Gå til innhold

à konto

Anbefalte innlegg

Gjest litt usikker
Skrevet

Jeg flyttet fra en studenthybel for over et halvt år siden, på kontrakten stod det at strømmen var inkludert i leien og i parantes stod à konto. Jeg har aldri hørt om à konto, og ble temmelig sjokkert da jeg nylig fikk en strømregning av utleier. Hun informerte meg ikke om dette og ingen av mine medstudenter har hørt om dette, strøm inkl.i leie er strøm inkl.i leie.... Jeg har lest i husleieloven og har ikke funnet noe om nettopp dette.

Har jeg rett til å klage på denne regningen? evt.nekte å betale?? som følgende av manglende informasjon??

Det er ikke det regningen er så høy, jeg klarerv å dekke den, men likevel??

Hun kritiserte meg for å ikke ha satt meg inn i hva det var...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A-konto faktura sendes ut hvert kvartal. Regningen er på ca en fjerdedel av din antatte årskostnad for strøm. Antatt årsforbruk for kommende periode baseres på reelt forbruk fra samme periode i fjor. Prisen er den som gjelder når a konto fakturaen sendes ut.

Når kommer strømfakturaen?

Ved årsskiftet avregnes abonnementet. Avlesningstidspunkt er fast den 1. januar hvert år. Årsforbruket kan variere fra år til år avhengig av bruksmønster, vær og temperatur. Dette sammenlignes med a konto-innbetalingene du har foretatt i løpet av året. Differansen vil faktureres eller krediteres. Første a konto for nytt år faktureres sammen med årsavregningen for foregående

Den regningen dere har fått nå er differansen for et helt år. MEN det står i kontrakten at strøm er inkludert, at det står a-konto tror jeg ikke hjelper huseieren det minste. Du kan nok trygt refse hun tilbake for at hun ikke har satt seg inn i hva inkludert i leie betyr.

Så vidt jeg kan skjønne trenger du ikke betale (hvorfor er det bare du som skal betale forresten). Men hvor mye er regningen på? Og hva slags regning var det? Orginal fra strømselskapet eller en de har laget selv?

Skrevet

Det der blir jo for dumt. Har huseier spesifisert hvor stor andel av husleia som går til a-konto strøm? Hvis det ikke er gjort så vet du jo ikke hva du har betalt for strøm, og huseier kan plukke et beløp fra løse lufta om han/hun vil.

Skrevet

A konto betyr at dere betaler forskudd på strømmen, som en del av husleien. Jeg betaler 3600 i måneden, det er inkludert akonto strøm. A konto delen utgjør 700 av leien. Når året er omme må jeg betale inn ekstra om jeg har brukt strøm for mer enn a konto beløpet, eller så får jeg penger igjen om jeg har brukt mindre enn jeg har betalt for.

Når det står at strømmen er a konto inkludert i leien, så betyr det ikke at ubegrensede mengder strøm er inkludert i leien, det betyr bare at forskuddsbetaling på strøm er inkludert i leien.

Men dere skulle få opplyst når dere inngikk avtalen hvor mye a konto beløpet var. Når husleier nå kommer med en regning, betyr det at du har brukt mer strøm enn akonto beløpet.

Skrevet

Hvis man avtaler det på den måten er det jo ryddig og oversiktelig. MEN så lenge huseier ikke har gjort noe annet enn å skrive a-konto i parantes så tror jeg ikke ts trenger å betale.

Men hvordan går det egentlig ann å ordne det på en fair måte hvis ts f.eks har bodd der fra august til mai? Differansen skal jo bli betalt hver januar, og det er jo forskjellig hvor mye strøm man bruker fra måned til måned.

TS:

Hadde dere egen strøm måler? Og når og hvor lenge bodde du der?

Skrevet
Hvis man avtaler det på den måten er det jo ryddig og oversiktelig. MEN så lenge huseier ikke har gjort noe annet enn å skrive a-konto i parantes så tror jeg ikke ts trenger å betale.

Men hvordan går det egentlig ann å ordne det på en fair måte hvis ts f.eks har bodd der fra august til mai? Differansen skal jo bli betalt hver januar, og det er jo forskjellig hvor mye strøm man bruker fra måned til måned.

TS:

Hadde dere egen strøm måler? Og når og hvor lenge bodde du der?

Om man ikke har bodd der hele året, ser man på strømmåleren. Man betaler bare for den tiden man har bodd der.

Skrevet
Om man ikke har bodd der hele året, ser man på strømmåleren. Man betaler bare for den tiden man har bodd der.

Men ts flyttet for et halvt år siden så det er litt sent å se på strøm måleren nå. Og på hvilken måte står differansen på regningen? Står det +/- per måned eller står det bare for hele året?

Hei ts, hvordan går det? er faktisk blitt veldig nyskjerrig på denne saken :ler: Høres ut som en utrolig tungvint måte å gjøre det på.. Personlig tror jeg ikke du trenger å betale for huseier har skrevet strøm inkludert, selv om hun har skrevet a-konto har hun ikke skrevet noe i kontrakten om hvor mye som blir betalt hver måned og det virker egentlig ganske snuskete.. Og så lurer jeg selvfølgelig fælt på om dere hadde egen måler og på hva slags regning du fikk, "ordentlig" fra selskapet eller hjemmelaget fra huseier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...