Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Burde jeg bekymre meg?? Vil det si at huseier kan øke så mye de vil? Jeg bor i en gammel bygård i Oslo, har ikke sjans til noe som helst form for økning.... Hva må jeg gjøre? Er skikkelig bekymret....
Zzyzx Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 De kan ikke øke hvor mye de vil, det begrenses av hva som er gjengs leie for leiligheter av samme standard, størrelse og noenlunde beliggenhet. Du kan ikke gjøre noe spesielt med et eventuelt krav nå, du må nesten vente til du får et brev med krav om økning. Det du derimot kan gjøre er å undersøke hva som faktisk er gjengs leie i ditt område og for samme type leilighet. Så har du noe å gå ut fra hvis det skulle komme et krav.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Takker for svar! Hvordan kan jeg finne ut av det da? Hva som er gjengs leie i mitt område?
Zzyzx Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 (endret) Det finner du ut av ved å se på annonser for leiligheter i ditt område, det finnes ikke noe register over det. Så det blir et skjønsspørsmål i alle tilfeller. Endret 6. september 2009 av Zzyzx
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Hva vil egentlig husleieregulerte boliger si? Når vil evt huseier gi beskjed om stigning i husleie?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Har du hatt veldig lav husleie til nå ts? Hvis ikke trenger du ikke bekymre deg. De leietakerne det gjelder har bodd i disse leilighetene til svært lav leie i opptil mange tiår.
Gjest Mbh Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Huseieren har lov til og øke husleien etter 1 år, MEN ikke høyere enn det konsumprisindeksen er på. Tror den ligger på en 12 % +\-.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Huseieren har lov til og øke husleien etter 1 år, MEN ikke høyere enn det konsumprisindeksen er på. Tror den ligger på en 12 % +\-. Hjelpes for feilsvar. KPI var pr. juli 2009 2,2 %.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Hjelpes for feilsvar. KPI var pr. juli 2009 2,2 %. Hadde blitt fattig i en fei med 12% om lønna ikke tok samme vei
ejoty Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Jeg bor i en gammel bygård i Oslo, har ikke sjans til noe som helst form for økning.... Selv om du bor i en gammel bygård betyr ikke det at du har en leiekontrakt som følger husleiereguleringsloven, og at du får gjengs leie fra 01.01.2010. Eks. Ola Normann og Kari Norkvinne bor i samme gamle bygård. Ola Normann har en leiekontrakt fra 1988 og Kari Norkvinne har en leiekontrakt fra 2008. Kari Norkvinne kan ikke få gjengs leie fra 01.01.2010, men det kan Ola Normann. Slike økninger skal uansett varsles skriftlig, og jeg kan ikke se at du skriver at du har mottatt et slikt varsel.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Burde jeg bekymre meg?? Vil det si at huseier kan øke så mye de vil? Jeg bor i en gammel bygård i Oslo, har ikke sjans til noe som helst form for økning.... Hva må jeg gjøre? Er skikkelig bekymret.... Ja det er grunn til bekymring. Var på tv ang dette. Så eldre folk som flytta ut...de hadde bodd der i 50 år. Husleien ville øke så mye at de hadde ikke så stor pensjon engang. Var en politiker der som uttalte at de måtte få til en støtteordning til disse....siden hørte vi ikke noe. Den nye loven eren gullgruve for hushaiene som eier disse gårdene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå