Gå til innhold

hun vil ikke ha skolemelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne reklamen som går på tv for tiden, den om skolemelk... 9-åringen min vil ikke ha skolemelk, sluttet med det nå i høst. Det er egentlig litt tullete, for hun er glad i melk. Men hun har altså fått en fiks idé om at skolemelka ikke smaker godt. :roll: Så dermed drikker hun vann, om hun i det hele tatt drikker. Hun drikker melk om morgenen hjemme, og som oftest om kvelden også, det bør vel holde? Melk og brød utfyller hverandre, som man sier i reklamen, men det har vel ingen betydning at melk og brød ikke inntaes samtidig?

Har deres barn skolemelk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker da jeg gikk på barneskolen at skolemelka på en måte smakte annerledes enn melk hjemme :lete: . Så drakk den nesten aldri.

Gjest Gjest_vannmelon_*
Skrevet

Nå er ikke jeg så glad i melk i utgangspunktet, men mener også å huske at skolemelka smakte "annerledes". Kan det være fordi elevene drikker den rett av kartongen og ikke fra glass? At de dermed får med seg litt av "pappsmaken"? Hva med å forsøke å sende med et plastglass, f.eks, og se om det blir noe bedre? Det kan også være at de andre elevene klager på melka, og da er det vanskelig å skille seg ut.

Skrevet

melk til frokost og kvelds holder godt det.

Og de trenger ikke å spises/drikkes sammen for å være bra.

Skrevet

Det holder vel lenge å drikke vann på skolen?

Jobber som lærer, og ser hvor mye melk elever som har melk "mot sin vilje" kaster. (den har blitt ristet, den smaker ikke godt, noen andre synes melk smaker dårlig osv osv)

Skrevet

Det er ikke bra å drikke for mye melk. Hvis hun ikke vil ha skolemelk så bør hun få slippe.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen smakte skolemelk død og fordervelse. Ofte full av gule ekle klumper, men vi ble tvunget til å drikke den. Det er nok den viktigste grunnen til at jeg i voksen alder aldri drikker melk.

Skrevet (endret)

Jeg mener å ha lært noe i ernæring om at opptaket av næringsstoffene i animalske og vegetabilske kilder ble forsterket når de ble inntatt samtidig. Og at det derfor kan være ekstra bra å innta melk og brød samtidig.

Forøvrig er det ikke for mye melk for et barn i vekst å drikke noen glass om dagen, men drikker det mye melk er det best at det er en av de litt magrere variantene, gjerne ekstra lettmelk som er tilsatt små mengder vit. D. Dersom barnet har tarmer som tåler det og det ikke blir sykt av melken er det ikke noe problem.

Hvis barnet ditt drikker vann på skolen men et par glass melk ellers syns jeg det høres veldig bra ut. Melk er mer enn bare melk! Ost og yoghurt (sjekk sukkerinnholdet) er fine kilder for kalsium og proteiner.

Endret av Tanna
Skrevet

Jeg skjønner godt at skolemelk smaker annerledes enn melka hjemme. Når melka blir bragt til skolen risikerer man at den blir stående ute i enten stekende sol eller 20 minusgrader i en halv time eller mer før den kommer inn i kjøleskapet. Der jeg jobbet var det i allefall sånn. De som leverte melka satte den på en tralle ute, og så var det spørsmål om tid før noen oppdaget det og fikk satt den inn. (Ble ikke levert til samme tid hver dag)

Jeg ville heller ikke drukket den melka, selv om jeg ellers er glad i melk.

Gjest Spaniard
Skrevet

Dette skal du være glad for. Melk er særdeles usunt, og bør ikke drikkes ofte. Melk gir blek hud, og er fetende. Vann er egentlig det eneste vi skal drikke. Melk har øker også sjangsen for allergier. Hold dere unna melken. Melk er kun et produkt som skal gi nyfødte næring før de kan spise fast føde, og det er nesten bare i norden melk drikkes daglig. Hvorfor tror dere nordboere har så blek og dårlig hud?

Skrevet

her har ungene stort sett skolemelk. Det hender at de skipper et halvår eller to fordi de ikke har lyst på. Det er greit, men jeg gjør oppmerksom på at da blir det å drikke vann. Jeg kommer ikke til å sende med saft eller jus å drikke.

Det er ikke bra å drikke for mye melk.

Hvor har du det fra? Melk er bra for barn som vokser.

Skrevet
Dette skal du være glad for. Melk er særdeles usunt, og bør ikke drikkes ofte. Melk gir blek hud, og er fetende. Vann er egentlig det eneste vi skal drikke. Melk har øker også sjangsen for allergier. Hold dere unna melken. Melk er kun et produkt som skal gi nyfødte næring før de kan spise fast føde, og det er nesten bare i norden melk drikkes daglig.

Det er ikke riktig. Mennesker har drukket melk fra kyr og andre husdyr siden vi begynte med husdyrhold for mange tusen år siden. Hos oss her nord har evnen til å oppta næring via melk fra kyrne vært en nøkkelevne for vår overlevelse gjennom kalde vintre og magre sommere, og mest sannsynlig ligger vår medfødte evne til å ta opp næring fra melken i den at de som ikke klarte det døde og fikk ikke tid til å reprodusere seg. Dermed ble det en akkumulering av norboere med bakterier i tarmen til å spalte laktose til bl.a. glukose som kan tas opp i tarmen. Dette har vært ekstra viktig i norden og det er nettopp derfor du finner en overvekt av mennesker her som tåler å drikke melk og at det derfor ligger i kulturen vår å drikke melk.

Melk er fetende kun om du bruker feite varianter i hovesak. På samme måte kan du si at svinekoteletter er fetende, hvis du kun eter fettet rundt, og at salat er fetende hvis du dynker den i feit dressing.

Melk en en veldig viktig kilde til kalsium. Som jeg skrev tidligere er melk mer enn den melken vi drikker.

Det er forøvrig riktig at melk kan føre til allergier, men det er ofte i sammenheng med manglende bakterier i tarmen til å omdanne laktose og galaktose. Akkumulering av galaktose kan være farlig, men det er relativt sjelden og stort sett arvelig og dermed vet man om muligheten dersom det finnes i slekten.

Kaseinintoleranse (melkeprotein) kan føre til hudallergier (lett allergi/eksem) men i verste fall psykiske plager på grunn av manglende evne til å spalte proteinet til aminosyrer med det resultat at det til en viss grad akkumuleres i kroppen. Dette er også veldig sjeldent og behandles ved å ikke innta melkeprodukter.

Hvorfor tror dere nordboere har så blek og dårlig hud?

Blek hud? For at vi skal kunne danne vit. D gjennom vha energien fra sollys på huden.

Skrevet

Liker hun ikke den smakstilsatte melken heller?

Skrevet

Forstår godt at hun ikke vil ha det...gi henne kalsium hjemme isteden.

Skrevet

I klassen min var det vel ingen som drakk skolemelk uten tilsatt O'Boy. Vi fikk heldigvis tilbud om yoghurt (dyrere riktignok) i stedet for melk da jeg gikk på mellomtrinnet, så da drakk jeg vann og spiste yoghurt til maten. Jeg hadde for lengst sluttet å drikke melk hjemme da jeg ikke likte det. Da jeg sluttet å drikke søt, dvs vanlig, melk, kunne jeg kutte drastisk ned på astmamedisin.

Skrevet
Melk gir blek hud,

Gjør det? Husker jeg kjente ei jente i barndommen som drakk flere liter melk per dag. Hun hadde med seg halvliter med melk på skolen, på trening osv. Og hun var ekstrermt blek, enda hun var ute i sola. Vet ikke om det var årsaken, men det forundrer meg ikke.

Jeg sier som mange andre, kumelk er for kalver, og ikke nødvendig for mennesker.

Det er kun propagonda vi er blitt foret med sisen vi var små. Tine har jo hatt nermest monopol på melk her i Norge så de har vel nermest kunne sagt å gjort som de vil.

Skrevet
Det er ikke riktig. Mennesker har drukket melk fra kyr og andre husdyr siden vi begynte med husdyrhold for mange tusen år siden. Hos oss her nord har evnen til å oppta næring via melk fra kyrne vært en nøkkelevne for vår overlevelse gjennom kalde vintre og magre sommere, og mest sannsynlig ligger vår medfødte evne til å ta opp næring fra melken i den at de som ikke klarte det døde og fikk ikke tid til å reprodusere seg. Dermed ble det en akkumulering av norboere med bakterier i tarmen til å spalte laktose til bl.a. glukose som kan tas opp i tarmen. Dette har vært ekstra viktig i norden og det er nettopp derfor du finner en overvekt av mennesker her som tåler å drikke melk og at det derfor ligger i kulturen vår å drikke melk.

Selv om nordboere "tåler" melk så betyr ikke det at melk hverken er bra for oss i lengden eller sunt å drikke.

Skrevet
Jeg husker da jeg gikk på barneskolen at skolemelka på en måte smakte annerledes enn melk hjemme :lete: . Så drakk den nesten aldri.

Her også, men for min del hjalp det å bytte over til skummet melk av enn eller annen grunn. Husker også at melka var i svært varierende kvalitet, og "pappsmaken" var heller ikke så godt.

Jeg drakk sjelden melk hjemme også, da jeg ofte fikk vondt i magen av melk.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Jeg husker når jeg var liten at jeg hatet skolemelken min , og at lærerene tvang elevene til å drikke opp melka før vi fikk skylle å brette kartongen.. ingen fikk gå forbi læreren og bort til vasken med melkerester i kartongen nei!

Uff.. det var et mareritt!

Nå som 20åring drikker jeg så og si aldri ren melk fra glass, den melka jeg får i meg er somregel fra mat. Jeg føler meg ikke dårlig av den grunn. Tvert i mot var jeg oftere dårlig i magen den tiden jeg ble påtvunget skolemelk..

Gjest spaniard
Skrevet
her har ungene stort sett skolemelk. Det hender at de skipper et halvår eller to fordi de ikke har lyst på. Det er greit, men jeg gjør oppmerksom på at da blir det å drikke vann. Jeg kommer ikke til å sende med saft eller jus å drikke.

Hvor har du det fra? Melk er bra for barn som vokser.

Dette er tull. Ja, det er riktig at lys hud sannsynligvis kommer for å lettere ta opp d-vitamin fra solen ved steder der det er dårlig sol, men det er ingen grunn til at norboere skal være albinoer av den grunn. Nordboerne har bodd her i ca 10 000 år, og det samme har samene. Samene er som regel ganske mørke i huden fortsatt. De lever under samme solvilkår, men drikker ikke like mye melk.

Jeg kommer fra spania, og der bruker vi melk kun til matlaging. Mange av mine landsmenn tåler ikke engang melk, og melk er først og fremst ment til å gi nyfødte næring før de kan ta opp fast føde. Dette er ikke en voksendrikk. Så fort et barn kan spise fast føde bør det sluttes med melk, enkelt og greit!

Angående kalsium, så er det lite som tyder på at dette har noe med vekstrate å gjøre. I bestefall kan man legge til 1-2 cm i høyde ved sollid forbruk av melk i oppveksten. Tester viser at skjelletet til melkdrikkere ikke er noe sterkere enn skjelletet til de som ikke drikker melk. Derimot har melkdrikkerne mye høyere fettprosent og skjeve tenner. De aller fleste som har brukt regulering har vært melkdrikkere, og din ignoranse provoserer meg kraftig.

Her sitter du og påstår at melk er viktig, når det motsatte er bevist tusenvis av ganger!

Vil du at ungene dine skal få fin hud, skjerpet hode og være frisk og rask, sats på vann. Hvis du vil søle bort penger på skolemelk, for å gi ungene dine høyere fettprosent, hurtigere og mer komplisert vekst av tennene og blek og uren hud, sats på melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...