Rosalie Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Sitter og ser Max Manus, og der sprenger de bla. arbeidstjenestens arkiv. Flott bygning - hvilken bygning er det?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Har ikke sett filmen, men jeg innbiller meg at jeg har hørt at det er i Møllergata. Nr. 19 var jo politistasjon under krigen. Se på skråfoto på Gule sider og se om det er samme bygning.
Rosalie Skrevet 7. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2009 Det tror jeg du har helt rett i! Spregningen er jo av Akersgt. 55 (?), men det bygget eksisterer ikke lenger, der er VG-huset i dag.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Så fint å gjette riktig! Kom plutselig til å tenke på en side jeg så for et par år siden med gamle bilder over Oslo (fra ulike årstall) hvor man kunne zoome seg inn. Kanskje du kunne funnet den virkelige bygningen der og sett om de lignet? Men jeg husker jo ikke hvor jeg fant bildene. Mest sannsynlig via Gule sider, VG eller Aftenposten.
Skravla Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Om man har adressen kan man også søke på gamle Oslo-bilder via fotoarkivet til Byarkivet også. Husker ikke adressen, men du finner byarkivet via Oslo kommune sin hjemmeside.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Jeg gikk inn på Byarkivet og fikk 2 treff på Akersgata 55. Se her. Hilsen gjesten over
Rosalie Skrevet 7. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2009 Åååå, for en fantastisk side - fotoarkivet til byantikvaren, altså! http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/foto/ Akersgata 55 ble for øvrig kalt Ditten-komplekset, og ble revet i 1993 til fordel for det stygge VG-huset.
Gjest Skya Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå