Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man større lår av å sykle?

Jeg synes sykling er en grei treningsform, men er livredd for å få større lår!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags vidunder-gener kroppen din er basert på. Men TRO MEG, du merker det i GOD tid før det er for sent om du skulle få større lår.

Sykling er generelt ingen ideel øvelse for å få volum i lårmuskulaturen. Hovedårsaken til at syklister har veldig store lår er fordi de trener mye styrke på alternative måter samtidig som de sykler. Med andre ord: Du trenger ikke bekymre deg.

Skrevet

Takk for svar:)

Som jente vil jeg ikke ha store lår, og vil da ikke kalle det vidundergener;)

Før sommeren syklet jeg 1 times tid hver dag i 2 uker. Oppoverbakker i 25 minutter i strekk. Jeg følte at lårene ble større, så jeg sluttet å sykle. Kan hende dette bare var innbildning da, ettersom du sier at dette ikke skjer?

Skrevet

Om du ikke har noe utviklet muskulatur i lårene, så blir de sikkert mer markerte av mye sykling, men generelt har du bare ikke nok testosteron i kroppen til å få skikkelig store lår. Du er jente, tross alt.

Skrevet (endret)

Mer muskler i lårene som resultat av sykling kan gjøre at lårene føles større.

Men dette gjør til gjengjeld at du blir strammere i lårene samt at økt muskelatur gi økt forbrenning og de fordelene må vel være noe vi alle ønsker.=)

Sykling er god trening og jeg synes ikke du skal slutte med det av den grunn at du er redd for "store" lår for det får du ikke med mindre du spiser mye mer nå enn før.

Evt. kan du begynne å veksle litt mellom sykling og jogging.

Endret av Lotte27
Skrevet
Hovedårsaken til at syklister har veldig store lår er fordi de trener mye styrke på alternative måter samtidig som de sykler.

Nja, hovudgrunnen er at dei er vane med å køyre med mykje mjølkesyre i beina, og mjølkesyre er på merkeleg vis hypotroft.

Men, så er det no det at det er sjeldan ein ser jenteryttarar med særleg digre lår likevel, så det må nok ein del testosteron til også. Uansett så er det ikkje så farleg om lårmusklane blir litt større, for feittlaget utanpå vil jo bli redusert, så dei ser mykje kulare ut.

Skrevet
Takk for svar:)

Som jente vil jeg ikke ha store lår, og vil da ikke kalle det vidundergener;)

Før sommeren syklet jeg 1 times tid hver dag i 2 uker. Oppoverbakker i 25 minutter i strekk. Jeg følte at lårene ble større, så jeg sluttet å sykle. Kan hende dette bare var innbildning da, ettersom du sier at dette ikke skjer?

Bra du synes innlegget mitt var informativt, selvom det ble litt "krast". Har drevet en del med seriøs styrketrening en periode, og vet akkurat hvor vanskelig å strevsomt det er å bygge muskler, selv når man legger sjela i å prøve å få større muskler! Et kvinnelig familiemedlem hadde samme tankegang som deg, bare litt værre. Hun avstod fra all styrketrening fordi hun ikke ville ha store kuleformede biceps.. Hallo.

Økt muskelmasse er ideelt for fettforbrenning, og vil også hjelpe deg på utholdenhetsaspektet mtp sykling. Spesielt gunstig er det å utvikle lårmuskulaturen, det er tross alt veldig store muskler. Som nevnt over her, utrente lår vil utvikles veldig fort i begynnelsen. Ikke nødvendigvis i størrelse, men du vil fort merke at musklene blir strammere og hardere, og du vil lettere kunne få kontakt med musklene. Du merker det når du står oppreist og strammer lårene, at du får bedre "kontakt". Det vil ta sin tid før musklene dine vil vokse "ut av skinnet", og innen den tid vil du merke kun positive forbedringer: Du blir sterkere og mer utholden i beina, og bena vil etterhvert innta en "sunnere" form, altså se mer trent ut, uten at de blir nevneverdig større.

Jeg ville bare kjørt på (syklet på?) og sett hva som skjer. Sykling er en kjempebra øvelse for både utholdenthet og mye bra muskulatur. Om beina dine skulle begynne å formes litt, synlig, tror jeg det vil gi intet annet enn motivasjon til å fortsette ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg syntes også det var merkverdig fort du merket denne størrelsen på lårene - jeg foreslår at du kjører en ny periode på sykkel men mål lårene med målebånd først og deretter etter at perioden er ferdig. Dersom du har øket i størrelse vil jeg gjerne få vite det for da tar jeg kontakt og får vite treningsprogrammet ditt.

(Ikke fordi jeg ønsker digre lår, men fordi jeg vil ha et like effektivt treningsprogram som øker muskelmassen i løpet av 2 uker)

Skrevet

Merkbar muskelvekst på to uker vil jeg også ha.......

Sykling er en god treningsform, og nei, du får ikke monsterlår. Men du blir kanskje merkbart strammere i fisken, og det er ikke akkurat noen ulempe.

Om jeg måtte velge mellom litt mere muskler eller slappe lår vet jeg iallefall hva jeg ville gått for.....

Skrevet

På Syklistenes Landsforening leste jeg dette:

Tykke lår

SPØRSMÅL: Er det riktig at man får tykke lår av å sykle? I tilfelle - er det noe man kan gjøre for å motvirke/redusere en slik effekt på lårene?

Tove Kurås, lege, 05.06.2002 12:36

SVAR: Jeg har hørt denne bekymringen før, og det er bra at noen tør å ta dette opp. Sykling er etter mitt skjønn en mosjonsaktivitet som virker svært gunstig på rumpe og lår, rent utseendemessig. Rumpe, lår og til en viss grad leggmuskulaturen får god trening og "oppstramming". Økt muskelstyrke betyr ikke nødvendigvis økt omkrets, men lårene vil få mer muskelrelieff. fett vil til en viss grad erstattes av muskler. Sykling vil også kunne forebygge alulitt (appelsinhud).

Lang, midddels tung belastning gir generelt slank, utholdende muskulatur, mens tung belastning over kortere tid gir større volum på muskulaturen. Sykling på lettere gir gir derfor "slankere" muskulatur. Sykling er en glimrende måte å komme i form på. Og det gjør jo ingenting at man samtidig får veltrent rumpe og lår.

Link: http://www.syklistene.no/Trening_helse/Sporsmal_svar/615

Skrevet

Det er forskjell på STORE lår og FEITE lår.

STORE lår er sexy - de er stort sett bare "store" ca 1/3 nedover den øvre delen av beinet, så er de slankere over dette punktet og nede ved knærne. Fant ikke noen bra bilder, men dette illustrerer det kanskje litt.

FEITE lår, derimot, er uproposjonerte og mindre pene.

Som nevnt er du jente, og du klarer ikke bygge ekstreme lår med mindre du går veldig hardt inn for det (og til og med da er det ikke sikkert du ville fått det til). Sykling gir deg muskuløse lår, men som sagt, mer veldefinerte lår og mer spretten bak. Ikke vær redd for at du kommer til å se ut som en bodybuilder, for det vil du ikke. Du vil heller få et penere bak- og forstykke, hva har du å tape? Sykle i vei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...