Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Har i mange dager hatt sår hals/delvis mistet stemmen. Har ellers vært i fin form. Har i løpet av helgen i tillegg fått en dundrende hodepine som ikke slipper tak. Hjelper jo litt med smertestillende, men ikke helt. Har bittelitt feber, men innenfor "normalen" Holdt meg hjemme fra jobb i dag, men føler at det er litt skulk. Jeg er jo ikke ordentlig syk, bare ikke helt pigg. Hodepine + sår hals = syk, skulk eller hypokonder? Kan legge til at jeg har en jobb der jeg er oppi andre mennesker hele tiden, og at jeg også er litt redd for å smitte dem...
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Kan denne flyttes til generell debatt? ble feilpostet...
Gjest Spinell Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Jeg er av den oppfatning av at det finnes dager da det er bedre å holde senga for så å komme mye sterkere tilbake neste dag, enn å hangle seg iveg på jobb og gjøre en halvdårlig innsats flere dager på rad samtidig som en kan påføre andre smitte. Likevel; det skal mye til for å holde meg hjemme med mindre feberen er høy. Hvis en har ofte sår hals og hodepine bør en kanskje utredes for allergier mm.
Gjest o Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Hva slags feber er det du mener er innenfor normalen? Vi bor i Norge, og luftveisinfeksjoner er vanlig her. Hvis alle skal holde seg hjemme hver gang de er litt upigg, er det svært dyrt for samfunnet. Du trenger ikke hoste på folk, og du kan vaske hendene ofte, det reduserer smittefaren veldig. Med mindre du jobber med kreftpasienter på cellegift og andre med sterkt nedsatt immunforsvar, så er det ikke slik at du gjør alle en tjeneste ved å holde deg hjemme. Så lenge det er noe kontorjobbaktig du gjør, er det ikke gitt at det gjør deg fortere frisk å være i sofaen enn å være på kontoret. Arbeidsgiver vil gjerne heller betale deg for at du presterer 80% av vanlig, enn å betale 100% for at du får sett alle såpene i godstolen. Sykelønnsordningen ble dessverre laget i en tid hvor arbeidsmoralen var annerledes enn den er i dag.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Trådstarter her... Med feber "innenfor normalen" mener jeg at jeg har 38 i feber. Altså ikke syk, men ikke helt pigg. Det mest plagsomme er hodepine og vond hals (hoster kraftig og har delvis mistet stemmen - den kommer og går litt) Jobber som lærer, og har en veldig travel hverdag. Når stemmen ikke holder, blir jeg litt hjelpesløs. Det samme gjelder når jeg får hostekuler så tårene spretter. Kan for ordens skyld legge til at jeg sjelden er vekke fra jobb, men at jeg valgte det i dag i håp om å bli helt pigg. Orker ikke en hel uke med skrantende helse...
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Mange av mine lærere var på jobb med lite/ingen stemme, det forutsetter at man har en disiplinert klasse, og at man setter dem til andre oppgaver som ikke krever at du snakker så mye. Selvfølgelig går det ikke hvis du er i en kjefteklasse. En tilfeldig vikar gjør ikke nødvendigvis noen bedre jobb enn en forkjølet lærer som kjenner klassen.
Gjest Spinell Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Når min kroppstemperatur er 38 grader eller mer, føler jeg meg bestandig dårlig. Jeg har uten unntak hodepine når temp-en ligger i det området. Mulig jeg er hypokondrisk når det gjelder temperatursvingninger, men når jeg måler temp-en under armen eller under tunga ligger den normalt i området 36,0 - 36,5 på morgenen. Dermed er 38 grader "høyt" for meg.
stjernekyss Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Du har feber. Det er du som kjenner hva kroppen din trenger.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Synes at det var riktig av deg å være hjemme. Du er faktisk syk og 38 er feber. Vær heller hjemme og bli frisk framfor å presse deg på jobb å få komplikasjoner. Du skal ha en feberfri dag før du er tilbake på jobb. Hva om det faktisk er svineinfluensa du har? Jada, jeg vet jeg drar den litt langt, men det er faktisk lov å være syk.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Trådstarter igjen... Jeg var nok ikke hypokonder denne gangen... Fullstendig tett i halsen + hovnet opp i mandlene. Mistet stemmen og fått høyere feber. Og av en eller annen grunn vondt i albuer og knær. Begynner å mistenke influensa (forhåpentligvis ikke svine-varianten). Får vel ta en kopp te, krype under dynen og satse på at det går fort over. Har ikke tid til slikt tull!!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Trådstarter igjen... Jeg var nok ikke hypokonder denne gangen... Fullstendig tett i halsen + hovnet opp i mandlene. Mistet stemmen og fått høyere feber. Og av en eller annen grunn vondt i albuer og knær. Begynner å mistenke influensa (forhåpentligvis ikke svine-varianten). Får vel ta en kopp te, krype under dynen og satse på at det går fort over. Har ikke tid til slikt tull!! Vondt i ledd er vel typisk influensa symptomer.. Krysser fingrene for at det er den vanlige typen du har fått da!!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #12 Skrevet 7. september 2009 Slik begynte det for meg også. Slapp i kroppen. Så smerter i legger og knær. Så i albuene. Så feber og så hovne mandler. Paracet hjelper på vondtene på flere måter!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #13 Skrevet 7. september 2009 Begynner å mistenke influensa (forhåpentligvis ikke svine-varianten). Kanskje like greit å få den overstått?
Sunshine Skrevet 7. september 2009 #14 Skrevet 7. september 2009 Egentlig er det bedre å ha svineinfluensaen for den skal være mildere på de fleste enn vanlig influensa.
Chiquita Skrevet 7. september 2009 #15 Skrevet 7. september 2009 Til opplysning så sier de at det ikke går annen influensa enn svineinfluensa nå, så om du får influensasymptomer nå, så skal du "ta det for gitt" at det er svineinfluensa, med de forhåndsregler det medfører...
Sunshine Skrevet 7. september 2009 #16 Skrevet 7. september 2009 Til opplysning så sier de at det ikke går annen influensa enn svineinfluensa nå, så om du får influensasymptomer nå, så skal du "ta det for gitt" at det er svineinfluensa, med de forhåndsregler det medfører... Og jeg har hørt det motsatte av en lege.... Hva skal man tro på?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #17 Skrevet 7. september 2009 Du er syk og det var riktig av deg å bli hjemme. Jeg tenker som deg og er sjelden hjemme mer enn to-tre dager de få gangene jeg er syk. Dessuten er det i disse dager faktisk pålagt folk å være hjemme og ikke gå rundt og smitte mange andre som influensaen kan være farlig for.
Aricia Skrevet 7. september 2009 #18 Skrevet 7. september 2009 Jeg synes det var det eneste riktige av deg å bli hjemme, også på bakgrunn av det du beskrev i det første innlegget. Det er etter mitt syn litt misforstått lojalitet overfor kolleger å pine seg på jobb når man har en smittsom luftveisinfeksjon med feber i kroppen. Man oppnår jo bare å smitte alle de andre også. Og som nevnt allerede i tråden: Nå med svineinfluensaen er det faktisk et pålegg fra helsemyndighetene at syke skal holde seg hjemme i minst 7 dager.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #19 Skrevet 7. september 2009 Hva slags feber er det du mener er innenfor normalen? Vi bor i Norge, og luftveisinfeksjoner er vanlig her. Hvis alle skal holde seg hjemme hver gang de er litt upigg, er det svært dyrt for samfunnet. Du trenger ikke hoste på folk, og du kan vaske hendene ofte, det reduserer smittefaren veldig. Med mindre du jobber med kreftpasienter på cellegift og andre med sterkt nedsatt immunforsvar, så er det ikke slik at du gjør alle en tjeneste ved å holde deg hjemme. Så lenge det er noe kontorjobbaktig du gjør, er det ikke gitt at det gjør deg fortere frisk å være i sofaen enn å være på kontoret. Arbeidsgiver vil gjerne heller betale deg for at du presterer 80% av vanlig, enn å betale 100% for at du får sett alle såpene i godstolen. Sykelønnsordningen ble dessverre laget i en tid hvor arbeidsmoralen var annerledes enn den er i dag. For noe tull! Jeg kjenner meg selv, min kropp og min helse så godt at jeg kan si følgende: Ca. en gang i året (oftest i desember, rett før jul, men noen år ikke i det hele tatt) kjenner jeg på kroppen at jeg er uggen. Halsen er sår, mandlene er hovne, hodet er tett, jeg er generelt sliten. Jeg "brygger på noe". Jeg har som regel valgt å være hjemme en dag og se an formen. Jeg skrur av lyden på telefonen og sover så lenge jeg føler at jeg trenger og hviler ordentlig, drikker te med honning og tar en hestekur med vitaminer og diverse. Etter to-tre dager er jeg frisk igjen, kanskje litt forkjølet, siden det pleier å slå seg på nesa når det er på vei til å gå over. Men det kan jeg godt leve med på jobb. For to-tre år siden ble kjæresten min og jeg syke omtrent samtidig. Han fikk en ukes sykemelding, jeg tenkte at dette snart skulle gå over og gikk på jobb. Hver dag satt jeg og frøs på jobb uansett om jeg tok på en ekstra jakke (gikk med to lag bukser og fire lag topper/gensere + ullsokker og varme støvler), jeg var sliten og var på langt nær så effektiv som jeg vanligvis er. Vil anslå at jeg fikk gjort ca. 70% av det jeg vanligvis gjorde. Etter en uke måtte jeg kaste inn håndkleet og gå til legen. Så var det min tur til å få en ukes sykemelding - den første sykemeldingen jeg har fått i mitt liv! Det hadde altså vært bedre for min arbeidsgiver om jeg hadde vært borte ca. tre dager i den første uka jeg var syk/hanglete og så kom tilbake frisk og rask. Neste gang skal jeg ikke vente... Sykelønnsordningen ble kanskje laget i en tid da det var mer vanlig å stupe om på jobb enn det er i dag..? (Altså dø eller være døden nær, fordi man ikke ville innse at man var syk og gå til legen.) Forresten pleier ikke de fleste menneskene jeg har jobbet med å innse at de er smittefarlige og hoste/nyse i albuekroken og vaske seg ofte på hendene...
Chiquita Skrevet 7. september 2009 #20 Skrevet 7. september 2009 Og jeg har hørt det motsatte av en lege.... Hva skal man tro på? Hvert år i perioden desember til april rammes befolkningen på den nordlige halvkule av smittsomme influensaepidemier. Dette kalles sesonginfluensa Vi har ikke "nådd tak i" sensonginfluensaen enda, skal vi tro fhi.no Smittevernlegen i vår kommune er klar på at det ikke er annen influensa som "går nå", men det er sikkert delte meninger om dette også, siden mange kommer inne med influensasymptomer, uten å ha H1N1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå