Gå til innhold

Oppussing av bad i borettslag

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bor i borettslag. Blokka ble bygget på siste halvdel av 60-tallet og består for det meste av små to-roms leiligheter. Nå er det besluttet at alle bad i blokka skal pusses opp og røropplegget skal fikses. Mitt bad er bare fire år gammelt, og jeg lurer på om det virkelig kan stemme at de også må pusse opp mitt bad? Jeg har alt av sertifikater på membran og det elektriske, hele jobben ble gjort av et autorisert firma. Jeg stemte selvsagt imot på generalforsamlingen, men fordi veldig mange har "originale" bad fra blokka var ny ble ja-flertall.

I dag har jeg vært i møte med entrepenøren og jeg fikk sjokk nr 2; På badet mitt er det litt senket tak med downlights og i følge entrepenøren må jeg betale ekstra for å få downlights på det "nye" badet. Jeg protesterte, da jeg mener at jeg ikke skal måtte senke standarden på badet mitt på grunn av en oppussing jeg i utgangspunktet er imot?

Er det noen som har vært igjennom lignende prosesser tidligere? Hva sier lover/regler? Jeg trenger tips og råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg på denne tråden jeg også da dette er noen som trolig kommer til å skje i mitt borettslag også i løpet av et års tid. Vi pusset opp da vi flyttet inn for noen år siden og valgte da dyre løsninger, og har fått inntrykk av at det vi kommer til å ende opp med er et meget standard bad hvor vi må betale ekstra for å komme opp på dagens nivå. Og husleien blir selvsagt også økt betraktelig, evt. fellesgjelden (det følger hverandre naturligvis).

Vi vurderer sterkt å flytte før dette blir en realitet, noe som er veldig dumt da vi egentlig trives veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden jeg også da dette er noen som trolig kommer til å skje i mitt borettslag også i løpet av et års tid. Vi pusset opp da vi flyttet inn for noen år siden og valgte da dyre løsninger, og har fått inntrykk av at det vi kommer til å ende opp med er et meget standard bad hvor vi må betale ekstra for å komme opp på dagens nivå. Og husleien blir selvsagt også økt betraktelig, evt. fellesgjelden (det følger hverandre naturligvis).

Vi vurderer sterkt å flytte før dette blir en realitet, noe som er veldig dumt da vi egentlig trives veldig godt.

Jeg hadde egentlig planlagt å flytte i høst pga jobb, men ingen meglere har vært villig til å ta på seg oppdraget pga badeoppussingen som har "murret" i bakgrunnen. De har alle sagt at det er bortimot umulig å igangsette salgsprosess når hele blokka kommer til å være en byggeplass det neste halvåret. Min leilighet er en av de siste som skal tas, men de har jo revet himlinger i gangene og det er håndverkere og støy her hver eneste dag fra klokka 7 på morningen. Ikke akkurat gode salgsargumenter. Det hjelper jo heller ikke at husleien øker med 20% og fellesgjelda tredobles nesten:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som pusset opp badet sitt. Noen få år etter så hadde borettslaget oppusiing av bad. Var ingenting hun kunne gjøre med det. Penger tapt og veldig surt.

Ofte når borettslag tar badene så er det nye rør vedr. avløp så gulv mm må hakkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg på om det skal være røropplegget som ligger til grunn for at alle bad skal pusses opp.

I blokka der jeg bodde var det det som gjorde utslaget for at alle skulle pusses opp.

Siden du var på møtet, så vet du sikkert det.

Gamle rør er en stor risiko. En av mine tidligere fikk lekkasje på badet av et rør som var i veggen Kjempejobb å utrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang jeg hører om at det blir foretatt generell oppussing av bad.

Det må være røropplegget som gjør dette.

Vanligvis så er det jo opp til hver og en å pusse opp sin leilighet.

Alle andre kan vel ikke ha bad uten å ha gjort noe der siden tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dora_*

Advokatmat nei, dette er da ikke uvanlig i det hele tatt... derfor er jeg skeptisk til å flytte inn i eldre borettslag hvis de ikke har hatt oppgradering i soilsystemet sitt siden det ble bygget. For hvis de først skal hakke opp alle badegulvene kan det lett ende opp med noe sånt.

Som eier av borettslagsleilighet eier man ikke leiligheten, men en borett, og generalforsamlingen har i visse tilfeller rett til å binde samtlige leietakere. Sånn er det enten det gjelder bad, heis, omlegging av fyring eller nye balkonger. Lønner seg å sjekke ut hva som er gjort/ikke gjort av slike store ting før man kjøper.

Jeg ser ikke advokatmaten her, jussen er såvidt jeg forstår det rimelig klar. Surt ja, men neppe juridisk problematisk. Jeg har selv vært den tapende part i baderomsoppussing- det var jeg og alle pensjonistene imot, og alle de andre unge for oppussing, og vi tapte. Exit mitt nye fine bad og downlightsene mine (ja, for det må jo bli tilvalgsutgifter, med mindre generalforsamlingen skal settedownlights som påtvungen standard for alle...), og surt var det! Men det ble ikke så verst, og nå er salgstrikset mitt å påpeke ovenfor kjøpere at soilrørene er splitter nye, at det ikke kommer noen uforutsette utgifter, og at dersom det finnes feil på badet så kan kjøperen ta det via borettslaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i gjennom akkurat det samme her om noen få uker. Vi har også nytt, flott bad. Men det må rives, siden de skal gjennom gulv og opp igjennom taket. Dere slipper nok ikke unna, selv om det er nytt. De må pigge opp gulvet, lage hull i membranen og da må alt rives, siden det er en heldekkende duk. Surt, som bare det.

Vi kunne velge mellom 5 fliser i standardpakken, bare stygge fliser. Det koster oss flesk i tillegg, for å komme opp på et nivå på badet som det vi har nå. Vi vil heller ikke få det helt likt, fordi romløsningen blir også annerledes.

Det blir 5 uker uten bad her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært i møte med entrepenøren og jeg fikk sjokk nr 2; På badet mitt er det litt senket tak med downlights og i følge entrepenøren må jeg betale ekstra for å få downlights på det "nye" badet. Jeg protesterte, da jeg mener at jeg ikke skal måtte senke standarden på badet mitt på grunn av en oppussing jeg i utgangspunktet er imot?

Akkurat det samme skjedde hos meg. Fint nytt bad måtte rives, tak med downlights likeså. Jeg måtte faktisk betale ekstra for å i det hele tatt få en enkel vegglampe inn igjen på badet. Slik jeg forsto det ville jeg nå hatt et bad helt uten belysning, om jeg ikke hadde punget ut. Helt utrolig. Og husleien har økt kraftig mens standarden har gått ned. De som hadde gamle bad gnir seg selvsagt i hendene. Det er ulempen med å bo i borettslag, flertallet kan i prinsippet herje med din leilighet som de vil. Faktisk var det flere som ønsket at alle skulle bytte ut kjøkkenløsningene sine også, enten de ville eller ei. Det siste ble heldigvis nedstemt.

Drømmer om enebolig i skogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i samme situasjon for noen år siden, men hadde ikke sjanse til å kunne beholde vårt forholdsvis nye bad med marmorfliser. Dette fordi de måtte bytte hele rørsystemet og gulvet måtte hakkes opp.

Håndverkerne kom inn døra vår med slegge og slo løs med krum hals - veldig trist for oss men helt likegyldig for alle andre..!

Vi endte med å betale 13 000 kroner ut av egen lomme for å kunne oppgradere noe fra helt standard pakke (standarden ble likevel lavere enn det var før de begynte oppussingen), i tillegg til 5000 for downlights siden lampene vi hadde ikke var godkjent for våtrom.

En dyr affære, misunner dere ikke situasjonen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadmyra borettslag i Bergen gjennomførte en slik rehabilitering for noen år siden (er nylig ferdigstilt). De med nye, flotte bad, fikk ingen erstatning for dette. Vi hadde et gammelt bad, så slik sett kunne det passe godt for oss.

Valgte likevel å selge leiligheten da oppussing var gått gjennom ved generalforsamling, så for vår del var "badet skal pusses opp av borettslaget" et selling-point.

Badene som skulle bygges, var stusselige byggesett-moduler, og taket så ut som blikkboks...

http://www.grevstadprosjekt.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg (ikke TS) bor i Bergen. Jeg vet at dette allerede er gjennomført i flere borettslag her i byn, og vårt står nå altså for tur.

Er det noen som vet om man får beholde baderomsmøblene forresten?

Vi er veldig godt fornøyd med våre og vil ikke ha nye. Og om vi da evt. kan bruke de pengene de sparer på å ikke kjøpe dette nytt til oss på å oppgradere fliser osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere får beholde baderomsmøblene eller ei kommer an på hvilken avtale borettslaget har. I tidligere nevnte Vadmyra hadde borettslaget en pakkeløsning med de som renoverte badene. Det innebar at alle måtte ha nye møbler og fliser fra samme leverandøren for å få det dekket. De som ikke ville ha dette, måtte betale alt selv.

Det suger, men det er ikke uvanlig. Da jeg renoverte mitt bad, forhørte jeg meg med borettslaget først. Jeg fikk skiftet alt av rør og sluk og slikt da de renoverte badet mitt, så om det skal skiftes rør i laget ved en senere anledning (noe det ikke er planer om nå), så kan de bare koble det til de nye rørene mine, og jeg slipper at de må hugge opp og rive ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Om dere får beholde baderomsmøblene eller ei kommer an på hvilken avtale borettslaget har. I tidligere nevnte Vadmyra hadde borettslaget en pakkeløsning med de som renoverte badene. Det innebar at alle måtte ha nye møbler og fliser fra samme leverandøren for å få det dekket. De som ikke ville ha dette, måtte betale alt selv.

Det suger, men det er ikke uvanlig. Da jeg renoverte mitt bad, forhørte jeg meg med borettslaget først. Jeg fikk skiftet alt av rør og sluk og slikt da de renoverte badet mitt, så om det skal skiftes rør i laget ved en senere anledning (noe det ikke er planer om nå), så kan de bare koble det til de nye rørene mine, og jeg slipper at de må hugge opp og rive ned.

Da jeg har familie som driver med kjøkken/bad/garderobe ønsker jeg å kjøpe baderomsinnredning via dem. Dette var ikke noe problem for entrepenøren, men jeg kommer fortsatt til å få den innredningen som inngår i "standardpakken" levert. I følge dem vil det lønne seg for meg å selge denne f.eks. på finn.no. Jeg vil få svært lite igjen for den om jeg velger å ikke få den i det hele tatt.

Jeg har forsøkt å komme i kontakt med styret angående downlightene mine, men har ikke fått noe tilbakemelding foreløpig.

Tror uansett ikke jeg vil komme til å kjøpe borettslagsleilighet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forrige borettslag (i Oslo) foretok de en befaring på rørsystemet. En oppgradering måtte ikke tas på kort sikt, men det ble antydet at det innen 5-10 år ville aktualisere seg.

I forbindelse med dette ble det laget en instruks til beboerne, slik at de ved en eventuell oppussing også kunne bytte ut de delene som var aktuelle i.f.m. en totalrenovering. Slik jeg forsto det, ville man ved å følge instruksen unngå det problemet som denne tråden omhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal aldri kjøpe i borettslag!

Leste artikkelen om "borettslaget fra helvete" på vg igår, hvor folk står i fare for å miste alt de eier pga et styre med mentale problemer og konspirasjonsteorier.

Og nå denne tråden...?

Nei, heller hytte i skogen enn borettslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...