Gjest gutt 13 Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Hei, Jeg er en 13 år gammel gutt på 52 kg og 165 cm. Jeg ønsker å legge på meg litt muskelmasse, og derfor lurer jeg på hvor mange kcal jeg trenger for å holde vekten? (Så jeg kan legge til ca. 500 kcal på det for å øke vekten litt) Vi kan si at aktivitetsnivået mitt er som følger; Jeg går på skole fra 8:30 - 14:00 ca. alle dager, og der går jeg litt frem og tilbake, men også en god del stillesitting. Når jeg kommer hjem fra skolen går jeg og ser på TV eller går foran PC-en. 3 ganger i uken går jeg og trener styrke i 30 - 60 minutter etter 2 timer foran PC-en eller TV-en. Noen dager går jeg også litt turer i skogen, og noen ganger i helger. En ganske vanlig livstil med andre ord. Så da kommer jeg til spørsmålet mitt igjen: Hvor mange kcal trener jeg på en dag for å holde vekten stabil?
Chanel.No5 Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Holde stabil vekt? Du er 13 år. Du vokser og utvikler deg og kroppen trenger masse næring. Tror det er bedre at du spør legen din, han/hun kan nok hjelpe deg mer om dette.
Gjest TS Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Hvor mye jeg trenger for å vokse, da. Fastlegen min er på ferie, og jeg orker ikke å henvise meg til noen andre enn han, derfor tenkte jeg at jeg kunne få litt rask hjelp her på KG. Det er sikkert ikke veldig mange utdannede leger eller ernæringsfysiologer her, men alt duger.
Chanel.No5 Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 (endret) Avvent til legen er tilbake. Ingenting trenger endres før den tid=) Les om normal mat for ungdom her: http://www.dinside.no/348094/bra-mat-for-ungdom Endret 6. september 2009 av Lotte27
Leifr Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Holde stabil vekt? Du er 13 år. Du vokser og utvikler deg og kroppen trenger masse næring. Ja. Spis mer, mer og mer. Spesielt egg og melk. Og løft vekter. Du er sannsynligvis i den verste voksealderen. Hvis du over litt tid merker at du legger på deg betydelige mengder fett kan du justere matinntaket litt nedover.
hjema Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Det kommer helt an på hvor i vekstfasen du er. Jeg har en lillebror som nå spiser UTROLIG mye, men han har også vokst mye i høyden i det siste. Ser ut som en pipestilk Men i den alderen du er nå må du bare spise når du er sulten, og du må sikkert spise MYE!!! Tren styrke og spis mye sunn mat så får du nok muskler skal du se
Inx Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Spis sånn ca alt du kommer over i kjøleskapet hjemme, i skuffer og skap .. det er det tenåringer skal gjøre.
Chanel.No5 Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Spis sånn ca alt du kommer over i kjøleskapet hjemme, i skuffer og skap .. det er det tenåringer skal gjøre. Jepp!!
Leifr Skrevet 10. september 2009 #9 Skrevet 10. september 2009 Jepp!! Jeg skulle ellers til å anbefale GOMAD-dietten -- "Gallon Of Milk A Day". Dvs. drikk 4 liter helmelk ved siden av all den normale maten du ellers spiser. Kombinert med masse tung og riktig styrketrening (knebøy osv.) er det den klassiske oppskriften på å vokse seg stor og sterk uten farmasøytisk hjelp.
Gjest TS Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Tusen takk for alle svar! Det er utrolig koselig å få det. Men jeg har egentlig ikke fått noe konkret svar på spørsmålet mitt. Jeg vil gjerne vite hvor mange kcal, og ikke bare "mye mat". Det sier meg ikke så mye.
Chanel.No5 Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 (endret) Men jeg har egentlig ikke fått noe konkret svar på spørsmålet mitt. Jeg vil gjerne vite hvor mange kcal, og ikke bare "mye mat". Det sier meg ikke så mye. Jeg må desverre svare deg som bare er 13 år - IKKE TENK KALORIER! Spis når du er sulten, spis normal næringsrik mat! (Men det er sikkert andre som vil svare deg etterhvert..) Endret 10. september 2009 av Lotte27
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Tusen takk for alle svar! Det er utrolig koselig å få det. Men jeg har egentlig ikke fått noe konkret svar på spørsmålet mitt. Jeg vil gjerne vite hvor mange kcal, og ikke bare "mye mat". Det sier meg ikke så mye. Gutten min er like høy som deg, og ca like tung, og en kjapp hoderegning viser at han vanligvis spiser rundt 2500-3000 kcal om dagen. Han er i en vokseperiode nå, og i dag kan jeg tenke meg at han har spist rundt 3500 kcal... og han er slank!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå