Gå til innhold

Hvordan lage mappe og legge inn filer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage en idemappe på datamaskina, og legge inn ulike ideer/filer i denne, ser for meg at mappa ligger som et ikon på skrivebordet og at når jeg trykker på denne, så vil en oversikt over filene (dvs ideene) åpenbare seg...

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke mac, men vil tenke meg det er ganske likt som på PC. Jeg forklarer hvordan det er på PC, så forhåpentligvis finner du ut av det.

Lag en mappe der du vanligvis har dokumentene dine. Du kan f.eks. lagre den som "ideer".

Så høyreklikker du på mappa, og da har du to alternativer.

Alternativ 1

velg "send til" og når du peker musa på dette, vil det komme opp flere alternativer. Et av disse er gjerne Skrivebord (lag snarvei). Hvis du klikker dette, får du en link fra skrivebordet til mappa.

Alternativ 2

Istedenfor "Send til" finnes det sannsynligvis et valg som heter "Lag snarvei" Dette lager en snarvei i den samme mappa der du er - denne kan du dra over til skrivebordet.

Dette er mye bedre enn at du lagrer filene på skrivebordet. Alle filer som lagres direkte på skrivebordet gjør at maskinen din blir treigere, så det er bedre å lage snarveier til de mappene du bruker ofte.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann29_*

Er ikke mac så enkelt da? :P

Windows = høyreklikk -> ny -> mappe. Mac har jo bare en museknapp for det meste, så aner ikke hvordan du gjør det der.

Prøv: Fil -> Ny -> Mappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snarvei på mac heter alias. Så bare lag en mappe i feks dokumenter-mappa di, høyreklikk på mappeikonet og velg Lag alias. Så drar du bare aliaset ut på skrivebordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Når du befinner deg på skrivebordet, kan du bare holde inne ctrl og så vanlig vensterklikke med musa. Da får du opp en meny, velg lag ny mappe, og så er den med et lagra på skrivebordet. så kan du lagre så mye filer du vil i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du befinner deg på skrivebordet, kan du bare holde inne ctrl og så vanlig vensterklikke med musa. Da får du opp en meny, velg lag ny mappe, og så er den med et lagra på skrivebordet. så kan du lagre så mye filer du vil i den.

Det er dette som jeg skriver tar opp mye minne på datamaskinen, siden alle filene som lagres på skrivebordet er "klare" for å brukes. Derfor er det bedre å lage en snarvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*
Det er dette som jeg skriver tar opp mye minne på datamaskinen, siden alle filene som lagres på skrivebordet er "klare" for å brukes. Derfor er det bedre å lage en snarvei.

Åja, leste ikke alle innleggene godt nok jeg :P

Men det skal uansett mye til før en mac blir treig! Woho:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, leste ikke alle innleggene godt nok jeg :P

Men det skal uansett mye til før en mac blir treig! Woho:)

Min mac er treig, kjøpt i 2006, har masse stæsj på skrivebordet. Hvordan rydder jeg opp i dette? På den alias-måten beskrevet over..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger aldri noe på skrivebordet jeg. Legger det i en egen mappe inne i dokumenter i stedet, og synes det fungerer bra. Så kanskje du bare bør tenke gjennom om det er en annen måte du kan organisere filene dine på i stedet...? Men hvis du absolutt vil ha aliaser på skrivebordet, så lager du det slik jeg beskrev ovenfor. Legge mapper/filer et annet sted, feks i dokumenter-mappa, høyreklikk på mappe/fil du vil ha på skrivebordet, velg Lag alias, og dra aliaset som nå dukker opp ut på skrivebordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mac er treig, kjøpt i 2006, har masse stæsj på skrivebordet. Hvordan rydder jeg opp i dette? På den alias-måten beskrevet over..?

Du må flytte filene over i et mappesystem. Så alt som er av dokumenter som du har laget bør lagres et annet sted, f.eks i mine dokumenter (eller tilsvarende på mac).

Hvis du absolutt vil ha kjapp tilgang til filene fra skrivebordet, kan du lage alias til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...