Gå til innhold

førstegangslån postbanken

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

kundeveileder sa at det ikke var slik selv om det stod på nettsiden... så da fikk vi avslag (begge har fast jobb etter femårig utdannelser)....

utrolig dårlig reklame via nettsiden!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

dumt å reklamere for en vare de ikke har....

Skrevet
kundeveileder sa at det ikke var slik selv om det stod på nettsiden... så da fikk vi avslag (begge har fast jobb etter femårig utdannelser)....

utrolig dårlig reklame via nettsiden!!!

Hvis du leser det en gang til så står det "inntil 100 %". Det vil ikke si at det er noe alle kan få, men noe som blir tilbudt til noen. Dere falt tydeligvis ikke inn under den kategorien som Postbanken ønsker å tilby fullfinansiering. Fullfinansiering er dessuten en risiko for både dere selv og for banken. Bankene har strammet veldig inn førstehjemslån. Hovedregelen er som regel at kundene må stille med minst 10 % egenkapital.

Skrevet

Dette er da vel noe de tilbyr? Jeg fikk et fullfinansiert førstehjemslån i Postbanken for et lite år siden... At jeg valgte å gå til en annen bank er en annen historie.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Hvis du leser det en gang til så står det "inntil 100 %". Det vil ikke si at det er noe alle kan få, men noe som blir tilbudt til noen. Dere falt tydeligvis ikke inn under den kategorien som Postbanken ønsker å tilby fullfinansiering. Fullfinansiering er dessuten en risiko for både dere selv og for banken. Bankene har strammet veldig inn førstehjemslån. Hovedregelen er som regel at kundene må stille med minst 10 % egenkapital.

trodde vi hadde det ettersom vi kan stille sikkerhet i annen eiendom som ikke skal selges, men som jo har en verdi... og vi har faste jobber med relativt god lønn (ihvertfall han)

men bankepersonen sa noe om "etter finanskrisa"....

Skrevet

De har blitt forsiktigere nå, og bankene har blitt kritisert for å ha gitt lån over en lav sko. Nå vet jeg ingenting om deres situasjon, men betalingsevne, verdien på pant og ønsket lånesum må stå i forhold til hverandre, også når en tenker både kort- og langsiktig løp.

Skrevet (endret)
trodde vi hadde det ettersom vi kan stille sikkerhet i annen eiendom som ikke skal selges, men som jo har en verdi... og vi har faste jobber med relativt god lønn (ihvertfall han)

men bankepersonen sa noe om "etter finanskrisa"....

Ja, etter finanskrisen har det blitt skjerpet inn i alle banker. Før krisen fikk nesten alle fullfinansiert, men nå er det kun noe enkelte gode kunder får. Det er ikke bare lønn det blir sett på når det skal fullfinansieres. Som regel må dere ha sparet opp en del i tillegg for å kunne vise banken at dere har både vilje og evne til å også kunne klare et lån. Hvis dere ikke har noe oppsparet midler vil det være ekstra risikofylt å fullfinansiere. Som nybakt boligeier er det mange nye kostnader en må tenke på. I tillegg må en gjerne ha en del møbler, hvitevarer mm. Derfor er det viktig å ha en del sparepenger stående.

Du skriver noe om at det kan tas sikkerhet i annen eiendom. Er det noe dere eier? I tilfelle har dere ikke rett på førstehjemslån.

Det skal mer til enn bare fast jobb med god lønn for å få fullfinansiert. Bankene krever som regel at dere er kunder fra før, og kan vise til noe mer enn bare en lønnskonto.

Når det gjelder det å ta sikkerhet i annen eiendom kommer det an på om det er nok sikkerhet i den til å ta mer pant. Hvis den andre eiendommen er belånt med 80 % eller mer vil det ikke være rom til å ta mer pant der.

I steden for å klage på at en ikke får fullfinansiert, bør en heller se på hva slags konsekvenser en fullfinansiering kan ha for egen økonomi. Det bør være en selvfølge å starte sparing før en i hele tatt vurderer å kjøpe bolig. Hvis en ikke har noen oppsparte midler å tære på vil veien til å bruke kredittkort være kort når det dukker opp noe uventet. Dette er en dårlig og dyr løsning. Da blir det også enda vanskeligere å få oppspart en buffer.

Endret av Alison
Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Syntes dere skal prøve en annen bank jeg ;) .

Utlånspolicy varierer fra bank til bank og sikkert også fra person til person .

Skrevet

allison- det er ikke noe hus/bolig det er snakk om på den eiendommen :)

nå har vi snakket med en annen bank. :)

Skrevet
Syntes dere skal prøve en annen bank jeg ;) .

Utlånspolicy varierer fra bank til bank og sikkert også fra person til person .

Det er selvfølgelig mulighet til å høre med flere banker, men som jeg skrev i mitt forrige innlegg har det blitt skjerpet inn på det med fullfinansiering i alle banker. Det er kun noen få banker som unntaksvis gir fullfinansiering.

Hvorfor er det egentlig så viktig for enkelte å få fullfinansiert en bolig før en i det hele tatt har spart seg opp noe som helst? I min jobb ser jeg dessverre en del av konsekvensene av fullfinansiering. Det er mange som sliter. De har ikke økonomi til å reparere bilen, gå til tannlegen, pusse opp, reparer eller kjøpe ny vaskemaskin osv.

De som får førstehjemslån er som regel temmelig unge og ferske i arbeidslivet. Disse er som regel de som må gå først når bedriftene innskrenker. Dermed blir lønnen redusert. I verste fall har de heller ikke opparbeidet seg rett til arbeidsledighetstrygd.

Skrevet (endret)
allison- det er ikke noe hus/bolig det er snakk om på den eiendommen :)

Det burde være fullt mulig å ta pant i en tomt hvis det er nok ledig sikkerhet.

Edit:

Hvor mye lån har dere på denne eiendommen? Skal dere stille tilleggssikkerhet i denne tomten må dere innenfor 80 %. Dere får ikke tøyd sikkerheten til 90 % eller mer her.

Endret av Alison
Skrevet
Det burde være fullt mulig å ta pant i en tomt hvis det er nok ledig sikkerhet.

Edit:

Hvor mye lån har dere på denne eiendommen? Skal dere stille tilleggssikkerhet i denne tomten må dere innenfor 80 %. Dere får ikke tøyd sikkerheten til 90 % eller mer her.

Den eiendommen har vi ikke lån på.

men banken sa det ikke var så intr i første omgang. hva er "ledig sikkerhet"?

takk for svar!

Skrevet
hva er "ledig sikkerhet"?

takk for svar!

Sikkerheten må som regel være innenfor 80 % (andre grenser kan gjelde i forhold til å få beste rente) av verdien på eiendommen. Er eiendommen gjeldfri kan du stille opp til 80 % av verdien som sikkerhet. Har du lån på eiendommen vil du kunne stille sikkerhet for differansen mellom det du har i lån og det som blir 80 % av verdien på boligen. Ledig sikkerhet vil dermed være den delen som er innenfor 80 % og som det ikke er lån på. Håper det var forståelig forklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...