slik at det ikke er godkjent - eller så er det noe h*n ikke fikk med seg på generalforsamlingen. Ta kontakt med ansvarlig for renoveringen og spør, så slipper du å irritere deg unødig. Som nevnt tidligere så er det mange tilfeller hvor man ikke får noen som helst kompenasjon for at man allerede har pusset opp. Heldig for deg at du bor i et borettslag hvor slikt blir tatt hensyn til, men det er altså ikke noe som praktiseres over alt. Det er blodig urettferdig. Naboene under oss har ikke gjort noe siden leiligheten var ny på 60-tallet, mens vi brukte et seks-sifret beløp for tre år siden. Alt gjort av fagfolk og alle papirer i orden. Vi forhørte oss med styret før vi satt igang, og det var da ingen planer om å gjøre endringer på badene. Nå setter borettslaget i gang og alle skal få nye, "fine" bad. Naboene under jubler, og vi gråter. Fellesgjelden øker like mye for oss begge, og i tillegg må vi ut med ganske mye ekstra hvis vi ønsker å få et likt bad til det vi har idag og ikke velger å gå for den stygge standardløsningen. Jeg har forståelse for at det heller iikke blir rettferdig om naboen skal betale ekstra for oss, det er jo ikke deres skyld at vi har pusset opp. Men, likevel. Vi er lei oss.
Gjest rør Skrevet 9. september 2009 #25 Skrevet 9. september 2009 Hei bodde i leilighet i trondheim der utbedret de røropplegget med rørfornying. de sprøytet en masse inn i eksisterende rør. så ingen andre ulemper en at vi var uten vann og wc, mens det pågikk. 3-4 dager på dagtid kanaskje. Ringvegenboretslag http://www.ringvegen.no/hXGYCmwBvK0e.1.idium
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #26 Skrevet 9. september 2009 Vi skal aldri kjøpe i borettslag! Leste artikkelen om "borettslaget fra helvete" på vg igår, hvor folk står i fare for å miste alt de eier pga et styre med mentale problemer og konspirasjonsteorier. Og nå denne tråden...? Nei, heller hytte i skogen enn borettslag! Når man bor i blokk er det faktisk viktig at alle får badene pusset opp. Når man bor i blokk er det faktisk av betydning hvordan naboen vedlikeholder leiligheten sin. I borettslag hvor det ikke gjøres fellestiltak/stilles krav får jo naboen merke vannlekkasjen osv. Før man begynner å pusse opp badet er det vanlig å ta kontakt med styret og forhøre seg om det er planer om oppussing snart og hva som vil skje hvis man likevel pusser opp selv på eget initiativ. Hvis det ikke har vært noen fellestiltak på mange år er det ikke overraskende at det kommer nå. Jeg bor i borettslag og vi har fått beskjed om at det blir oppussing av badene snart. Det betyr at man bør utsette egen oppussing av badene Jeg er også glad for at borettslaget tar ansvar for at jeg slipper å få naboen lekkasje ned til meg. Og det er beboerne som velger styre i et borettslag. Jeg bor i et boligaksjeselskap og der gjelder aksjelovens bestemmelser. Da kan man kreve innkalling til ekstraordinær generalforsamling for å velge nytt styret.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #27 Skrevet 10. september 2009 Som nevnt tidligere så er det mange tilfeller hvor man ikke får noen som helst kompenasjon for at man allerede har pusset opp. Heldig for deg at du bor i et borettslag hvor slikt blir tatt hensyn til, men det er altså ikke noe som praktiseres over alt. Det er blodig urettferdig. Naboene under oss har ikke gjort noe siden leiligheten var ny på 60-tallet, mens vi brukte et seks-sifret beløp for tre år siden. Alt gjort av fagfolk og alle papirer i orden. Vi forhørte oss med styret før vi satt igang, og det var da ingen planer om å gjøre endringer på badene. Nå setter borettslaget i gang og alle skal få nye, "fine" bad. Naboene under jubler, og vi gråter. Fellesgjelden øker like mye for oss begge, og i tillegg må vi ut med ganske mye ekstra hvis vi ønsker å få et likt bad til det vi har idag og ikke velger å gå for den stygge standardløsningen. Jeg har forståelse for at det heller iikke blir rettferdig om naboen skal betale ekstra for oss, det er jo ikke deres skyld at vi har pusset opp. Men, likevel. Vi er lei oss. Har du fremmet dette som et forslag for styret??
Gjest strykebrett Skrevet 5. januar 2010 #28 Skrevet 5. januar 2010 Vet dette er en gammel tråd, men jeg leste noe i dag som er relevant. En artikkel her om noen som saksøker borettslaget på grunn av en likedan baderomsgreie.
Rosalie Skrevet 5. januar 2010 #29 Skrevet 5. januar 2010 Håper han taper saken så det suser. Hvis ikke har borettslagenes generalforsamlinger utspilt sin rolle, desverre.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #30 Skrevet 6. januar 2010 Håper han taper saken så det suser. Hvis ikke har borettslagenes generalforsamlinger utspilt sin rolle, desverre. Helt og fullstendig enig. Virker som det er mange her som ikke har forstått hva det innbærer å bo i borettslag.
Østlandet Skrevet 6. januar 2010 #31 Skrevet 6. januar 2010 Helt og fullstendig enig. Virker som det er mange her som ikke har forstått hva det innbærer å bo i borettslag. Og jeg henger meg også på dette. Virker som mange ikke ser FORDELENE med borettslagsformen. Ellers er det mange som bare turer i vei og oppgraderer bad på egen hånd. Mer eller mindre etter normen. De som går rettens vei med dette, har en dårlig sak. (NRK i går kveld) Hva med å få en dialog med styret i eldre borettslag. Jeg kjenner til at det er gjort, for å sikre seg skriftlig i sånne situasjoner. Om det skulle skje en felles rehabilitering i løpet av de nærmeste årene? I et borettslag er man felles ansvarlig for boligmassen. Dette er spesielt viktig når det gjelder røropplegg m m. Mange fordeler med SUNNE borettslag (med forsikring i forhold til manglende husleieinnbet.) Men, møt opp og vær aktiv på GF. Les borettsloven og lær om hvordan dette fungerer. Og kanskje holde seg unna borettslag med små innskudd og høy fellesgjeld. De som har poppet opp de seneste år og blitt solgt uten at mange har skjønt hva de har kjøpt. 1
Østlandet Skrevet 6. januar 2010 #32 Skrevet 6. januar 2010 Vet dette er en gammel tråd, men jeg leste noe i dag som er relevant. En artikkel her om noen som saksøker borettslaget på grunn av en likedan baderomsgreie. Det var denne saken jeg så på NRK, der de mente det var en "dårlig sak"
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. januar 2010 #33 Skrevet 6. januar 2010 Hva med å få en dialog med styret i eldre borettslag. Hva gjør du når du kjøper en leilighet i et eldre borettslag hvor det er fukt på badet. Du kontakter styret som sier at man bør pusse opp badet, og at det ikke er planer om noe felles opplegg. Et år etter at oppyssingen til over 100.000,- er over kommer brev i posten fra styret om at ingen må pusse opp bad, da det nå skal gjøres av borettslaget. Kattepine, rett og slett. Joda, jeg er med på at dette fellesskapsgreiene, men det føles likevel svært urimelig for de som sitter med helt nye bad som skal rives opp, og hvor man i tillegg til 100-150.000,- for standardpakken må betale x-antall tusen ekstra for å få badet opp til samme standard som man selv pusset det opp til. Flott for de som sitter med orginale bad, men på grensen til økonomisk ruin for oss andre. I min oppgang (8 leiligheter) er vi 4 stk. som har pusset opp badene i løpet av de siste 5 årene. Såvidt jeg har forstått er vi et ganske representativt utvalg for laget som helhet. Men, må rørene byttes så må de byttes. Men, jeg synes et er helt grusomt at borettslaget ikke har sett langt nok og ikke nevnt noe om rørutskifting da vi alle pusset opp for kort tid siden. Det hadde da gjerne vært mulig for oss å ta det mens vi allerede var igang, i steden for at hele badet nå må rives på nytt.
Christiane_W Skrevet 6. januar 2010 #34 Skrevet 6. januar 2010 Da jeg kjøpte min første leilighet for snart 10 år siden var det en borettslagsleilighet fra 60-tallet, et oppussingsobjekt som stort sett måtte totalrenoveres. Jeg måtte bytte både kjøkken og bad, og før jeg satte i gang med arbeidene kontaktet jeg styret i borettslaget og sjekket om det var planer om rørbytte og felles oppgradering av bad/kjøkken. Det var det ikke og det var ingen "regler" jeg måtte følge ved oppussing av bad, annet enn å følge lovverket, så jeg satte i gang med totalrenovering, byttet både kjøkken og bad. Jeg brukte fagfolk der det var påkrevet og fikk papirer på alt. Totalt pusset jeg vel opp for ca. 200.000 kr, badet kostet meg drøyt 100.000 kr. Jeg vil anta at i ca 40% av leilighetene her er det gjort noe av de samme, nytt bad/kjøkken. Et år senere fikk jeg brev i postkassa om at et firma skulle komme på befaring i alle leilighetene for å kartlegge badene våre og de skulle undersøke tilstanden til røroplegget i blokka. Da rapporten fra denne befaringen kom ble det klart at røropplegget burde byttes innen ca. 5 år. På generalforsamlingen året etter ble det bestemt at styret skulle begynne å innhente anbud på jobben med oppussing av bad og røropplegg, og et halvt års tid etter dette ble det kalt inn til informasjonsmøte om anbudet styret hadde valgt og deretter ny ekstraordinær generalforsamling for å vedta oppussingen. På generalforsamlingen møtte 14 av 60 andelseiere opp, og i tillegg hadde styret fått fire fullmakter, altså var det under 1/3 av andelseierene som møtte opp på møtet, og oppussingen ble vedtatt med 16 mot 2 stemmer. Jeg må innrømme at jeg synes det er veldig rart at det ikke er noe krav til at en viss andel av andelseierene må avgi stemme for at vedtaket skal være gyldig, men det er jo en annen sak. Så...enden på visa for min del: Drøyt tre år etter at jeg brukte over 100.000 kr på å pusse opp badet ble det hugget opp og kastet ut. Det ble erstattet med et nytt, som kostet meg 110.000 kr i økt fellesgjeld og for å få nogenlunde samme standard som det hadde vært før oppussingen måtte jeg ut med 13.000 kr ekstra for "tilvalg". Altså totalt 123.000 kr. Jeg var heldig og fikk solgt da boligmarkedet var på topp, så jeg fikk heldigvis igjen pengene mine, men i dagens marked hadde jeg vel sannsynligvis sittet igjen med restgjeld etter et eventuelt salg.
Østlandet Skrevet 6. januar 2010 #35 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Hva gjør du når du kjøper en leilighet i et eldre borettslag hvor det er fukt på badet. Du kontakter styret som sier at man bør pusse opp badet, og at det ikke er planer om noe felles opplegg. Et år etter at oppyssingen til over 100.000,- er over kommer brev i posten fra styret om at ingen må pusse opp bad, da det nå skal gjøres av borettslaget. Kattepine, rett og slett. Joda, jeg er med på at dette fellesskapsgreiene, men det føles likevel svært urimelig for de som sitter med helt nye bad som skal rives opp, og hvor man i tillegg til 100-150.000,- for standardpakken må betale x-antall tusen ekstra for å få badet opp til samme standard som man selv pusset det opp til. Flott for de som sitter med orginale bad, men på grensen til økonomisk ruin for oss andre. I min oppgang (8 leiligheter) er vi 4 stk. som har pusset opp badene i løpet av de siste 5 årene. Såvidt jeg har forstått er vi et ganske representativt utvalg for laget som helhet. Men, må rørene byttes så må de byttes. Men, jeg synes et er helt grusomt at borettslaget ikke har sett langt nok og ikke nevnt noe om rørutskifting da vi alle pusset opp for kort tid siden. Det hadde da gjerne vært mulig for oss å ta det mens vi allerede var igang, i steden for at hele badet nå må rives på nytt. Igjen, må jeg nevne dialog. Man skal selvfølgelig få det i skriftelig form. På en ordentlig måte, slik at man ikke blir skadelidende, den dag GF vedtar en slik oppussing. Dette kjenner jeg til gikk utmerket i et 22 enheters borettslag, som ble renovert for 3 år siden. Resultatet ble at fellesgjelden ikke (i samme grad) ble belastet de nyrenoverte, utover små tilpasninger. Endret 6. januar 2010 av Østlandet
Gjest Tulle Skrevet 6. januar 2010 #36 Skrevet 6. januar 2010 Den saken var virkelig skremmende lesning, og beviser hvor galt det kan gå når man velger "feil" styre i et borettslag. De skal jo tross alt forvalte ganske store verdier på vegne av alle andelseierne. Jeg synes faktisk det e rmerkelig at det ikke er noen regler som krever at man i det minste har en ekstraordinær generalforamling før ting går så langt som dette - det er jo tragisk hvis over 200 andelseiere skal tape "alt" på grunn av et styre som kanskje ikke har støtte av flertallet i borettslaget. Oppussing av bad eller utbedring av fasade med ny balkong f.eks. - alle slike store avgjørelser som medfører økning i husleie skal tas opp på generalforsamling og stemmes over. Styret kan ikke bare bestemme. Det krever et flertall blant andelseierne. Vi fikk nye store verandaer i fjor. Ingenting ble gjort før vi i borettslaget hadde stemt for at vi ville ha dette. Når det gjelder utbedring av bad og ting man har bekostet selv så er det desverre slik at man gjør det for egen regning og risiko. Det sier seg selv at borettslaget MÅ gjøre noe når rørene er gamle og MÅ byttes ut (ellers risikerer man jo store vannskader!) Da blir det desverre slik at ALLE bad må gjøres noe med. Og man pusser da opp likt. Dette fordi alle leilighetene faktisk deler kostnaden! Man kan jo ikke kreve at alle andre leiligheter skal få høyere husleie bare for at man selv skal få et dyrere bad! (fordi man selv pusset opp dyrere). Dette er risikoen ved å bo i et gammelt borettslag. Selv venter vi med å pusse opp bade i påvente av at bvorettslaget skal ta tak i det. Akkurat nå må vi vente for borettslaget har per dags dato for stor gjeld som det er og kan ikke ta opp flere lån for å utbedre rør og bad. Vi pusser IKKE opp badet (selv om vi virkelig vil ha et penere bad - vårt er gammelt) for vi vet at dette mest sannsynlig bare er penger ut av vinduet.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 6. januar 2010 #37 Skrevet 6. januar 2010 Da jeg kjøpte min første leilighet for snart 10 år siden var det en borettslagsleilighet fra 60-tallet, et oppussingsobjekt som stort sett måtte totalrenoveres. Jeg måtte bytte både kjøkken og bad, og før jeg satte i gang med arbeidene kontaktet jeg styret i borettslaget og sjekket om det var planer om rørbytte og felles oppgradering av bad/kjøkken. Det var det ikke og det var ingen "regler" jeg måtte følge ved oppussing av bad, annet enn å følge lovverket, så jeg satte i gang med totalrenovering, byttet både kjøkken og bad. Jeg brukte fagfolk der det var påkrevet og fikk papirer på alt. Totalt pusset jeg vel opp for ca. 200.000 kr, badet kostet meg drøyt 100.000 kr. Jeg vil anta at i ca 40% av leilighetene her er det gjort noe av de samme, nytt bad/kjøkken. Et år senere fikk jeg brev i postkassa om at et firma skulle komme på befaring i alle leilighetene for å kartlegge badene våre og de skulle undersøke tilstanden til røroplegget i blokka. Da rapporten fra denne befaringen kom ble det klart at røropplegget burde byttes innen ca. 5 år. På generalforsamlingen året etter ble det bestemt at styret skulle begynne å innhente anbud på jobben med oppussing av bad og røropplegg, og et halvt års tid etter dette ble det kalt inn til informasjonsmøte om anbudet styret hadde valgt og deretter ny ekstraordinær generalforsamling for å vedta oppussingen. På generalforsamlingen møtte 14 av 60 andelseiere opp, og i tillegg hadde styret fått fire fullmakter, altså var det under 1/3 av andelseierene som møtte opp på møtet, og oppussingen ble vedtatt med 16 mot 2 stemmer. Jeg må innrømme at jeg synes det er veldig rart at det ikke er noe krav til at en viss andel av andelseierene må avgi stemme for at vedtaket skal være gyldig, men det er jo en annen sak. Så...enden på visa for min del: Drøyt tre år etter at jeg brukte over 100.000 kr på å pusse opp badet ble det hugget opp og kastet ut. Det ble erstattet med et nytt, som kostet meg 110.000 kr i økt fellesgjeld og for å få nogenlunde samme standard som det hadde vært før oppussingen måtte jeg ut med 13.000 kr ekstra for "tilvalg". Altså totalt 123.000 kr. Jeg var heldig og fikk solgt da boligmarkedet var på topp, så jeg fikk heldigvis igjen pengene mine, men i dagens marked hadde jeg vel sannsynligvis sittet igjen med restgjeld etter et eventuelt salg. Hadde alle de som utgjorde 40% (som hadde pusset opp) kommet på generalforsamlingen så hadde det vel ikke blitt vedtatt. Det er ofte det som er problemet. Her stilte sikkert de som VILLE ha nytt bad opp, mens flesteparten av de i din situasjon ikke kom.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. januar 2010 #38 Skrevet 6. januar 2010 Hadde alle de som utgjorde 40% (som hadde pusset opp) kommet på generalforsamlingen så hadde det vel ikke blitt vedtatt. Det er ofte det som er problemet. Her stilte sikkert de som VILLE ha nytt bad opp, mens flesteparten av de i din situasjon ikke kom. Nå er ikke jeg gjesten du siterte, men jeg tror egentlig ikke at de nødvendigvis hadde gjort noe utslag. Gjøres det pga. at rørene må skiftes så er det noe som kan presses gjennom uansett hva beboerene selv måtte ønske. Større altaner osv. er ikke noe man må ha, men er rørene gamle og råtne får man bare en større kostnad ved å utsette det. Men kan altså ikke utsette det bare fordi endel av beboerene ikke vil.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #39 Skrevet 6. januar 2010 Nå er ikke jeg gjesten du siterte, men jeg tror egentlig ikke at de nødvendigvis hadde gjort noe utslag. Gjøres det pga. at rørene må skiftes så er det noe som kan presses gjennom uansett hva beboerene selv måtte ønske. Større altaner osv. er ikke noe man må ha, men er rørene gamle og råtne får man bare en større kostnad ved å utsette det. Men kan altså ikke utsette det bare fordi endel av beboerene ikke vil. Jo, det kan man, hvis flertallet stemmer mot en nødvendig rehabilitering på generalforsamlingen så blir det ingen rehabilitering. At det er en dårlig ide i det lange løp er det imidlertid ingen tvil om.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #40 Skrevet 6. januar 2010 Saken er klar her som dere sier. Dømt til å tape. Fordelen med å bo "i lag" er jo at andre ordner opp for deg. Bodde i borettslag tidligere og det første jeg gjorde var å gå inn i styret. Veldig vanskelig å få folk til å sitte i styre. Vi var 18 boenheter og måtte ha et styre på 6 pers akkurat som neste sted jeg bodde med 124 boenheter. Nei, dere som bor i borettslag, gå inn i styret selv og slutt å klage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå