Gjest esso Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Det har seg slik at jeg har fått totalt dilla på et potetgullmerke som jeg foreløbig har sett kun på bensinstasjonen. Dette igjen betyr at potetgullet i utgangspunktet er dyrt. Det koster 30 kroner for en pakke på 125 gram. Alikevel synes jeg at det har vært verdt prisen, for det finnes i mine øyne ikke bedre potetgull på markedet. Resten av familien her har også blitt bitt av min potetgulldille, så i hustanden har det flaut nok blitt til at vi har kjøpt seks poser i uken de siste tre ukene posene er små og vi beregner en til hver). Dette potetgullet har blitt min største last. Så derfor har jeg denne uken begrenset meg til to ganger i uken. En pose hver på tirsdag og en nå på fredag. Vi har spøkt med at prisen snart må gå ned, så mye som vi bidrar til økende salg. Så vidt jeg har lagt merke til (utfra antall poser i hyllene) er det nesten bare vi som kjøper dette produktet. På tirsdag kostet en pose 30 kroner. Og i går når jeg skulle på bensinstasjonen, så så jeg at posene var flyttet på. Antagelig fordi der de lå før var det blitt tomt og de hadde foretatt et nytt påfyll. Da jeg ser hylleprisen får jeg litt sjokk. Der står det at den lille posen med potetgull koster 38 kroner. Jeg stikker bort til kassen og sier at det må være en feil. De sjekker hva prisen blir når posen slås inn. Og det viser seg at lappen på hyllen er feil og at potetgullet nå koster 48 kroner. Altså: En økning i pris på nesten 60 % fra tirsdag til fredag. Det føles bokstavelig talt som at godteposen er blitt stjålet fra meg. Og jeg skjønner nå hvordan røykere har det når de har behov for røyk og ikke har... Det er en fæl følelse å bli snytt fra noe du har gledet deg til. For min fredagskveld ble liksom ikke det samme uten... ha ha. Men er dette egentlig lovlig? Er det ikke restriksjoner når det gjelder økning av pris? Eller kan bensinstasjoner/store konserner prise slik de vil? 48 kroner for 125 gram med potetgull er jemmenmeg er fæl kilospris på poteter for å si det sånn...De må da tape mye penger på slike prisøkninger? De store posene med fra Maarud er nå mye billigere enn den lille pingleposen som jeg pleier å kjøpe. Jeg er fullstendig klar over at det er dyrt å kjøpe ting på bensinstasjoner. Men det føles rart at en pose plutselig skal måtte koste 18 kroner mer i løpet av bare noen dager. Hvis det ikke finnes noen restriksjoner mot slike grunnløse økninger, så synes jeg at det definitivt burde ha vært det. Kan virkelig store konserner gjøre som de vil med prisene sine? Jeg regner med at innkjøp av dette potetgullet faktisk koster det samme som før. Noen som vet eller som har forbrukermeninger rundt dette? Kom gjerne med andre eksempler på store prisøkninger hvis du har. For dette er i grunn litt interessant (synes jeg).
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Matvarer er ikke prisregulert slik som f.eks. husleie så her kan detaljleddet gjøre som de vil med prisen. Mao. er det etterspørselen som bestemmer prisen: stor etterspørsel, øket pris. Når etterspørselen synker har detaljleddet to valg: fjerne varen pga manglende etterspørsel eller senke prisen for å se om det hjelper. Det interessante her er at denne prisøkningen ville du aldri lagt merke til hvis du hadde kjøpt produktet av og til, men siden du kjøper det flere ganger pr uke har du muligens bidratt til prisøkning og uten at stasjonen har visst at det var samme familie som kjøpte all denne chipsen har de tenkt at her hadde de et produkt som gikk som varmt hvetebrød og kunne sette opp prisen uforskammet mye. Nå får de se konskevensen - ingen kjøper produktet lenger til den nye prisen. Hvis du ønsker at butikken skal føre produktet i fremtiden bør du si til dem at du har kjøpt dette regelmessig og vil gjerne i fremtiden men at prisen nå er for stiv. Forøvrig ville jeg funnet ut hvem som produserte produktet og spurt hvor du ellers kan få kjøpe det og gjerne i større pakker.
Gjest esso Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 hva heter potetgullmerket? Det heter sencations (smak av spansk pepper og fløte). Er ikke sikker på om jeg skrev det riktig.
Gjest esso Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Matvarer er ikke prisregulert slik som f.eks. husleie så her kan detaljleddet gjøre som de vil med prisen. Mao. er det etterspørselen som bestemmer prisen: stor etterspørsel, øket pris. Når etterspørselen synker har detaljleddet to valg: fjerne varen pga manglende etterspørsel eller senke prisen for å se om det hjelper. Det interessante her er at denne prisøkningen ville du aldri lagt merke til hvis du hadde kjøpt produktet av og til, men siden du kjøper det flere ganger pr uke har du muligens bidratt til prisøkning og uten at stasjonen har visst at det var samme familie som kjøpte all denne chipsen har de tenkt at her hadde de et produkt som gikk som varmt hvetebrød og kunne sette opp prisen uforskammet mye. Nå får de se konskevensen - ingen kjøper produktet lenger til den nye prisen. Hvis du ønsker at butikken skal føre produktet i fremtiden bør du si til dem at du har kjøpt dette regelmessig og vil gjerne i fremtiden men at prisen nå er for stiv. Forøvrig ville jeg funnet ut hvem som produserte produktet og spurt hvor du ellers kan få kjøpe det og gjerne i større pakker. Jeg er enig i alt du sier. Og jeg har veldig lyst til å melde ifra. Desverre er dette et importprodukt. Antagelig fra Nederland. Og jeg aner desverre ikke hvem det er som står ansvarlig for innføring til Norge. Har søkt på nett for å finne ut av ting- uten hell. Forøvrig fikk jeg vite at prisavgjørelsen var blitt gjort av "høyere hold" uten at jeg helt vet hvem "høyere hold" i Esso er. Huff... det høres sikkert litt psykt ut, men jeg har lyst til å skrive en klage. For det er som du sier kun oss som har bidratt til økt salg. Tror det bare forsvant 3 pakker utenom våre kjøp i løpet av disse ukene. Hva synes dere om prisene forresten? Er 48 kroner en OK pris?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Lay's sensations? Det er amerikansk og koster en brøkdel av den opprinnelige prisen på 30 kr andre steder enn i annerledeslandet. Forøvrig har de det på Mega. Hvis jeg var deg ville lommeboka snakket og sluttet å kjøpe fra bensinstasjonen.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Tror jeg har vært litt uklar her? Det er ikke noe å melde fra om - stasjonen/butikken har lov til å gjøre dette. De skader riktignok seg selv, men det er faktisk deres eget problem. Det kan nå likevel være en god ide å skrive til produsenten selv om de er i Nederland og høre om de har andre importledd i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Har sett dette potetgullmerket på Coop Mega, hvilken smak de har vet jeg ikke. Om du har en butikk i nærheten ville jeg sjekket, ev. spurt om de kan skaffe din smak. Vil tro det blir billigere. 48 kr er i meste laget for en slik pose mener jeg.
Respect Skrevet 5. september 2009 #9 Skrevet 5. september 2009 Det er bra at usunne varer koster så mye.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #10 Skrevet 5. september 2009 Det er bra at usunne varer koster så mye. Nå driver akkurat det prisen opp på sunne varer også. Econ101.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 Jeg tror det er lovlig, ja. Jeg ville forresten forsøkt en annen bensinstasjon.
LilleBille Skrevet 5. september 2009 #12 Skrevet 5. september 2009 De har samme merke på Meny og Smart Club - men det er dyrere enn andre potetgull.
Rosalie Skrevet 5. september 2009 #13 Skrevet 5. september 2009 De har også merket på Ultra, til ca. 32 kr om jeg husker rett.
lilleGrethe Skrevet 6. september 2009 #15 Skrevet 6. september 2009 Sensations selger de i England, det er laget av Walkers her (er vel samme som Lays i Nederland). Kjempegodt, og de finnes i større poser, men er vel ikke så vanlige i Norge. Vår favoritt er Thai Sweet Chili... Kommer til å savne dem når vi flytter til Norge! Det er ingen lov mot å øke priser sånn du beskriver, men kanskje du kan påvirke en butikk nær der du bor til å importere det for dere? Hvis dere kjøper ofte, så burde det være mulig å få en bra avtale på pris også? "Innvandrerbutikker" gjør gjerne dette hvis deres vanlige leverandører fører merket, kan jo være et tips.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #16 Skrevet 6. september 2009 Sensations selger de i England, det er laget av Walkers her (er vel samme som Lays i Nederland). Kjempegodt, og de finnes i større poser, men er vel ikke så vanlige i Norge. Vår favoritt er Thai Sweet Chili... Kommer til å savne dem når vi flytter til Norge! Det er ingen lov mot å øke priser sånn du beskriver, men kanskje du kan påvirke en butikk nær der du bor til å importere det for dere? Hvis dere kjøper ofte, så burde det være mulig å få en bra avtale på pris også? "Innvandrerbutikker" gjør gjerne dette hvis deres vanlige leverandører fører merket, kan jo være et tips. Jeg har kjøpt Thai Sweet Chili både på Coop Obs og en liten Megabutikk, så er godt mulig at dere fremdeles får tak i det i Norge .
LukaFrost Skrevet 6. september 2009 #17 Skrevet 6. september 2009 Jeg har kjøpt dette merket både på Mega og på Ultra. Veldig godt.
Gjest TS Skrevet 6. september 2009 #18 Skrevet 6. september 2009 tusen takk for kjempefine svar fra alle sammen her vi bor har vi desverre ikke butikkene "Mega", "Ultra" osv. Har bare "Rema", "Kiwi", "Rimi", "Meny" og lignende butikker. Men det var en god ide å kanskje påvirke en innvandrerbutikk. Kommer i hvertfall ikke til å handle dette på en bensinstasjon mer. Var greit å vite at produktet går under en annen produsent i england. Kanhende jeg kjøper noen pakker fra utlandet. Det må jo være lov, så sant jeg holder meg under tollgrensen? Har til og med sett at man selger matvarer på Ebay...
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2009 #19 Skrevet 6. september 2009 tusen takk for kjempefine svar fra alle sammen her vi bor har vi desverre ikke butikkene "Mega", "Ultra" osv. Har bare "Rema", "Kiwi", "Rimi", "Meny" og lignende butikker. Men det var en god ide å kanskje påvirke en innvandrerbutikk. Kommer i hvertfall ikke til å handle dette på en bensinstasjon mer. Mega og Ultra er en del av Coop. Har dere en Coop butikk i nærheten (Prix, Obs f.eks.)? Spør om de kan ta det inn med henvisning til at grossistleddet (Coop som forsyner Mega) allerede har tatt det inn.
LukaFrost Skrevet 6. september 2009 #20 Skrevet 6. september 2009 Mega er en del av Coop. Ultra er ikke en del av Coop.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå