Gjest Nygravid bryllupsgjest Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Til gjester i bryllup (og andre tilstelninger) er det for de fleste en selvfølge å tilby et alkoholfritt alternativ til velkomstdrinken. Men det er ikke alle gjester som ønsker at det skal være så synlig hvilken variant man velger. Som nygravid ønsker man vel som oftest ikke å annonsere dette for hele verden (og andre har sikkert også andre grunner). Så enten så velger man den alkoholholdige varianten og står der med noe man ikke kan drikke ellers så tar man mozellen i melkeglasset og må forklare hvorfor man ikke drikker alkohol. Hvorfor kan man ikke da forsøke å få til noe som ligner i fargen og i allefall samme type glass?
latte Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Ha den alkoholfrie i like glass, men la de glassene stå for seg selv, ingen spør vel om hvorfor man velger alkoholfritt.. Vi Har en god del gjester som kjører eller av annen grunn må ha alkoholfritt, Mozell vil bli servert i like glass som Asti`en.
Gjest TS Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 ingen spør vel om hvorfor man velger alkoholfritt.. Jeg fikk faktisk mange spørsmål i helgas bryllup om hvorfor jeg drakk alkoholfri velkomstdrink. T.o.m. direkte spørsmål om jeg var gravid, både fra kjente og fra folk jeg aldri har truffet før. Mulig jeg er litt nærtagende, men jeg synes faktisk at det ødela litt av stemningen (min).
lilleGrethe Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Absoulutt nedtur å få velkomstdrink i "melkeglass" hvis de andre har champagneglass! Kunne aldri tenke meg å servere alkoholfri drikke i andre glass - med mindre det var til små barn.
Gjest KateW Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 ingen spør vel om hvorfor man velger alkoholfritt.. Åh, joda... Prøv å gå i en eller annen festlig selskapelighet og prøv å bare drikke alkoholfritt. Ingen spør hvorfor du drikker, men alle spør hvorfor du Ikke drikker. Det er ikke legitimt å gå bort til en som er pærefull og spørre hvorfor drikker du, men å gå bort til en edru person som drikker mozell er det helt legitimt å spørre hvorfor drikker du ikke? Er du gravid, er du syk, kjører du, er du alkoholiker, sliter du med sprit osv osv osv. Jeg har laget et lite helvete for servitører og personale mange ganger jeg,for å få dem til å servere meg eksakt det samme som de andre gjestene, men uten alkohol og i samme glass, med samme farge og uten oppstyr. Det er de faktisk PLIKTIG til å gjøre. Forøvrig aldri laget styr for andre gjester og vertskap, bare så det er sagt. (sånn, ferdig... )
Gjest Spinell Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Åh, joda... Prøv å gå i en eller annen festlig selskapelighet og prøv å bare drikke alkoholfritt. Ingen spør hvorfor du drikker, men alle spør hvorfor du Ikke drikker. Det er ikke legitimt å gå bort til en som er pærefull og spørre hvorfor drikker du, men å gå bort til en edru person som drikker mozell er det helt legitimt å spørre hvorfor drikker du ikke? Er du gravid, er du syk, kjører du, er du alkoholiker, sliter du med sprit osv osv osv. Det er jeg enig med deg i. Fatter ikke at en kveld uten alkohol skal være så mistenkeliggjørende og tabu. Noen ganger har jeg rett og slett ikke lyst til å drikke, men en må alltid finne på en "legitim" unnskyldning. Siden jeg ikke har planer om å få barn med det første, og heller ikke ønsker graviditetsrykter ved meg, har jeg gjerne kjørt bil i slike situasjoner og sagt at jeg "tapte loddtrekningen" den kvelden. Jeg har laget et lite helvete for servitører og personale mange ganger jeg,for å få dem til å servere meg eksakt det samme som de andre gjestene, men uten alkohol og i samme glass, med samme farge og uten oppstyr. Det er de faktisk PLIKTIG til å gjøre. Pliktig, du?! Hvilken lov er dette hjemlet i, mon tro
Gjest KateW Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Pliktig, du?! Hvilken lov er dette hjemlet i, mon tro Alkoholloven.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Jeg har aldri opplevd at velkomstdrink blir servert i annet enn champagneglass eller vinglass. I alle bryllupene jeg har vært i har glassene vært like for både den alkohol-holdige og den alkohol-frie varianten. Stort sett er det fargeforskjell uansett. Man ser jo forskjell på champagne og mozell, men en fargenyanse er gjerne ikke fullt så åpenlyst som en annen glasstype.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Åh, joda... Prøv å gå i en eller annen festlig selskapelighet og prøv å bare drikke alkoholfritt. Ingen spør hvorfor du drikker, men alle spør hvorfor du Ikke drikker. Det er ikke legitimt å gå bort til en som er pærefull og spørre hvorfor drikker du, men å gå bort til en edru person som drikker mozell er det helt legitimt å spørre hvorfor drikker du ikke? Er du gravid, er du syk, kjører du, er du alkoholiker, sliter du med sprit osv osv osv. Jeg har laget et lite helvete for servitører og personale mange ganger jeg,for å få dem til å servere meg eksakt det samme som de andre gjestene, men uten alkohol og i samme glass, med samme farge og uten oppstyr. Det er de faktisk PLIKTIG til å gjøre. Forøvrig aldri laget styr for andre gjester og vertskap, bare så det er sagt. (sånn, ferdig... ) Eh. Tror du muligens har misforstått alkoholloven. Meg bekjent er det ikke noe krav om at du skal ha et eksakt like alkoholfritt alternativ, hvis man skal være så spesifikk at hva det er og fargen skal være lik. Det er krav om alkoholfrie alternativ, men ikke at enhver drikkevare skal kunne hostes opp helt identisk, bare alkoholfri.
Gjest KateW Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Eh. Tror du muligens har misforstått alkoholloven. Meg bekjent er det ikke noe krav om at du skal ha et eksakt like alkoholfritt alternativ, hvis man skal være så spesifikk at hva det er og fargen skal være lik. Det er krav om alkoholfrie alternativ, men ikke at enhver drikkevare skal kunne hostes opp helt identisk, bare alkoholfri. OK, da har jeg vært utydelig. I følge loven er de pliktig til å føre et rimelig utvalg av alkoholfrie festdrikker og andre alkoholfrie drikker, og pliktig til å ha slike drikker med i sine vinkart, prislister o.l.
Cæmis Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Vi stiller bare med alkoholfritt som velkomstdrink, alkohol får man nok av til maten og på festen. Tenker at kl 14 vil det uansett være tidlig med alkohol og noen kan kanksje bli trøtte av sprudlende så tidlig. Vi stiller derfor med mozell og tror det blir en hit til fingermaten!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #12 Skrevet 11. september 2009 Jeg fikk faktisk mange spørsmål i helgas bryllup om hvorfor jeg drakk alkoholfri velkomstdrink. T.o.m. direkte spørsmål om jeg var gravid, både fra kjente og fra folk jeg aldri har truffet før. Mulig jeg er litt nærtagende, men jeg synes faktisk at det ødela litt av stemningen (min). Jeg synes absollutt ikke du er nærtakende. Du ble satt i en litt ekkel knipe som du kanskje ikke var helt forberedt på. I beste fall så er det ubetenksomt av vertskapet å servere velkomstdrink som gjør det så tydelig at man ikke drikker alkohol. Jeg kan ikke fatte hvva som får folk til å tro at det er greit å spørre om slik, men man skal vel ikk ha vært på så mange slike tilstelninger før man har fått med seg at det må rettferdiggjøres og forsvares at man ikke drikker. Synes dette er noe alle kommende bruder og andre som skal ha fest bør ta med seg. Det er vel et poeng at også gjestene skal kose seg også.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #13 Skrevet 11. september 2009 OK, da har jeg vært utydelig. I følge loven er de pliktig til å føre et rimelig utvalg av alkoholfrie festdrikker og andre alkoholfrie drikker, og pliktig til å ha slike drikker med i sine vinkart, prislister o.l. Du var ikke utydelig, du var veldig tydelig på at de er PLIKTIG å servere deg en akkurat lik alkoholfri drikk i akkurat samme glass, ellers lager du et helvete for dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå