Gå til innhold

Nekte fostervannspøve- riktig eller galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund tilbake så jeg ett program på tv. Det var ett ektepar som ventet barn og som ville vite om barnet var helt friskt. De måtte reise til Sverige for å få tatt forstervannsprøve pga at de ble nektet det her i Norge.

Er du under 38 år blir du nektet dette.

(Spesielle tilfeller der det er fare for at barnet er "skadet" får tilbud om fostervanns-prøve)

Årsak: I Norge skal det forhindres at kvinner tar abort hvis de finner ut at barnet de venter er handikappet.

Synes dere det er rett at kommende foreldre ikke har krav på å vite om barnet de venter er handikappet?? Og selv ta valget om de vil beholde barnet eller ta abort??

Synspunkter??

Clea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg syns det er rett å nekte fostervannsprøve. Ved å ta forstervannsprøve er det alltid en risiko for SA. Og disse prøvene må tas etter abortgrensen i Norge. Ved å tillate dette til alle ville vi etter all sannsynlighet fått en økning i senaborter. Og en måtte ta stilling til flere ting. Hvilket handikap skal da klassifiseres til senabort og hvilke skal ikke. Hva hvis det er "feil" kjønn. Mange grunner til at folk ønsker fostervannsprøve og jeg håper inderlig at det fortsetter framover med de strenge reglene vi har her i landet.

Skrevet

Ja det er riktig å nekte.

1 % aborterer etter slik prøve. Det ville også kostet mye å gi et slikt tilbud til alle.

Det er heller ikke bare å ta abort etter slik prøve, barnet må fødes dødt.

Kan selv få slik prøve pga sykdom i familien, og er ikke fornøyd med å ha muligheten til å velge slik. Det er er valg som innebærer stort ansvar.

Skrevet

Og jeg mener at jeg er en av de få som har uttalerett i en sånn sak.

Skal man nekte gravide å ta en fostervannsprøve?

JA

Fordi faren for abortering etter en slik prøve er stor

NEI

Fordi jeg vet alt om å vokse opp med en sterkt multihandicappet person i familien.

JA

Fordi jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der man bare føder utvalgte fostere

NEI

Fordi det er kvinnens egen kropp og hun har rett på å få bestemme selv

JA

Fordi alle mennesker er like mye verdt

......................................................................

Skrevet

Ja, det er riktig å nekte.

Man får ikke barn for å kvitte seg med det om det har en feil. Å abortere "lite" handikappede foster, som f.eks. har downs, er i mine øyne feil.

Det ville blitt en viss økning i aborter på grunnlag av medisinske feil om alle skulle fått fostervannsprøve om de ville. Noe helt annet er om det er sykdom i familien der det gjerne bør følges opp.

Som Don Pedro sier; 1 % aborterer etter en slik prosedyre og det er en prosent for mye.

Gjest Anonymous
Skrevet

Statestikken som det her siktes til (1 % abortfare) er pga 1 enkelt dansk undersøkelse, så på et program på TVN for litt siden(1-2 mnd?, har vært sendt flere ganger), om Amerikas beste klinikk for fostermedisin at risikoen var ca 3-4 %, hvor mange helt friske barn som dør pga fostervannstester pr Downsbarn som blir oppdaget husker jeg ikke, me tallet var høyt.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Og jeg mener at jeg er en av de få som har uttalerett i en sånn sak.

Skal man nekte gravide å ta en fostervannsprøve?

JA

Fordi faren for abortering etter en slik prøve er stor

NEI

Fordi jeg vet alt om å vokse opp med en sterkt multihandicappet person i familien.

JA

Fordi jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der man bare føder utvalgte fostere

NEI  

Fordi det er kvinnens egen kropp og hun har rett på å få bestemme selv

JA

Fordi alle mennesker er like mye verdt

......................................................................

Enig med de fleste punktene, har ikke erfaring selv med å vokse opp med et handikappet barn, men ellers er jeg enig

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal si jeg........I mitt forrige svangerskap så fikk jeg vite i uke 35 at det var 65% sjanse for at det barnet jeg bar ville bli født med Downs syndrom.

Jeg må da si at i det øyeblikket så følte jeg hele verden rase sammen.

Vet det er stygt, men det var sånn jeg følte det.....

De så noe på ultralyden og i en uke så måtte vi vente før vi skulle tilbake igjen til en spesialist. Han sa at alt var helt i orden.

Barnet vi fikk var sunt og friskt.

Nå er jeg gravid igjen og jeg kan ikke hjelpe for at skrekken fra mitt forrige svangerskap kommer fram igjen i dette, for jeg har ikke anelse om hvordan jeg skal greie å ta meg av et barn med f eks Downs syndrom helt alene om dagen i tillegg som jeg skal ta meg av mine to andre barn.

Så det henger litt igjen ja........

Jeg vet det er litt stygt å tenke sånn. Jeg fikk tilbud om fostervannsprøve, men var usikker.

Hva jeg skal velge, er ikke så lett heller. Heller mot både ja og nei......

Skrevet

Jeg har også fått tilbud om fostervannsprøve og sagt nei.

Jeg er ikke Gud

og man får faktisk de barna det er meningen at man skal få.

Da min søster fikk barn fikk hun etter fødsel beskjed om at babyen hadde en feil på kromosompar 2.

I dette til fellet dreide det seg om laktoseintoleranse.

Ved en fostervannsprøve ville de kunnet si

"babyen din har en kromosomfeil på par nr 2.

Vi vet ikke hva det er men det er ikke Downs syndrom."

Så dreide det seg altså om laktoseintoleranse.

Og hvem her kan med hånden på hjertet si

at de ikke ville fjernet et foster der du får beskjed om kromosomfeil...?

Teknologien kan faktisk gå for langt.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...