Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sliter veldig med væskebalansen.

Jeg mener jeg drikker nok,(2-3 liter vann+ annen drikke) men det virker som om kroppen ikke tar til seg nok væske... det bare skylles ut igjen.

Jeg mistenker at det er "tørr-svamp"fenomenet som gjør seg gjeldende hos meg...

En analyse viser at jeg har 44% væske i kroppen, og så vidt jeg vet bør jeg ligge på mellom 50 og 60%.

Er det noen som har et godt råd til meg, om hvordan jeg kan få kroppen til å øke væskeopptaket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor kommer væsken ut igjen?

Hvis det er via avføring, kan det være at noe går gjennom, men all væske du tisser kommer fra blodet, og betyr at den har vært tatt opp.

Du har mye høyere væskeinntak enn folk flest trenger, hvis du ikke trener og svetter veldig mye. Det er helt naturlig at du må tisse mye for å kvitte deg med overskuddet.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Hvor kommer væsken ut igjen?

Hvis det er via avføring, kan det være at noe går gjennom, men all væske du tisser kommer fra blodet, og betyr at den har vært tatt opp.

Du har mye høyere væskeinntak enn folk flest trenger, hvis du ikke trener og svetter veldig mye. Det er helt naturlig at du må tisse mye for å kvitte deg med overskuddet.

Problemet er ikke at jeg tisser mye, problemet er at væskeinnholdet i kroppen ikke øker uansett hvor mye/lite jeg drikker.

Jeg har slitt med å være lettere dehydrert over lengre tid, og prøver nå å øke væskeinnholdet i kroppen til normalnivå... men alt renner bare igjennom...

Skrevet

Få i deg nok salt. Salt binder vann i kroppen. Om du har for lite salt, blir du lett dehydrert, fordi alt renner igjennom. Det er blant annet derfor man skal få i seg salt når man svetter mye - man mister salt når man svetter, og dermed vil kroppen ha større vansker med å holde på væsken.

Skrevet

takk for svar.

Nå begynner heldigvis ting å skje her, som vitner om at det endelig er endringer underveis. :)

I dag har jeg drukket som beskrevet over, vannprosenten har økt, og likevel er urinen mørk og illeluktende.

Det tar jeg som et tegn på at avfallsstoffer begynner å bli skylt ut, og at vannet i cellene blir erstattet med nytt og friskt vann.

• 3 år senere...
Gjest Spirula
Skrevet

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette stemmer?

Kroppen må klare å ta opp vannet når du trener slik at forbrenningen i cellene går som den skal og væskebalansen i kroppen blir opprettholdt. Kroppen klarer maks å ta opp 2 dl vann pr 10 min, så ikke drikk en halvliter om gangen. Heller en liten slurk i ny og ne. Drikker du mer enn 2 dl vil ikke kroppen klare å ta opp dette, og det overflødige vannet skilles heller ut som urin.

Jeg sliter med det samme som trådstarter beskriver her, og etter å ha lest det som siteres over, kan dette være en veldig god forklaring dersom det medfører riktighet at kroppen kun klarer å ta opp 2 dl vann pr 10 min, siden jeg sjeldent smådrikker, men heller drikker mye om gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...