Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Er det noen som har tips til hvordan man kan opprettholde et sunt kosthold når man bor på hotell i en lengre periode uten mulighet til å tilberede egen mat? Hvilke typer restauranter serverer sunn mat som ikke er alt for dyrt? Og hva slags mat bør jeg satse på? Jeg skal bo i en by så det er heldigvis flere muligheter enn hotellets egen restaurant.
Chanel.No5 Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Anbefaler deg å tenke som du gjør hjemme. Søk etter mat som er næringsrik og normal. Fiberrike kornvarer, grønnsaker, kylling, fisk, magert kjøtt, frukt osv. Frokost er som oftest inkl. i prisen for overnatting og her koster det ikke stort mer, med mindre du vi ha noe som ikke er en del av frokostmenyen. De aller feste hoteller har også fokus på sunn nærigsrik mat, som Choise-kjeden og Scandic feks. Du må bare tenke som du gjør i hverdagen. Prisen er ofte høy, men det er bare slik det er å bo på hotell. Du kan alltds spise på restauranter, kafèer, kjøpe mat i butikk for spise det på rommet osv. er noen alternativer om prisene er for høye og utvalget for dårlig på hotellet du bor på. Det går jo an å ringe hotellet på forhånd, forhøre seg litt om mat de serverer og priser..
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Hvis jeg bor på hotell lenge i strekk så pleier jeg å handle på matbutikk og spise en del på rommet. Sparer masse kalorier! Speltlompe, kesam, salat, skinke, yoghurt etc. Da har jeg mellommåltid og kvelds Når du spiser middag ute - spør hvordan maten er tilberedt. På pitstop i Akerstgata har de veldig sunn mat med fokus på proteiner (hvis du skal bo i Oslo). Ellers er servitørene stort sett behjelpelig med å svare på det meste. Husk at de får spørsmål om hva som er sunt/lite fett/etc en million ganger i uken. En regel jeg går etter er mest mulig reint kjøtt eller fisk, unngår saus og ting som er "moshet" sammen.
Chanel.No5 Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 (endret) Hvis jeg bor på hotell lenge i strekk så pleier jeg å handle på matbutikk og spise en del på rommet. Sparer masse kalorier Sparer masse penger også. Har de minibar på rommet du bor på så tar du å fyller det med egne varer=) Endret 7. september 2009 av Lotte27
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Frokost og lunsj er jo greit nok, det blir jo stort sett det samme som hjemme uansett. Og jeg skjønner jo at jeg kan gå på butikken og spise på rommet, men jeg har lyst på varm middag. Det jeg egentlig lurer på er vel hvilke typer restauranter som serverer sunnest mat, og hvilke retter bør man velge. Det er mitt inntrykk at restauranter stort sett serverer usunn mat.
Aurela Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Det jeg egentlig lurer på er vel hvilke typer restauranter som serverer sunnest mat, og hvilke retter bør man velge. Det er mitt inntrykk at restauranter stort sett serverer usunn mat. Det kommer jo helt ann på hva du velger! Mange retter kommer f.eks. med pommes frites, men mange restauranter vil også la deg bytte det til en bakt potet eller litt mer av salaten. Evt. be dem bruke lite/droppe sausen?
Kamikatze Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Flere og flere av hotellene jeg har vært på de siste årene har begynt å lempe ut minibaren. Egentlig litt ok, men de kunne beholdt kjøleskapet... Har de fortsatt minibar der du bor, og du bor der mer enn ei uke, går det fint an å ytre ønske om at de tømmer den, og lar deg disponere kjøleren. Det er trasig å være avhengig av menyer og spisetider, om du bor der lenge. Hotellfrokoster er fine saker. Hos de fleste jeg har vært er standarden grei, med mye næringsrik mat. Fortrinnsvis pålegg, speilegg etc. Vi som bruker hotellet som base for jobb, spør etter matpapir, og smører matpakke, ved frokostbordet. Kun en gang var frokosten så skuffende - åpenbart laget kjip, for at folk skulle spise mindre. At hele crewet omlokerte til nabobyen siste halvannen uka, hehe. Får du bruke minibaren, kan du kjøpe ferdiggrillet kylling, ferdige salater, grønnsaksblandinger etc. Har de ikke minibar, og du blir der en stund, kan du kjøpe sånn kjøleboks til bil, med eliminator, og ha på rommet. Jeg pleier uansett og pakke ned en lita vannkoker. Har kommet ned til en halvliter, men jakter etter ei enda mindre - tre dl. Og den våte drømmen er at den er oval og lettpakket. Da kan du koke te, buljong og pulverkaffe. Og trekke grønnsaker, selv om der er visse begrensninger: Kjøp små grønnsaker ala amerikansk blanding. Tin til romtemp, hell kokende vann over, ikke kok dem i vannkokeren. Du kan også lage fra hakvfabrikate. Hermetiske eller frossengrønnsaker eller råkost til butikkferdigmat. Du kan også ha en potetmospose i grønnsaksvannet til slutt, og kjøpe ferdigstekte fiskepanetter. Knekkebrød med ost, kjøttpålegg og mye grønt. Juice, melk. Kommer mest an på hvor mye bagasje du får med deg. Er det fly inne i bildet, og hotellet er booket, kan du sende kjøl og sånn i pakke til deg selv uka før du selv kommer dit, om du vil slepe på mindre. Minibar og sånn kan du jo alltids prate med betjeningen om allerede mens du booker.
Gjest Elfrida Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Du får jo sånne vannkokere som bare er selve varmeelementet som du stapper nedi en kopp med vann: http://www.letravelstore.com/YL205_120.html Jeg pleier å ha med en foldekniv med vinåpner, greit å ha når man har lyst til å skjære skiver av noe, og ikke minst når man har lyst på litt vin som ikke er av skrukorkvarianten fra minibaren.
Xtra_lilje Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Mange butikker har jo nå salatbarer hvor du mixer selv.Cottage cheese - sunt og kan varieres i det uendelige.
Gjest ts Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Du får jo sånne vannkokere som bare er selve varmeelementet som du stapper nedi en kopp med vann: http://www.letravelstore.com/YL205_120.html Jeg pleier å ha med en foldekniv med vinåpner, greit å ha når man har lyst til å skjære skiver av noe, og ikke minst når man har lyst på litt vin som ikke er av skrukorkvarianten fra minibaren. Det var lurt! Et sånt varmeelement tar jo ikke store plassen. Da kan jeg jo i det minste varme opp Fjordland-suppe (jeg er ganske kravstor og liker ikke posesupper, rett-i-koppen og annen pulvermat) Cottage Cheese og salatbarer spiser jeg mer enn nok av til lunsj, derfor har jeg lyst på varm middag. Hva med pasta i tomatsaus på restaurant? Eller kan det være mye skulte ulumskheter i det? Jeg er ikke først og frems opptatt av kaloiriinnhold så pasta kan jeg spise, så fremt sausen en sunn og ikke full av fløte, ost og bacon. Jeg har undersøkt om det finnes vegetarrestauranter her, men har ikke funnet noen. Indisk mat er det vel mye fett i, selv om man velger vegetarisk? Er vietnamesisk mat sunt?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Sushi? Det var jo ikke så dumt, selv til kald mat å være.
Xtra_lilje Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Kommer jo an på hvor du skal da. Jeg har bodd mye på hotell i Oslo i lange perioder, og ofte kjøpt med en sushi pakke fra deli de luca,ganske gode faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå