Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 http://www.aftenposten.no/amagasinet/morch...icle3247695.ece Passende artikkel i lys av en del tråder her seneste dagene. Jeg synes han svarer elegant. En stemor har også kommentert artikkelen. For mange kokker, for mye søl...
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Litt tam samlivsekspert som høflig overser at mors budskap er at hun mener at hun skal disponere stemor til det hun synes er best, fordi stemor er så heldig at hun har en mann som er far til en annen kvinnes barn.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 http://www.aftenposten.no/amagasinet/morch...icle3247695.ece Passende artikkel i lys av en del tråder her seneste dagene. Jeg synes han svarer elegant. En stemor har også kommentert artikkelen. For mange kokker, for mye søl... Alle som jobber med mennesker vet at det ikke finnes fasitsvar i slike situasjoner. Hver enkelt familie må finne sin måte å gjøre ting på. Hva en såkalt ekspert mener er faktisk ikke særlig mer interessant enn hva du eller jeg mener. Det vil alltid eksistere uenigheter om hva som er mest riktig å gjøre så lenge det handler om mennesker og ikke maskiner.
Gjest undres Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Alt handler om stemor, hva med stefar? Er det enklere å være stefar enn stemor og hvorfor er det enklere i så fall?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Alt handler om stemor, hva med stefar? Er det enklere å være stefar enn stemor og hvorfor er det enklere i så fall? Det er enklere å være stefar, fordi det er til sammenligning veldig få forventninger til hans rolle. Hvis han ikke er aktivt slem, liker ungene og bidrar litt innimellom, er alle fornøyde. Stefar bor vanligvis med en mor som tar hovedansvaret for egne barn, slik at han i motsetning til en del stemødre ikke må irritere seg like mye over tafatt oppdragelse og å bli sittende med all leksehjelpen og all kjøring til og fra aktiviteter, være den som alltid står opp med ungene og finner på ting i helgene osv. Menn er også mindre på nett om problemene sine, så de som sliter, kommer ikke frem.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Stefar bor vanligvis med en mor som tar hovedansvaret for egne barn, slik at han i motsetning til en del stemødre ikke må irritere seg like mye over tafatt oppdragelse og å bli sittende med all leksehjelpen og all kjøring til og fra aktiviteter, være den som alltid står opp med ungene og finner på ting i helgene osv. Mange stemor/mor konflikter kunne vært mindre eller helt borte hvis bare barnas far hadde tatt det ansvaret han burde ta.
Gjest undres Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Det er enklere å være stefar, fordi det er til sammenligning veldig få forventninger til hans rolle. Hvis han ikke er aktivt slem, liker ungene og bidrar litt innimellom, er alle fornøyde. Stefar bor vanligvis med en mor som tar hovedansvaret for egne barn, slik at han i motsetning til en del stemødre ikke må irritere seg like mye over tafatt oppdragelse og å bli sittende med all leksehjelpen og all kjøring til og fra aktiviteter, være den som alltid står opp med ungene og finner på ting i helgene osv. Menn er også mindre på nett om problemene sine, så de som sliter, kommer ikke frem. Ja, det var vel de tankene jeg hadde gjort meg ja...
Gjest undres Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Mange stemor/mor konflikter kunne vært mindre eller helt borte hvis bare barnas far hadde tatt det ansvaret han burde ta. Det tror jeg også.
leirbål Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Og allikevel leser jeg tråd etter tråd hvor stemor klager over moren, ikke over faren til barnet/ barna... Hva om alle disse stemødrene kunne oppdra mannen sin, ikke bare moren.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Og allikevel leser jeg tråd etter tråd hvor stemor klager over moren, ikke over faren til barnet/ barna... Hva om alle disse stemødrene kunne oppdra mannen sin, ikke bare moren. Synes det er for mye forlangt at en stemor skal bli pålagt å oppdra to voksne mennesker, i tillegg til å ta seg av hans barn og eventuelle egne og fellesbarn. At en tåler mer fra egen partner som en elsker, fremfor tredjepersoner en aldri har ønsket å måtte forholde seg til, tror jeg vi skal kalle helt normalt.
leirbål Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Synes det er for mye forlangt at en stemor skal bli pålagt å oppdra to voksne mennesker, i tillegg til å ta seg av hans barn og eventuelle egne og fellesbarn. At en tåler mer fra egen partner som en elsker, fremfor tredjepersoner en aldri har ønsket å måtte forholde seg til, tror jeg vi skal kalle helt normalt. Ja, jeg er helt enig. men det gir allikevel ikke stemor rett til å forandre på mor, eller forsøke å oppdra henne, som det så ofte forsøkes på her. Hvis mor er så umulig får hun gå til far og få ham til å ordne opp. Er det veldig alvorlig kan hun gå til barnevernet. Hadde det kommet en stemor inn i vårt liv som skulle oppdra meg hadde jeg blitt veldig sint. Hvis det er et problem velger jeg å løse det med faren til barnet. Ikke fra en jeg heller aldri har ønsket å måtte forholde meg til, som du sier.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #12 Skrevet 7. september 2009 Ja, jeg er helt enig. men det gir allikevel ikke stemor rett til å forandre på mor, eller forsøke å oppdra henne, som det så ofte forsøkes på her. Hvis mor er så umulig får hun gå til far og få ham til å ordne opp. Er det veldig alvorlig kan hun gå til barnevernet. Hadde det kommet en stemor inn i vårt liv som skulle oppdra meg hadde jeg blitt veldig sint. Hvis det er et problem velger jeg å løse det med faren til barnet. Ikke fra en jeg heller aldri har ønsket å måtte forholde meg til, som du sier. Håper du heller ikke er en som forventer at stemor bidrar med noe som helst i hjemmet til dine barn da, du har jo ikke noe med å forvente at hun oppfører seg
Gjest regine ii Skrevet 7. september 2009 #13 Skrevet 7. september 2009 Håper du heller ikke er en som forventer at stemor bidrar med noe som helst i hjemmet til dine barn da, du har jo ikke noe med å forvente at hun oppfører seg Hvorfor skal en som mor forvente det? Utover at stemor er snill og grei med ungene, bør vel far være hovedpersonen i det hjemmet når ungene er der. Det er faktisk FARS ansvar, ikke stemors, å ivareta barnas behov når de er hos han. Og jeg - som flere andre her har skrevet - er helt sikker på at ting hadde vært mye enklere for både mødre og stemødre dersom fedre hadde tatt sitt ansvar på alvor.
leirbål Skrevet 7. september 2009 #14 Skrevet 7. september 2009 Håper du heller ikke er en som forventer at stemor bidrar med noe som helst i hjemmet til dine barn da, du har jo ikke noe med å forvente at hun oppfører seg Nei, jeg forventer ikke noe annet enn at hun behandler barnet mitt greit. Alt utover det er utelukkende en sak mellom far og henne. Når barnet er hos far er det hans ansvar. Hos meg mitt ansvar. Er det noe han ønsker at jeg skal endre meg på, får han ta det opp med meg. Vi har alltid hatt det sånn, og har et utmerket samarbeid. Og siden stemor ikke oppdrar meg, er jeg veldig samarbeidsvillig overfor hennes ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #15 Skrevet 7. september 2009 Håper du heller ikke er en som forventer at stemor bidrar med noe som helst i hjemmet til dine barn da, du har jo ikke noe med å forvente at hun oppfører seg Jeg har selvsagt ingen forventninger til hvordan far og stemor deler arbeidsoppgavene i sitt hjem. I forhold til barnet er det far som har ansvar. Om han velger å delegere noe til stemor, er det hans sak, og en sak mellom de to. Om barnet ikke får det det trenger hos far, er det fars ansvar, og ikke stemors.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #16 Skrevet 7. september 2009 Ja, jeg er helt enig. men det gir allikevel ikke stemor rett til å forandre på mor, eller forsøke å oppdra henne, som det så ofte forsøkes på her. I denne tråden er temaet motsatt, basert på en mor som ønsker å bruke stemor som støttespiller ifht det hun ser som problemer hos datteren.
leirbål Skrevet 7. september 2009 #17 Skrevet 7. september 2009 I denne tråden er temaet motsatt, basert på en mor som ønsker å bruke stemor som støttespiller ifht det hun ser som problemer hos datteren. Leste ikke artikkelen før nå. men jeg er enig med stemoren som har svart på dette. Mor kan ikke bestemme over stemor. Ikke engang over far. Ønsker hun hjelp ville jeg ha spurt far om han kan spørre stemor om hun ønsker at møte for å drøfte datterens problemer. Da er det lettere for stemor å si nei. Mor må også være åpen for at far (og stemor), ikke ønsker å følge hennes ønsker. Det er deres valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå