Tulipan Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Ja, dette lurer jeg på... Kan jeg bruke brudekjole og hele den sulamitten dersom vi velger en vielse på tinghuset?? Og hva med brudepike og brudesvenn??? Min kjøre ønsker bordlig vielse, mens jeg er litt usikker. Skal jeg først gifte meg så vil jeg jo veldig gjerne ha hvit kjole og alt det der
Malum Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 (endret) Kan du vel! Vi giftet oss hos sorenskriveren, og jeg hadde både lang, hvit brudekjole og brudebukett. Tror ikke det er så uvanlig. Endret 5. september 2009 av Bodillen
Suzy Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Det kan du absolutt! Jeg har tatt bilder av flere brudepar som har giftet seg i Tinghuset og de har hatt "hele pakka". Gjør det du har lyst til - det er jo din dag
Branna Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Dessuten trenger dere jo ikke gifte dere på tinghuset selv om dere vil ha en borgerlig vielse. Vi hadde humanistisk vielse, og der kan man nærmest skreddersy den selv... Det var en veldig "tradisjonell" vielse, med brudekjole og bukett, middag og fest og brudevals og hele pakka, akkurat slik vi ville ha det. Men vi slapp det religiøse aspektet. Du kan lese mer her hvis du er interessert.
Gjest Spinell Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Dessuten trenger dere jo ikke gifte dere på tinghuset selv om dere vil ha en borgerlig vielse. Vi hadde humanistisk vielse, og der kan man nærmest skreddersy den selv... Det var en veldig "tradisjonell" vielse, med brudekjole og bukett, middag og fest og brudevals og hele pakka, akkurat slik vi ville ha det. Men vi slapp det religiøse aspektet. Du kan lese mer her hvis du er interessert. Jeg har hørt kjempemye fint om de humanistiske vielsene, men helt livssynsnøytrale er de vel ikke? Jeg er humanist, og kunne gjerne giftet meg i regi av HEF, men min samboer er kristen og ser ikke på dette som et alternativ. For oss blir det derfor riktig med tinghusvielse. Til TS: En kan fint ha "stor" hvit kjole og brudepike/-svenn i tinghuset. Mitt inntrykk er at det blir vanligere og vanligere. Brudekjolen er ikke forbeholdt kirken.
Branna Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Jeg har hørt kjempemye fint om de humanistiske vielsene, men helt livssynsnøytrale er de vel ikke? Nå må jeg innrømme at jeg faktisk ikke husker en døyt av talen eller vielsen (var så stressa at alt fra dørene åpnet seg til fotograferingen begynte er en blur), men jeg tror at vigselstalen er nokså nøytral i den forstand at uansett religion eller livvsyn så krenker den ingen. Synes bare den er et litt bedre alternativ enn tinghuset hvis man vil ha et mer "tradisjonelt" bryllup, uten alt det religiøse.
Gjest Gjest_nygift_* Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Jeg giftet meg i tingretten på fredag, og jeg hadde "full pakke". Selv om vi ikke giftet oss i kirken, var jo bryllupet helt likt etterpå for å si det litt teit. Det burde ikke være vielses-formen som bestemmer antrekket er nå min mening. Det er heller ikke "påbudt" med brudekjole om man gifter seg i kirken. Gjør som du selv føler. Vår bryllup var like høytidlig etter vielsen som vilket som helst kirkebryllup. Jeg følte meg ihvertfall som verdens flotteste brud, og fikk bare positive tilbakemeldinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå