Gå til innhold

Hva slags sko til ettåringen i høst/vinter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er ett år nå, og det er på tide med hans første sko.

Han har til nå bare hatt slike myke "støvletter" uten såle, bare holder ham varm og tørr. Men nå begynner han å gå, og gjennom disse kjennes jo hver sten han tråkker på, og været blir kaldere, han trenger sko med såle.

Men HVA trenger en ettåring til vått og kaldt høst og vintervær? (Den stooooore kulden antar jeg ikke vi får, mer vått, vi bor på vestlandet) Han går ikke helt selv enda, men det kommer jo snart, men det bør ikke være skotøy som er for tungt og vanskelig å gå med eller da... ANER ikke hva som finnes og hva som er lurt til sånne små jeg... Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_ barnehagetanta
Skrevet

Jeg ville nok tatt han med til en skobutikk og sett på utvalget jeg.

Men kan jo anbefale

Cherox.

også er det noen nye støvler som har kommet som ikke veier noen ting, som kan brukes fra + grader til - 20.

Uansett i skobutikkene så har de greie på dette:)

Skrevet

Gutten vår har disse skoene fra Ecco nå i høst. Han går noe, men ikke så mye. De er ikke tunge for foten, og de i barnehagen har skrytt mye av de. Enkle å få av og på, sitter godt på foten, og er relativt varme. Vi har impregnert de, så de tåler noe vann. Er uansett begrenset hvor våte de blir på føttene når de ikke går så mye selv, i alle fall er det vår erfaring så langt (vi ble anbefalt av barnehagen å ikke kjøpe gummistøvler pga dette. De bruker det sjelden på de minste, da det blir veldig tunge - og behovet for det er ikke så stort).

På vinteren kommer vi nok til å kjøpe en annen støvel-type, men vet ikke hva enda...

Skrevet

Jeg ville ikke brukt verken Cherrox eller Muck/DockBoots til en ettåring som ikke er så stødig på foten enda. Det trengs litt mer støtte enn som så. Sånne førstesko fra Ecco med flere er veldig greie nå på høsten. Når det blir kaldere/våtere vil jeg anbefale vintersko/goretex fra Ecco, Viking etc.

Skrevet

Vi dro på butikken og tittet, og endte opp med det de anbefalte der, en goretexstøvlett som er lett i vekt, stødig, varm og vanntett, i alle fall sier de det.

Så får vi nå se hvordan det går, det er ikke så lett for en førstegangsmamma, den første vinteren (vel, den andre vinteren, men forrige vinter trengte han hverken dress eller sko. Han hadde strikket ulldress som han sov i i vogna, og ullsokker, ferdig med det. NÅ trenger han noe annet, men ettersom han ikke går i barnerhage er kravene som stilles til utstyret antakelig annerledes igjen neste vinter også, når han vel må ha fått en plass...)

Skrevet

Vi brukte Kavat den vinteren han fylte ett år og var knallfornøyd. God og varm sko. Så fornøyd at vi har kjøpt akkurat samme modell i år. Neste år blir det Viking GoreTex, men syns den er for høy i skaftet til de små leggene i år.

Skrevet

Vil bare legge til - cherrox anbefales ikke til noen, uansett alder.

Du skal lete lenge etter såler som er glattere enn det cherroxene har

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Tror du gjorde rett i å kjøpe et par sko som sitter bedre på foten på en liten tass ja, støvler og cherrox bruker vi kun når det er veldig vått her i gården. Vi hadde superfit goretexsko til jenta vår i fjor vinter og har kjøpt det i år også, var veldig fornøyde med de:

Lette sko med "pigger" under i tilfelle det er is og snøglatt, bare å impregnere de med spray med jevne mellomrom, så tåler de mye sørpe og vann også. Jenta vår var alltid tørr og varm på føttene =)

Skrevet

Det er vel superfit eller noe sånn de heter de han fikk, og de er allerede sprayet med første dose imregneringsspray, så fikk mor sine vintersko en runde i samme slengen, de har en tendens til å ikke få det så ofte som de fortjener, og faktisk har jeg allerede brukt dem et par ganger (for dumme meg har liksom ikke noe høstsko, jeg har joggesko med netting, eller vinterskoene mine. Så når det pissregna og var kaldt, så frista ikke joggeskoene...)

Cherox var liksom slett ikke det jeg tenkte han skulle få nei. Han fikk sko størrelse 20 til den vesle foten sin. Vel og merke brukte vi cherox da jeg var lita, og vi vassa i sørpe, men 1) verden har vel gått fremover siden den tid? og 2) han skal ikke vasse i sørpe i vinter. Da dropper vi evt å la ham gå ute der og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...