Gjest Gjest_Smarties_* Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg er i en situasjon hvor jeg kommer til å ha en del ekstra penger mellom hendene hver mnd, og tenker at enten skal jeg spare, eller så skal jeg betale ned ekstra på billånet mitt. Billånet er på ca 80 000, og jeg har ca 3-4 år igjen å betale ifølge betalingsplanen. Hva ville dere gjort? (Litt usikker enda på hvor mye jeg vil sitte med ekstra pr mnd, men regner med det blir 4-6000 kr.)
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Det spørs jo hvor mye du har på konto fra før. Om du ikke har en ordentlig bufferkonto ville jeg spart til jeg hadde det. Om du derimot allerede har en buffer, ville jeg betalt ned på lån. Jo fortere du betaler ned lånet, jo billigere er det.
Blowers daughter Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Jeg ville betalt ned billånet med minst 80% av summen, så ville jeg evt spart resten. Å betale ned lån er å spare det også
Gjest Gjest_Smarties_* Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Takk for svar dere to Jeg har en liten buffer, men jeg kan jo øke den litt, ja.. Planen er å betale ned på billånet, for billån er jo aldri "bra å ha", ville bare høre litt hva andre syns..
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Jeg ville ha spart opp en ordentlig buffer først. Billån er sjelden gunstig å ha, men samtidig er det et lån hvor du ikke har mulighet til å øke det ved behov senere - slik som ved et boliglån. Så dumt om du nå bruker alt du har for å nedbetale fortest mulig, og så ender opp med forbrukslån hvis en stor, uforutsett regning skulle dukke opp.
Gjest Gjest_Smarties_* Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Så dumt om du nå bruker alt du har for å nedbetale fortest mulig, og så ender opp med forbrukslån hvis en stor, uforutsett regning skulle dukke opp. Det står ikke så dårlig til, så det skal nok gå fint :o) Men ser poenget ditt..
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Jeg synes du burde prøve å betale ned litt ekstra på billånet. Det høres fornuftig ut;)
Gjest Spinell Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Så lenge du faktisk har en bufferkonto slik at du slipper spinndyre forbrukslån den dagen kjøleskapet/vaskemaskina går istykker, bør du betale ned på billånet. Hvis sparerenta hadde vært høyere enn lånerenta på billånet ville det lønt seg å spare pengene istedenfor nedbetale lån, enkelt sagt. Denne situasjonen kommer neppe til å inntreffe
Leifr Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Så lenge du faktisk har en bufferkonto slik at du slipper spinndyre forbrukslån den dagen kjøleskapet/vaskemaskina går istykker, bør du betale ned på billånet. Jepp. Det er greit å alltid ha nok buffer til at man kan takle minst 3 uforutsette utgifter av typen ny vaskemaskin (bare sånn i tilfelle alle hvitevarene finner på at de skal dø på seg samme måned). Ut over det er det nok bedre å betale ned på lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå