SuperT Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Hei, Samboeren min har 3 barn fra før, hvor moren deres bare har dratt fra dem.. Plutselig en dag var hun borte. Hun droppet det siste planlagte samværet og stakk. Hun har vært mye psykisk syk, men trodde vel ikke det skulle gå så langt. Hun har flyttet til en helt annen kant av landet og vi vet ikke hvor hun bor eller noe.. har prøvd å komme i kontakt med henne, men det nytter ikke.. Hun har vært borte i 5 mnd nå. Far sitter igjen da, med 50% foreldreansvar som vil si at han ikke får tatt medisinske avgjørelser på vegne av barna, eller får utstedt pass til barna osv, uten mors underskrift. Vi kontaktet barnevernet for å få hjelp vedr omsorgsspm, men de kunne ikke hjelpe.. De rådet oss å gå til advokat men det har vi ikke råd til, og vi tjener for mye til å få fri rettshjelp. Så. WHAT TO DO?
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Ta kontakt med barnevernet igjen og insister på hjelp. De kan ikke bare snu ryggen til en slik sak. De kan kreve at mor fratas omsorgsretten slik at far får alle rettigheter. Det er jo barna det går utover mens dette pågår, og barnevernet plikter å hjelpe barn.
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2009 Ta kontakt med barnevernet igjen og insister på hjelp. De kan ikke bare snu ryggen til en slik sak. De kan kreve at mor fratas omsorgsretten slik at far får alle rettigheter. Det er jo barna det går utover mens dette pågår, og barnevernet plikter å hjelpe barn. Nei de kan ikke frata henne retten, vi har vært hos de mange ganger og forhørt oss. De kan anbefale i en rettssak, men ikke noe mer enn det.. jeg har bedt om ny saksbehandler for vi føler oss ganske hjelpesløse.. jeg synes det er helt horribelt, for ja, det går kun utover barna og oss som en familie.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Nei de kan ikke frata henne retten, vi har vært hos de mange ganger og forhørt oss. De kan anbefale i en rettssak, men ikke noe mer enn det.. jeg har bedt om ny saksbehandler for vi føler oss ganske hjelpesløse.. jeg synes det er helt horribelt, for ja, det går kun utover barna og oss som en familie. Barnevernet kan kanskje ikke ta fra henne retten direkte, det må via en sak i fylkesnemnda. Men barnevernet er rette instans som skal kunne føre saken for fylkesnemnda og få en avgjørelse der. Ta eventuelt kontakt med jusshjelpa, studenter som veileder gratis.
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2009 Barnevernet kan kanskje ikke ta fra henne retten direkte, det må via en sak i fylkesnemnda. Men barnevernet er rette instans som skal kunne føre saken for fylkesnemnda og få en avgjørelse der. Ta eventuelt kontakt med jusshjelpa, studenter som veileder gratis. Ja det er kanskje lurt, takk for tips. Barnevernet kan ikke føre noen sak har vi fått beskjed om, ennå de har visst om at hun har vært syk før dette skjedde også.
Spatula Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Kanskjer dere kan få litt bedre hjelp på et familievernkontor Kanskje denne linken kan hjelpe dere. Lykke til
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2009 Kanskjer dere kan få litt bedre hjelp på et familievernkontor Kanskje denne linken kan hjelpe dere. Lykke til Tusen takk for det.. men de kan heller ikke hjelpe, får ikke kalt inn til mekling eller noe, hun har ikke folkeregistrert adresse så vi vet jo ikke hvor hun er.. Gratulerer med forholdsvis nygift:)
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Er det ikke noen i hennes familie/omgangskrets som vet hvor hun er?
Spatula Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Tusen takk for det.. men de kan heller ikke hjelpe, får ikke kalt inn til mekling eller noe, hun har ikke folkeregistrert adresse så vi vet jo ikke hvor hun er.. Gratulerer med forholdsvis nygift:) Tusen takk
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. september 2009 (endret) Er det ikke noen i hennes familie/omgangskrets som vet hvor hun er? Hun er i X ett sted.. Men hun har kuttet kontakt med alt og alle hun kjente. snakket med søsteren hennes i stad og hun hadde ikke sett henne siden hun dro for 5 mnd siden, da hadde hun sagt hun skulle til X sammen med en type. Innlegget er endret iht KGs regler. -jolie, mod Endret 10. september 2009 av jolie
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Dere blir nødt til å gå til retten, det finnes ingen annen utvei. Det er kun retten som kan overdra foreldremyndigheten fra mor mot hennes vilje, familievernkontor kan kun megle og det krever to parter. Barnevernet kan ved hjelp av rettsaparat ta fra foreldre omsorgen, jeg finner det litt rart at ikke de kan ta et initiativ her og hjelpe dere. Det burde f.eks. være mulig å finne en midlertidig løsning for å overdra foreldrerett midlertidig. Uansett, dere kan fremsette et krav mot henne at foreldreretten skal overdras til dere og denne kan politiet hjelpe dere med (få tak i adresse, etc). I det hele tatt tror jeg kanskje at det er politiet som kan gi dere best råd her for det finnes noen lover og regler med tidsfrister for personer som velger å forsvinne.
attegløyma Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Kvar er ungane no? Hos dåkke? Eller hos henne? Har de ikkje sett dei på fleire mnd? For om dei bur hos dåkke, må vel de ha det offisielle ansvaret vel? Mange rare reglar rundt sånt...
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. september 2009 Dere blir nødt til å gå til retten, det finnes ingen annen utvei. Det er kun retten som kan overdra foreldremyndigheten fra mor mot hennes vilje, familievernkontor kan kun megle og det krever to parter. Barnevernet kan ved hjelp av rettsaparat ta fra foreldre omsorgen, jeg finner det litt rart at ikke de kan ta et initiativ her og hjelpe dere. Det burde f.eks. være mulig å finne en midlertidig løsning for å overdra foreldrerett midlertidig. Uansett, dere kan fremsette et krav mot henne at foreldreretten skal overdras til dere og denne kan politiet hjelpe dere med (få tak i adresse, etc). I det hele tatt tror jeg kanskje at det er politiet som kan gi dere best råd her for det finnes noen lover og regler med tidsfrister for personer som velger å forsvinne. Ja ok.. men skjønner ikke hvor vi skal få pengene fra.. Ja vi har fått henvisning til BUP til barna, men hun må skrive under. Helt sinnsykt egentlig. Tusen takk for tips.
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. september 2009 Kvar er ungane no? Hos dåkke? Eller hos henne? Har de ikkje sett dei på fleire mnd? For om dei bur hos dåkke, må vel de ha det offisielle ansvaret vel? Mange rare reglar rundt sånt... Ungene bor hos oss ja, de har ikke sett moren sin siden april. Vi har den daglige omsorgen, men kun 50% ansvar og da kommer man ingen vei.. da må den andre samtykke i alt..
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #15 Skrevet 6. september 2009 Det er helt riktig at Bv ikke kan gjøre noe i denne saken. Barna er ikke utsatt for omsorgsvikt, og da er det ikke noe lovverk Bv kan jobbe etter for å ta fra moren omsorgen. Man kan bli så irritert man vil på Bv, men de er nødt til å forholde seg til lovverk og paragrafer. Slik jeg ser det har dere ingen annen mulighet enn å reise sak for å få foreldreansvaret alene.
Gjest Grafica Skrevet 6. september 2009 #16 Skrevet 6. september 2009 Hvem får seg til å gjøre sånt! Jeg er rystet.
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 6. september 2009 Det er helt riktig at Bv ikke kan gjøre noe i denne saken. Barna er ikke utsatt for omsorgsvikt, og da er det ikke noe lovverk Bv kan jobbe etter for å ta fra moren omsorgen. Man kan bli så irritert man vil på Bv, men de er nødt til å forholde seg til lovverk og paragrafer. Slik jeg ser det har dere ingen annen mulighet enn å reise sak for å få foreldreansvaret alene. Det er vel ganske drøy omsorgssvikt å forsvinne uten å si noe til sine egne barn?? BV er vanskelige å forholde seg til, for man må ha så mye ressurser for å orke den kampen. De sier aldri hva de kan bidra med..
SuperT Skrevet 6. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 6. september 2009 Hvem får seg til å gjøre sånt! Jeg er rystet. Ja det er ganske rart.. så jeg tror hun er mer syk enn det vi har visst. hun virker ganske oppegående så det er litt skummelt.. jeg har tenkt på om hun kanskje har flere personligheter eller noe..
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #19 Skrevet 6. september 2009 Hvem får seg til å gjøre sånt! Jeg er rystet. Trådstarter har allerede sagt at mor er psykisk syk.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #20 Skrevet 6. september 2009 Det er vel ganske drøy omsorgssvikt å forsvinne uten å si noe til sine egne barn?? Barna er ikke en omsorgssviktssituasjon, de blir jo ivaretatt av trådstarter og far. Hun har altså ikke omsorg for dem. Derfor er ikke dette en barnevernssak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå