Gjest frri Skrevet 4. september 2009 #1 Del Skrevet 4. september 2009 Kan biologisk kunnskap brukes til å begrunne hvilke moraloppfatninger vi bør ha? Drøft. Kan biologisk kunnskap brukes til å forklare hvorfor mennesker har de moraloppfatninger de faktisk har? Drøft. Fikk tips om Dawkins, mens sitter ellers fast... Ideer mottas med takk!!:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 4. september 2009 #2 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Dawkins, og kanskje mer spesifikt The selfish gene. Altruisme er vel forankret i genetikken/biologien det også, Noe dawkins snakker veldig mye om. Denne tråden bør flyttes til natur og vitenskap, for øvrig. Endret 4. september 2009 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nk. Skrevet 5. september 2009 #3 Del Skrevet 5. september 2009 Kan biologisk kunnskap brukes til å begrunne hvilke moraloppfatninger vi bør ha? Drøft. Kan biologisk kunnskap brukes til å forklare hvorfor mennesker har de moraloppfatninger de faktisk har? Drøft. Fikk tips om Dawkins, mens sitter ellers fast... Ideer mottas med takk!!:D Denne burde være midt i blinken. http://video.google.com/videoplay?docid=-3...ys+finish+first Forklarer grunnprinsippene ganske enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 5. september 2009 #4 Del Skrevet 5. september 2009 Når det gjelder fag som ex.phil er det nok lurt å ta utgangspunkt i pensum og de temaene som har blitt dekket på forelesninger og så ev. supplere med andre bøker og artikler (er enig i at Dawkins er et godt forslag). Da er det også lettere å diskutere oppgaven med medstudenter og faglærer. Det kan også være en ide å kjøpe et av oppsummeringsheftene som finnes, de gir en grei oversikt over hvilke tema de ulike filosofene og retningene. Nå er det en god stund siden jeg tok ex.phil selv, men jeg lurer på om kanskje Peter Singer har noe om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #5 Del Skrevet 5. september 2009 Jeg ville gått inn på funksjonelle forklaringers (mye brukt i biologi) begrensninger i forhold til formålsforklaringer og årsaksforklaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 5. september 2009 #6 Del Skrevet 5. september 2009 Nå begynner det også å bli en stund siden jeg tok ex-phil, men minnes om at Hursthouse (tror det var det som var navnet) sier noe som kan være relevant for dette? Tenker primært på abortspørsmålet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå