Gjest Gjest som lurer Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Vi låner ca 1 mill hver, han selger sin leil til 1,6 og vil finansiere et forbrukslån på restene av lånet. Jeg har ingen oppsparte midler og et forbrukslån på ca 60 tusen (privatskolelån) Et lån som foreldrene mine er kausjonister på. Jeg tjener ca 17 tusen i mnd etter skatt, og har fast jobb. Lån i lånekassa på ca 260 000.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Du skal altså ha en million i lån alene? Og han tilsvarende? Hva han kan få låne kan jeg ikke uttale meg om, men en million alene for deg høres alt for mye ut. Hvor mye er din brutto årsinntekt? Ca 300.000? Det vil isåfall gi deg lån på ca 4,4 ganger inntekten din. Det er mye.
Gjest TS Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Du skal altså ha en million i lån alene? Og han tilsvarende? Hva han kan få låne kan jeg ikke uttale meg om, men en million alene for deg høres alt for mye ut. Hvor mye er din brutto årsinntekt? Ca 300.000? Det vil isåfall gi deg lån på ca 4,4 ganger inntekten din. Det er mye. Den ligger på 295 000 brutto,, Ja, jeg tenker at det er mye, men for 1 mill så betaler man 5000 i måneden på lånet som varer i 30 år, om man regner utifra en rente på 4,5. Det er jo ikke ille, med tanke på at jeg før har jeg leid en leilighet på 6500 og klart meg fint på det.. Er det feil av meg å tenke slik? Belær meg gjerne takk.. Er det på grunnlag av at renta vil forandre seg at man mener det er mye med en mill for en som meg?
Rosenrød Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Du må nok ta høyde for at renten kan bli høyere enn 4,5%. I tillegg kommer det ekstra utgifter med en bolig du eier, som du ikke har når du leier, f.eks kommunale avgifter.
Alison Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 (endret) Du skal altså ha en million i lån alene? Og han tilsvarende? Hva han kan få låne kan jeg ikke uttale meg om, men en million alene for deg høres alt for mye ut. Hvor mye er din brutto årsinntekt? Ca 300.000? Det vil isåfall gi deg lån på ca 4,4 ganger inntekten din. Det er mye. Den ligger på 295 000 brutto,, Ja, jeg tenker at det er mye, men for 1 mill så betaler man 5000 i måneden på lånet som varer i 30 år, om man regner utifra en rente på 4,5. Det er jo ikke ille, med tanke på at jeg før har jeg leid en leilighet på 6500 og klart meg fint på det.. Er det feil av meg å tenke slik? Belær meg gjerne takk.. Er det på grunnlag av at renta vil forandre seg at man mener det er mye med en mill for en som meg? Med din inntekt får du ikke et lån på 1 mill, spesielt ikke når du også har gjeld fra før. Du kan heller ikke gå ut fra dagens rente. Du bør tåle en rente på minst 8 %. I tillegg har du regnet hele lånet over 30 år, men så lenge du skal ha et førstehjemslån vil det gjerne bli delt opp i to lån. Da er gjerne det ene lånet innenfor 75 eller 80 % av sikkerheten. Dette lånet kan du ha inntil 30 års nedbetalingstid på. Det lånet som går ut over 75 eller 80 % av sikkerheten skal nedbetales i løpet av 10 år. Det er også helt feil av deg å tenke at du har klart deg fint med en husleie på 6500,-. Husk på at du vil få en del mer kostnader ved å eie egen bolig. I tillegg til boliglånet vil du betale for - husleie (for de som bor i bolig som har det) - tv-lisens - strøm - forsikringer - kommunale avgifter - telefon - vedlikehold Du skal kunne leve og ikke bare bo. Jeg lurer litt på hvorfor dere skal ha hvert deres lån? Så lenge dere skal eie samme bolig må dere være realkausjonister for hverandre hvis dere velger den løsningen. Siden dere faktisk skal ha like store lån, kan dere like godt ha lånet sammen. Vi låner ca 1 mill hver, han selger sin leil til 1,6 og vil finansiere et forbrukslån på restene av lånet. Dere ønsker å plusse på forbrukslånet på boliglånet? Har dere sikkerhet nok til det? Det skal mye til for at dere får plusset det på et førstehjemslån. Har dere forbrukslån fra før vil banken gjerne lure på hva dere har brukt det til. Forbrukslån betyr gjerne at en har levd over evne. Hvor mye lån er det på hans bolig? Vil dere ha noe egenkapital igjen når den boligen er solgt? Har dere fått en verdivurdering av boligen, eller er verdien på 1,6 noe dere bare gjetter på? Husk at dere må regne med en 50-60.000,- i omkostninger ved salg av boligen. I disse tider må dere gjøre regning med å stille med minst 10 % egenkapital ved førstehjemslån (mer om dere ikke får den typen lån) + kunne dekke omkostnigene ved boligkjøpet (2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveier). Har dere det? Har dere spart opp en buffer? Tenkt også en del år fremover. Hva slags store økonomiske utfordringer/planer/drømmer har dere? Hva med bil, oppussing, større bolig, barn, ferier osv. Hvordan skal dette finansieres? Det vil ta en god stund før dere har nok sikkerhet i en eventuell ny bolig til å refinansiere. Dere må dermed finansiere dette på andre måter som ved sparing og lønnsøkning. Det er litt lite info i innleggene til ts, men ut fra det du skriver høres prosjektet veldig lite realistisk og gjennomtenkt ut. Edit: måtte skrive om. Så at jeg misforsto litt av ts sitt innlegg. Endret 8. september 2009 av Alison
Gjest Gjest_pest_* Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Hva har han i EK etter at leiligheten er solgt, da? Det er jo byggesteinen på en måte, dere kan jo ikke låne 100% på toppen av gjelda dere allerede har, en kan jo ikke stare i minus?? I motsetning til Alison kan jeg fint lite om banker, lån og økonomi. Men jeg og mannen har nettopp tatt opp lån på ca to millioner (fikk grønt lys til opp mot 3,7). Vi har samlet inntekt på 1,2 i året, EK på omtrent fire. Og jeg er skitredd Så mye gjeld unner jeg ingen å ha, og vi ville ikke tatt det hvis vi ikke måtte ha mer plass nå. Som sagt, jeg er ingen ekspert her. Men jeg synes som sagt det er drøyt å ha vårt lån på vår inntekt, og jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan du har tenkt å ha råd til noe som helst dersom en bank ville gi deg et lån som lå såpass høyt over inntekten din? Det er også en ting å ta med i betraktning- hvor mye sitter du igjen med dersom renta øker? Du skal jo ha et liv også!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Hva har han i EK etter at leiligheten er solgt, da? Det er jo byggesteinen på en måte, dere kan jo ikke låne 100% på toppen av gjelda dere allerede har, en kan jo ikke stare i minus?? I motsetning til Alison kan jeg fint lite om banker, lån og økonomi. Men jeg og mannen har nettopp tatt opp lån på ca to millioner (fikk grønt lys til opp mot 3,7). Vi har samlet inntekt på 1,2 i året, EK på omtrent fire. Og jeg er skitredd Så mye gjeld unner jeg ingen å ha, og vi ville ikke tatt det hvis vi ikke måtte ha mer plass nå. Som sagt, jeg er ingen ekspert her. Men jeg synes som sagt det er drøyt å ha vårt lån på vår inntekt, og jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan du har tenkt å ha råd til noe som helst dersom en bank ville gi deg et lån som lå såpass høyt over inntekten din? Det er også en ting å ta med i betraktning- hvor mye sitter du igjen med dersom renta øker? Du skal jo ha et liv også! Hva er anbefalt å ta opp i lån for en med 300 000 i inntekt og rundt 200 000 i studielån da?
Gjest Catwoman Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Hvorfor tar dere ikke opp lån sammen? Du sier ingenting om hans inntekt, men om han har inntekt nok - kan dere fint få lån på to millioner sammen, selv om du ikke får en million alene.
Alison Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Hva er anbefalt å ta opp i lån for en med 300 000 i inntekt og rundt 200 000 i studielån da? Dette finnes det ikke noe fasitsvar på. Det vil variere noe fra bank til bank, men 400-500.000,- i tillegg til eksisterende lån kan være en pekepinn. Jeg lurer fremdeles hvorfor dere ønsker hvert deres lån. Dere må som tidligere skrevet inn som realkausjonister for hverandre hvis dere skal ha separate lån når dere kjøper felles bolig. Tar dere opp et felles lån er det ikke utenkelig at dere kan få mer i lån enn om dere søker hver for dere.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Tar dere opp et felles lån er det ikke utenkelig at dere kan få mer i lån enn om dere søker hver for dere. Hvor er logikken i det? Partene har jo ikke større inntekt selv om de er to om å søke, enn hver for seg.
Alison Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Hvor er logikken i det? Partene har jo ikke større inntekt selv om de er to om å søke, enn hver for seg. Nå skev jeg at det ikke er utenkelig at de kan få mer lån i sammen. Det er ikke dermed sagt at det er noe som alltid gjelder. Det kan bl. a. ha noe med stor forskjell i inntekt. Med hvert sitt lån må de være realkausjonister på hverandres lån. Banken kan faktisk avslå at den med minst inntekt skal få være realkausjonist. Med hvert deres lån vil det være separate lånesøknader. Da blir det i beregningsmodellene lagt til grunn at hver lånesøkeren har en egen husholdning. Legges begge inn i en felles sak vil det bli tatt med i beregningen at det er mindre kostnader i forhold til flere i husholdningen.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Ser jeg har blitt misforstått litt. Beklager dårlig formulering i startinnlegget. Sambo har allerede lån på 1,6 og skal selge leiligheten, så han behøver ikke ta et nytt lån. Det er bare jeg som må låne. Vi satser nå på et billigere lån, da 1 mill er mye for meg som ikke har oppspart midler og som har privatskolelån og lånekasselån.
Alison Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 Ser jeg har blitt misforstått litt. Beklager dårlig formulering i startinnlegget. Sambo har allerede lån på 1,6 og skal selge leiligheten, så han behøver ikke ta et nytt lån. Det er bare jeg som må låne. Vi satser nå på et billigere lån, da 1 mill er mye for meg som ikke har oppspart midler og som har privatskolelån og lånekasselån. Hvor mye er leiligheten hans verd? Er verdien så høy at han da vil ha nok egenkapital til ny bolig og dermed være gjeldfri?
Gjest Catwoman Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 Ser jeg har blitt misforstått litt. Beklager dårlig formulering i startinnlegget. Sambo har allerede lån på 1,6 og skal selge leiligheten, så han behøver ikke ta et nytt lån. Det er bare jeg som må låne. Vi satser nå på et billigere lån, da 1 mill er mye for meg som ikke har oppspart midler og som har privatskolelån og lånekasselån. jeg vil anbefale dere å kontakte en rådgiver i banken. Som kan hjelpe dere. Dere kan fortsatt ta opp felles lån, og få flyttet det lånet han har fra før inn i det nye lånet. Vi var i en situasjon nesten helt lik deres - og har nå huslån sammen. Jeg tjener omtrent det samme som deg, og ville aldri fått en million alene - men sammen fikk vi to millioner.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #15 Skrevet 12. september 2009 jeg vil anbefale dere å kontakte en rådgiver i banken. Som kan hjelpe dere. Dere kan fortsatt ta opp felles lån, og få flyttet det lånet han har fra før inn i det nye lånet. Vi var i en situasjon nesten helt lik deres - og har nå huslån sammen. Jeg tjener omtrent det samme som deg, og ville aldri fått en million alene - men sammen fikk vi to millioner. jeg har 300.000 i inntekt og jeg fikk 1,1 millioner i lån. samboer tjener det samme som meg, så vi fikk tilsammen 2,2 millioner. 100% lån, førstehjemslån. kanskje fikk jeg så mye pågrunn av at det var mitt førstehjemslån.. for samboer hadde brukt opp sitt. men vi hadde ingen egenkapital. jeg har en gjeld på 350.000 kr. studielån og billån fra før av. men kanskje vi fikk såpass pågrunn av at jeg hadde noe på bsu (70.000 kr). selvom det ikke skal brukes før den er full. men at man har sparevilje og evne hjelper kanskje på størrelsen av lånet.
Frøken Mitzi Skrevet 13. september 2009 #16 Skrevet 13. september 2009 Mange bankar seier at ein peikepinn på kor mykje ein BØR ha i lån, er tre gongar årsløna si. Då skal all gjeld vere inkludert. No er bankane litt ulike på kor langt dei vil strekke seg sjølvsagt, men det er jo ein liten peikepinn. Det beste er å snakke med banken. Dei har ofte råd om løysingar.
Gjest Chiffon Skrevet 14. september 2009 #17 Skrevet 14. september 2009 Ser jeg har blitt misforstått litt. Beklager dårlig formulering i startinnlegget. Sambo har allerede lån på 1,6 og skal selge leiligheten, så han behøver ikke ta et nytt lån. Det er bare jeg som må låne. Vi satser nå på et billigere lån, da 1 mill er mye for meg som ikke har oppspart midler og som har privatskolelån og lånekasselån. Så han klarer å betale ned lånet på 1.6 og i tillegg ha en mill til nytt hus/leilighet? Med andre ord leiligheten er verd 2.7 ca? Om han har en egenkapital på en million så får dere jo sikkert et bra lån sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå