Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Vi er to studenter som venter barn til neste år. Begge har utenomjobber hvor han tjener mellom 15 og 20 000 i md og jeg tjener ca 6000 i mnd. Han eier en leilighet som er altfor liten og som enten må selges eller leies ut. Da han kjøpte den for to år siden måtte han ut med 410 000. Per dags dato har han 380 000 i lån. Meglerene han har tatt kontakt med sier han må regne med tap om han vil selge den nå, men de mener at om vi også velger å kjøpe nå i samme periode vil det gå opp i opp. Men fordi vi venter barn og vet at det går mye penger til det, tenker vi på å bare leie bolig i stedet for å kjøpe noe nytt. Det jeg lurer på, er det dumt å leie ut en bolig fram til markedet tar seg opp igjen, eller bør vi selge og bli ferdig med det? Det skal sies at om han leier ut vil han tape ca 1000,- i mnd, fordi utleieprisen ikke kan være mer enn ca 5000 for å få den utleid (sammenlignet med andre utleide leiligheter i samme og større strl i samme område) En annen ting, hvis vi velger å selge den lille leiligheten og kjøpe en ny, vil vi kunne få førstehjemslån selv om han har eid før, hvis lånet føres på meg? Han har ingen egenkapital lenger,mens jeg sparer på BSU, men har foreløpig bare ca 35 000 og føler det blir dumt å bruke dette når jeg enda har nesten 10 år igjen med denne gode sparemuligheten. Håper noen kan hjelpe?
Alison Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 En annen ting, hvis vi velger å selge den lille leiligheten og kjøpe en ny, vil vi kunne få førstehjemslån selv om han har eid før, hvis lånet føres på meg? Han har ingen egenkapital lenger,mens jeg sparer på BSU, men har foreløpig bare ca 35 000 og føler det blir dumt å bruke dette når jeg enda har nesten 10 år igjen med denne gode sparemuligheten. Håper noen kan hjelpe? Du kan ha mulighet til førstehjemslån siden du ikke har eid bolig før. Det som kan bli problemet er mangel på egenkapital. Hvis du ikke skal bruke BSU-kontoen din må dere dermed låne 100 % + til omkostninger, noe som bare blir gitt unntaksvis i disse tider. Det er banken, og ikke dere, som bestemmer om BSU-kontoen kan beholdes hvis dere får lån. Dere kan søke på startlån fra kommunen. Flere av bankene godtar dette som egenkapital da disse lånene viker prioritet i forhold til andre lån. Dere må gjøre regning med 3-4 ukers behandlingstid når det gjelder startlån. Hvis dere skal beholde den gamle boligen vil banken ta med lånet han har på den fra før, og de vil ta høyde for en renteoppgang på 3-4 %. Skal dere legge til grunn leieinntekter for denne boligen må disse dokumenteres. Gjør også regning med at banken ikke legger til grunn leieinntekter for mer enn maks 10 mnd. i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå