PecanPie Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 I løpet av våren og sommeren har vi flyttet inn i ny leilighet. Det er litt trekk her tror jeg, så den blir ganske kald allerede i løpet av natta. Nå har jeg begynt å tenke på oppvarming av leiligheten. Vi har muligheter til å fyre med ved, men er usikker på hvor mye det kommer til å bli brukt. Ellers har vi panelovner langs veggene og under vinduene. I første omgang er jeg litt skeptisk til å bruke dem, de er gamle og henger upraktisk til mtp. gardiner og møbler. Det jeg også er usikker på er hvor mye vi vil "fyre for kråka". Vil det heller lønne seg å kjøpe noen frittstående oljeovner å ha stående, pluss kanskje en vifteovn for å få sirkulasjon på lufta mtp. klestørking (tørker klær i stua) ? Hvor langt må det være fra en slik oljeovn og nærmeste overflate/gjenstand? Tenkte å kanskje ha en slik på kjøkkenet også, men da må den stå halvveis under bordet pga. lite plass.
Anaconda Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Hei! Har blitt litt skeptisk til oljeovner jeg, etter å ha hørt noen skrekk-historier med dem (jeg er muligens over gjennomsnittet redd for brann!) Har hvertfall hørt at disse ikke bør flyttes så mye, være for gamle etc... Det jeg egentlig ville meddele er at det er helt utrolig hvor godt stearinlys varmer! Jeg benytter meg ofte av BARE det, f.eks i denne tiden
Chameleon Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Jeg mener å ha lest at det finnes ovner som er fylt med vann også, i tilfelle man er redd for brann Er ikke helt sikker på det, men tror jeg har lest det i en tråd her inne, verdt å sjekke opp kanskje
Anaconda Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Jeg mener å ha lest at det finnes ovner som er fylt med vann også, i tilfelle man er redd for brann Er ikke helt sikker på det, men tror jeg har lest det i en tråd her inne, verdt å sjekke opp kanskje Nyttig informasjon! Det skal jeg sjekke opp! Takk
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Jeg har opplevd at naboens oljeovn eksploderte. Den var ny. Ikke særlig moro å bli reddet ut av røykdykkere. Ville da heller ha en frittstående panelovn. Vifteovn kan kun stå på når du selv er hjemme og våken pga brannfaren. Jeg hadde nok heller basert meg på panelovnene som er og å fyre med ved som tilleggsvarme
FireFairy Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Det er ingen varme som er så god som vedfyring! Panelovnene kan dere bruke for å holde varmen om natta, slik at det ikke er iskaldt når dere står opp. Men oppvarming på dag/kveldstid ville jeg brukt vedovn. Er det liten leilighet må dere ikke legge innpå masse vedkubber, for da blir det alt for varmt, men det kommer dere nok fort inn i
Krista83 Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Vi fyrer med ved om vinteren i tillegg til panelovnene som vi har under vinduene rundt om kring. Tenkte også at det var litt skummelt med panelovner og gardiner, men da kom sambo hjem med en gardinbøyle som vi satte frempå ovnen slik at gardinen ikke kom i kontakt med ovnen. Veldig praktisk. Angående oljeovner så har de blitt undersøkt veldig etter disse eksplosjonene og det finnes lister over hvilke typer ovner som er godkjente for bruk i Norge. Men jeg ville nok ikke satt en ovn under et bord. Og som noen andre her sa, en vifteovn skal kun brukes under oppsyn!
PecanPie Skrevet 8. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2009 Takk for svar, skal sjekke ut mulighetene rundt vedfyring. Er litt skeptisk da jeg ikke vet om det er lang tid siden pipa ble feid.. Skal sjekke ut disse ovnene med vann også. Er det bare å kjøpe nye panelovner? Må finne noe oppvarming på kjøkkenet, og ovnen der er nok den jeg er aller mest skeptisk til.. Krista83: Vet du hvor samboern din kjøpte slike bøyler?
Krista83 Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Hei, sambo her i huset er elektrikker og har kjøpt disse gardinbøylene gjennom det selskapet de handler fra på jobben. Vi har også nokså nye panelover rundt om i huset. Men jeg så litt på disse bøylene og det så ut som om de rett og slett bare var skrudd fast på siden, og det er mulig å trekke dem ut litt (som en gardinstang) for å få rett lengde. Vil i grunn tro at de fleste levradører av ovner har slike bøyler, så om du hører på en elektrobutikk er det mulig de kan få tak i til deg. Ang å sette opp nye panelovner, så er det bare å gjøre det selv OM de skal settes direkte inn i en stikkontakt. Skal de monteres fast på veggen med en koblingsboks så må det elektrikker til det arbeidet.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå