Gå til innhold

Hvordan lage 1-sides i Word med plass til Excel?

Anbefalte innlegg

Gjest Uten erfaring
Skrevet

Vet noen her hvordan jeg gjør dette i Windows 2003-2007:

formålet er å systematisere informasjon.

Skal ha 1 (en) - side med noen kategorier, overskrifter og også noen felt for tall/grafer.

1) Hvordan få til å ha Excel-felt i et Word-dokument?

2) Noen tips til Word- og Excel i samme ark?

3) Noen grafisk layout tips som gjør dette brukervennlig/leservennlig/enkelt?

Takker for alt av råd og tips!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder 1 og 2:

Skriv de talldataene du vil ha, inn i et Excel-regneark. Deretter merker du cellene du vil ha inn i Word, og så bare drar du utvalget over i Word-dokumentet.

Enklere blir det ikke.

Skrevet
Når det gjelder 1 og 2:

Skriv de talldataene du vil ha, inn i et Excel-regneark. Deretter merker du cellene du vil ha inn i Word, og så bare drar du utvalget over i Word-dokumentet.

Enklere blir det ikke.

Enkelt for deg ja!

Men for meg: tusen, tusen takk :klemmer:

Og den enkleste måten å dele opp et 1-sides word-ark i flere rubrikker/kolonner/tabellformat til å fylle inn informasjon er...Hva heter den verktøylinjeoverskriften man går på da?

Er det noe profft man kan gjøre for å få informasjonen i dokumentet til å se lystbetont ut å lese? Som i en elektronisk avis eller rapport: hvilke knapper trykker de på for å få farger etc.?

Noen råd til farger / ikke farger / annet?

Skrevet

Hvis du har Windows 2007 er det som følger:

Gjør som Gjest sier over - lag tabellen i Excel, og kopier over i Word.

For å gjøre det mer spennende:

Merk hele tabellen - du ser da et gult felt helt øverst ved fanene som viser ekstra funksjoner for tabellen (hos meg er det på engelsk, og da heter det Design og Layout).

Der kan du velge forskjellige forhåndsvalgte tabell-typer, eller du kan velge fargene selv (helt til høyre er det en bøtte for bakgrunnsfarge).

Lykke til!

Skrevet

Takker så mye, det var snilt å hjelpe med dette "enkle" problemet og, når det egentlig er mer avanserte spørsmål som pleier å tas opp her.

Skrevet

Alle spørsmål er velkommen her! Bare hyggelig å hjelpe til :)

Skrevet

Når man har opprettet en liten Excel rubrikk i Word-dokumentet:

Hvordan kan man arbeide i Excel dokumentet da? Ser ikek at det finnes "Insert" og "Graphs" så man kan lage figurer basert på tallene osv. i Excel-firkanten som nå er i Word-arket?

Brukte "Excel in Word"-ikonet som sto på verktøylinjen øverst i Word-dokumentet....

Takker veldig for svar :)

Skrevet

Du må nok gjøre deg ferdig med dokumentet i Excel først. Det er såvidt jeg vet ikke noen enkel måte å integrere Excel i Word, sånn at Excel-funksjonene fortsatt fungerer.

Du har selvfølgelig fortsatt en del tabell-funksjoner, men Word er ikke Excel.

Det jeg gjør når jeg f.eks. skal lage rapporter, er å ha et Excel-dokument der jeg lager alle tabellene, grafene osv, og så kopierer jeg de delene jeg vil ha inn i Word.

Skrevet

Takk!

Og det bringer mg over til neste spørsmål:

Har fortsatt kun 1 side Word å forholde meg til - og vil ha en template - en mal mange kan bruke. Noen template-råd?

Spørsmål:

Har halve siden som skal ha plass til fire figurer/grafer. Men når jeg kopierer en graf fra Excel og inn i dokumentet, går det bra med to, men fire går det verrre med. Word nekter å la meg få ha 4 grafer der 8to over, to under)og når jeg endelig har fått det til så skal det ingenting til for at opplegget raser sammen ved at alle flytter på seg og bytter plass og faller ned på side 2...skal ha plass til alt på 1 ark.

Hvordan får en til det?

Gjest Blondie65
Skrevet
Du må nok gjøre deg ferdig med dokumentet i Excel først. Det er såvidt jeg vet ikke noen enkel måte å integrere Excel i Word, sånn at Excel-funksjonene fortsatt fungerer.

Du har selvfølgelig fortsatt en del tabell-funksjoner, men Word er ikke Excel.

Det jeg gjør når jeg f.eks. skal lage rapporter, er å ha et Excel-dokument der jeg lager alle tabellene, grafene osv, og så kopierer jeg de delene jeg vil ha inn i Word.

Neida ...

Istedenfor å "gjøre seg ferdig" i excel for så å kopiere cellene inn, sett inn et excel objekt i Word istedet.

I Office 2007, gå til sett inn menyen, velg tabell og velg den typen som har et excel merke på seg. Nå får du opp objektet, og du kan putte inn tall og lage diagram osv. Når du er ferdig med å jobbe i excel klikker du bare "utenfor" objektet i dokumentet, så er du i word igjen. Har du bruk for å endre i excelobjektet klikker du bare på det igjen og vips så er man i excel i igjen.

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk!

Og det bringer mg over til neste spørsmål:

Har fortsatt kun 1 side Word å forholde meg til - og vil ha en template - en mal mange kan bruke. Noen template-råd?

Spørsmål:

Har halve siden som skal ha plass til fire figurer/grafer. Men når jeg kopierer en graf fra Excel og inn i dokumentet, går det bra med to, men fire går det verrre med. Word nekter å la meg få ha 4 grafer der 8to over, to under)og når jeg endelig har fått det til så skal det ingenting til for at opplegget raser sammen ved at alle flytter på seg og bytter plass og faller ned på side 2...skal ha plass til alt på 1 ark.

Hvordan får en til det?

Ved å bruke excel objekt som jeg har beskrevet i mitt forrige innlegg. Da forblir alle diagrammene i excel.

Du lager mal ved å lage et "tomt" dokument med de riktige exceldiagrammene og tabellene klare slik at "kundene" bare kan legge inn tallene.

Wordmalen lages som mal ved å velge "makroaktivert dokumentmal" i filtype feltet ved lagre som. Da vil du og dine "kunder" få velge denne ved å velge fil ny fra filmenyen.

Skrevet
Ved å bruke excel objekt som jeg har beskrevet i mitt forrige innlegg. Da forblir alle diagrammene i excel.

Du lager mal ved å lage et "tomt" dokument med de riktige exceldiagrammene og tabellene klare slik at "kundene" bare kan legge inn tallene.

Wordmalen lages som mal ved å velge "makroaktivert dokumentmal" i filtype feltet ved lagre som. Da vil du og dine "kunder" få velge denne ved å velge fil ny fra filmenyen.

Hjertelig takk til deg!

Hadde det vært mulig å forklare litt mer om hvordan en gjør det, sa du?

Gjest Blondie65
Skrevet
Hjertelig takk til deg!

Hadde det vært mulig å forklare litt mer om hvordan en gjør det, sa du?

Hva er det du trenger nærmere forklaring på?

Skrevet

Ah, takker til begge dere to som har svart!

Det er slik at hun som bestilte denne malen/templaten fra meg, sa at hun ikke ønsket å ha "Excel for Word" i denne 1-sides dokumentet, hun ville at jeg limte over figurene/grafene til Word.

Det krever at de må være små, fpr få plass, for det skal være en del tekst over også...og om grafene blir små, hvordan da se tallene/teksten i hver figur?

Og har en først limt inn en graf, kan en ikke endre på den i Word, det som er limt inn står der (om en da ikk endrer i Excel og limer inn på nytt til Word).

Noen tips til hvordan få plass til grafer/figurer på liten plass, slik at de står ved siden av hverandre, 2 over og 2 under så de er plasser på halve siden slik?:

Overskrift

En god del tekst

Excelgrafer limt inn i Word:

* *

* *

Gjest Blondie65
Skrevet
Ah, takker til begge dere to som har svart!

Det er slik at hun som bestilte denne malen/templaten fra meg, sa at hun ikke ønsket å ha "Excel for Word" i denne 1-sides dokumentet, hun ville at jeg limte over figurene/grafene til Word.

Da mister du funksjonaliteten som gjør at du kan oppdatere dette med nye tall senere.

Det krever at de må være små, fpr få plass, for det skal være en del tekst over også...og om grafene blir små, hvordan da se tallene/teksten i hver figur?

Dette blir temmelig vanskelig å forklare uten å kunne vise i Excel - men det er ikke noe kunststykke å lage grafene små eller store. Om det blir "godt" å lese for andre er et helt annet spørsmål. Her må dere nesten prøve dere frem.

Og har en først limt inn en graf, kan en ikke endre på den i Word, det som er limt inn står der (om en da ikk endrer i Excel og limer inn på nytt til Word).

Jeg vil ikke anbefale denne måten i en Word mal i det hele tatt - det krever for mye "mekking" av brukeren.

Noen tips til hvordan få plass til grafer/figurer på liten plass, slik at de står ved siden av hverandre, 2 over og 2 under så de er plasser på halve siden slik?:

Overskrift

En god del tekst

Excelgrafer limt inn i Word:

* *

* *

Word:

Overskrift

En god del tekst.

Excel objekt:

Graf 1 Graf 2

Graf 3 Graf 4

Tallene som danner grunnlag for grafene kan du ha i cellene utenfor "vinduet" som vises i Word - da opptar de ikke plass i Wordokumentet. Dersom det er noen tall du/dere ønsker å vise så kan dere heller merke akkurat dette datapunktet i grafen.

Som nevnt før så blir det nå veldig mye tenke teori som er vanskelig å forklare uten å vise.

Som nevnt så anbefaler jeg å bruke Excelobjektet i Word. Hvis dokumentet skal kun presenteres elektronisk og det er av den grunn det blir forstyrrende med et excelobjekt, hva med å lage presentasjonen om til en pdf? Da er Excelarket en sømløs del av wordarket?

Skrevet
Da mister du funksjonaliteten som gjør at du kan oppdatere dette med nye tall senere.

Dette blir temmelig vanskelig å forklare uten å kunne vise i Excel - men det er ikke noe kunststykke å lage grafene små eller store. Om det blir "godt" å lese for andre er et helt annet spørsmål. Her må dere nesten prøve dere frem.

Jeg vil ikke anbefale denne måten i en Word mal i det hele tatt - det krever for mye "mekking" av brukeren.

Word:

Overskrift

En god del tekst.

Excel objekt:

Graf 1 Graf 2

Graf 3 Graf 4

Tallene som danner grunnlag for grafene kan du ha i cellene utenfor "vinduet" som vises i Word - da opptar de ikke plass i Wordokumentet. Dersom det er noen tall du/dere ønsker å vise så kan dere heller merke akkurat dette datapunktet i grafen.

Som nevnt før så blir det nå veldig mye tenke teori som er vanskelig å forklare uten å vise.

Som nevnt så anbefaler jeg å bruke Excelobjektet i Word. Hvis dokumentet skal kun presenteres elektronisk og det er av den grunn det blir forstyrrende med et excelobjekt, hva med å lage presentasjonen om til en pdf? Da er Excelarket en sømløs del av wordarket?

Ok, så selv om hun sa hun ikke likte det slik, er det best om det skal være en mal/template - som skal brukes av flere - men alle putter inn ulike data i hvert sitt dokument.

Og om alle etter at de er ferdige gjør det opp til en Pfd, så blir det finere da kanskje.

Kan jo prøve...takk for svar :)

Skrevet

Hvis det er meningen at brukere skal skrive inn tall til innsamling, som i timelister, ulike måledata etc. kan det holde å lage fire fast formatterte tabeller.

Lettere å tenke løsninger om vi vet formålet eller sånn omtrentlig bruksområde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...