Gå til innhold

Labradoodle

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med labradoodler? Eller synspunkter på denne typen hundeblanding? Vi leter etter vår hunderase og funderer nå på å heller gå for en slik blanding, ønsker derfor synspunkter og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere vil ha en allergivennlig eller røytefri hund, tror jeg ikke nødvendigvis labradoodle er et trygt valg, da noen av hundene arver labradorpelsen. Men dette kommer vel kanskje an på om valpene kommer fra blanding mellom en labrador og en puddel eller fra to "ferdiglagde" labradoodles.

Forøvrig er jeg litt skeptisk til folk som avler bevisst på disse og selger dem til rasehund-pris... Ville nok egentlig aldri kjøpt en valp fra en oppdretter. Men folk må jo få bestemme selv.

Men sånn ellers er nok denne blandingen en fin hund for aktive eiere :) Både labradoren og puddelen har jo mildt gemytt og kan være fine førstegangshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaring med labradoodler? Eller synspunkter på denne typen hundeblanding? Vi leter etter vår hunderase og funderer nå på å heller gå for en slik blanding, ønsker derfor synspunkter og innspill!

Resultatet kommer selvfølgelig an på avlsdyrene, men jeg innbiller meg at storpuddel og labrador eller golden i utgangspunktet må være en super kombinasjon. Hvis begge foreldrene er stødige, avbalanserte hunder med normalt aktivitetsbehov for sin rase. Bruksegenskapene hos retriever og puddel er jo veldig like, så avkommet vil vel ikke by på de store overraskelsene antakelig. Ihvertfall hvis man er innforstått med at dette er krevende og aktive hunder, både mentalt og fysisk.

Pelsen vil selvfølgelig kunne røyte, men man kan visst se veldig tidlig om valpen har arvet mest fra puddel eller mest fra den andre forelderen. Er det mange bølger i pelsen på den nyfødte blir pelsen nærmest puddel, mens pels uten bølger kan gi en helt stri pels. Man må rekne med at en strihåra valp vil røyte normalt. De fleste vil vel røyte i en eller annen grad vil jeg tro. Har lest at kombinasjonen golden og puddel gir flere lav/ikkerøytende avkom enn labrador og puddel.

Å diskutere blandinger på denne måten blir som regel sett på som å banne i kirka, men personlig syns jeg det er et utrolig spennende tema. Har selv en ung rase som har utspring i samojed, chow chow og wolfspitz/kees (eurasier), og resultatet er hunder med helt særegne egenskaper som egentlig ikke likner foreldrerasene i særlig grad. Alle raser har opprinnelse i flere tidligere etablerte raser og på den måten går hundeverden fremover. Jeg skjønner ikke poenget med å kritisere bevisst blandingsavl, så lenge hensikten ikke er profitt alene. Men det var helt utenom tema det. Tenkte bare jeg skulle ta det opp, for det kommer garantert noen med pekefingern her snart. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere må spørre dere selv om er hva dere er ute etter i en hund. Først da vil dere kunne lete etter en rase som passer.

Dilemmaet da er jo at doodlene her til lands ikke har noen spesielle rasetypiske trekk, og man kan ende opp med mye forskjellig. Så her til lands betaler man rasehundpris for en blandingshund uten noen andre trekk at den er en motehund desverre.

I Australia har man avlet doodler i over 30 år, og det er vel først nå det begynner å nærme seg en homogen rase. Her i Norge finnes det stort sett bare første og andregenerasjon, men de selges som om de var raserene. Den største oppdretteren av blandingen her til lands har vel vært relativt åpen om at de avler for å oppfylle et markedsbehov, ikke for å prøve å avle frem en homogen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...