Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #1 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har fanget en larve som jeg tror er en stor kålsommerfugllarve. Jeg skulle gjerne ha tatt vare på den til den har blitt en sommerfugl, men hvordan gjør jeg det? Er det noen som har gjort det før? Hva spiser den, for eksempel? Håper noen kan svare på dette fort, så ikke lille larven lider... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larver Skrevet 7. september 2009 #2 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg har fanget en larve som jeg tror er en stor kålsommerfugllarve. Jeg skulle gjerne ha tatt vare på den til den har blitt en sommerfugl, men hvordan gjør jeg det? Er det noen som har gjort det før? Hva spiser den, for eksempel? Håper noen kan svare på dette fort, så ikke lille larven lider... En kålorm? Den spiser vel blader osv, fra bjørk osv. Ellers aner jeg ikke, om de spiser andre ting også? Drikker larver? Ellers er det vel muligens en del ting som må være på plass, i forhold til luftfuktighet osv for å gi gode oppvekstvilkår, men dette vet jeg ikke. Hvor har du den nå? Sikkert andre som kan gi bedre svar. Aller best har den det vel ute i det fri men. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #3 Del Skrevet 17. september 2009 Hvis det er en kålsommerfugllarve er stalltipset at den spiser kål. Men det kan sikkert være lurt å kjøpe økologisk kål da konvensjonell _kan_ inneholde insektmiddelrester. Ellers er det kanskje litt vanskelig å ta vare på en sommerfugllarve nå om høsten, da den antagelig har tenkt å forpuppe seg og gjøre andre forholdsregler for å overleve vinteren. Noen graver seg ned, og da bør du gi den en beholder med løst strø i, og gjerne sette denne nokså kjølig. Det kan kanskje være lurt å ha den utendørs eller i en uisolert bod fram til det blir mer frost, slik at larven kan følge "naturens gang" - de reagerer på slike ytre stimuli som temperatur og lys. Jeg hadde en gang en ligustersvermerlarve som vi fant utpå høsten, som gravde seg ned i en bøtte med "skogbunnmateriale", og som fløy sin vei på våren Men sjekk behovene til den arten du har funnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #4 Del Skrevet 18. september 2009 Jeg slapp den ut igjen, for jeg innså at jeg kom til kort! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #5 Del Skrevet 19. september 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå