Jane F. Skrevet 4. september 2009 #1 Del Skrevet 4. september 2009 Hva går i matavfallet utenom mat? Hos oss går det: tørkepapir/servietterteposer (m papirbit)matpapir (kan man kaste det i matavfallet?) is pinner ben avis (noen ganger eks etter vi har spist reker)og sikkert mye annet også som jeg ikke kommer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 4. september 2009 #2 Del Skrevet 4. september 2009 Bor i Tyskland, her har de såkalt egen "bio søppelkasse". Her går kun alt av biologisk i avfallet, teposer, kaffegrut/filter, matrester, eggeskall, etc. Kaffefilter er resirkulert papir, men kaster IKKE ispinner (er jo laget av tre da..) eller matpapir/tørkepapir - dette går i papirdunken. Det er forresten ved hver bolig bio-kasse, grønt glass, hvitt glass, papir, emballasje (egen kasse ja!) og en rest-avfall. Det er minst restavfall hos oss, begynner å lukte lenge før posen blir full! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mymlen Skrevet 30. desember 2009 #3 Del Skrevet 30. desember 2009 matpapir, tørkepapir, servietter og avis skal i papirsøppla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draum Skrevet 30. desember 2009 #4 Del Skrevet 30. desember 2009 Mat, servietter, og te (vi bruker bare te i løsvekt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M25 Skrevet 30. desember 2009 #5 Del Skrevet 30. desember 2009 matpapir, tørkepapir, servietter og avis skal i papirsøppla. Sakset fra Avfall Sørs sider om biodunken: "I brun dunk kaster du: Brødrester, rester av frukt og grønt, kjøtt, fisk, rekeskall. Tørkepapir, servietter, kaffefilter, eggekartong, brødposer. Planterester, kvister, greiner, gress, små mengder sand og jord." Samtidig anbefales det å legge en avis i bunnen av dunken for lettere rengjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 30. desember 2009 #6 Del Skrevet 30. desember 2009 Matavfall defineres hos Remiks (Tromsø og omegn) som: Middagsrester Frukt Grønnsaker Eggeskall Mel- og bakevarer Teposer Kaffefilter Melkeprodukter Små mengder tørkepapir og eggekartonger Litt blomster Hageavfall skal ikke i matavfall. For øvrig oppdaget jeg i samme farta at isopor kan sorteres som plastavfall. Dessuten skal konvolutter ikke kastes i papiravfallet på grunn av limet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mymlen Skrevet 30. desember 2009 #7 Del Skrevet 30. desember 2009 Sakset fra Avfall Sørs sider om biodunken: "I brun dunk kaster du: Brødrester, rester av frukt og grønt, kjøtt, fisk, rekeskall. Tørkepapir, servietter, kaffefilter, eggekartong, brødposer. Planterester, kvister, greiner, gress, små mengder sand og jord." Samtidig anbefales det å legge en avis i bunnen av dunken for lettere rengjøring. jeg bor i vestfold og der er de strenge med resirkulering. servietter går ikke i matavfall. det samme gjelder hageavfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 3. januar 2010 #8 Del Skrevet 3. januar 2010 jeg bor i vestfold og der er de strenge med resirkulering. servietter går ikke i matavfall. det samme gjelder hageavfall. da er de ikke strenge, men har for dårlige mottaksanlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mymlen Skrevet 3. januar 2010 #9 Del Skrevet 3. januar 2010 da er de ikke strenge, men har for dårlige mottaksanlegg. feil. hva gjør du her i "miljø" egentlig? du som driter plent i miljøet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 3. januar 2010 #10 Del Skrevet 3. januar 2010 feil. hva gjør du her i "miljø" egentlig? du som driter plent i miljøet? Resirkulere ALT som resirkuleres kan. Unngår unødvendige giftstoffer. Ser til at produkter jeg kjøper er rettferdig og riktig priset. Osv. Men jeg kjører min bil med glede og flyr uten problemer. For det er ikke DER de virkelige problemene befinner seg. At de ikke tar imot hageavfall er rett og slett et tegn på et mottaksanlegg som ikke holder mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avfallsguri Skrevet 4. januar 2010 #11 Del Skrevet 4. januar 2010 Hageavfall skal ikke i matavfall. Det er ulike ordninger med matavfallsorteing. Det finnes optiske sorteringer. Manuelle sorteringer (Follo Ren). Løsninger der sortering blir utført via luftstrøm (matavfall og plast - NIR-anlegg). Teknologien endrer seg stadig. Og krever store investeringer. Uansett, det er ikke miljømessig, samfunnsmessig eller økonomisk riktig å kun samle inn avfall - det være seg mat eller plast - om ikke nedstrømsløsningene er fornuftige og miljøbesparende, samt samfunnsnyttige og økonomisk forsvarlige. Jeg opplever mye av miljø'kampen' kun baseres på følelser av og til... det hjelper ikke å synes å samle inn plast er 'lurt' og føles riktig, om ikke innsamling og behandling er riktig. Som sagt .. tekonlogien gir oss stadig flere løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avfallsguri Skrevet 5. januar 2010 #12 Del Skrevet 5. januar 2010 Matavfall defineres hos Remiks (Tromsø og omegn) som: Middagsrester Frukt Grønnsaker Eggeskall Mel- og bakevarer Teposer Kaffefilter Melkeprodukter Små mengder tørkepapir og eggekartonger Litt blomster Hageavfall skal ikke i matavfall. For øvrig oppdaget jeg i samme farta at isopor kan sorteres som plastavfall. Dessuten skal konvolutter ikke kastes i papiravfallet på grunn av limet. Og julepapir/gavepapir er restavfall ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 5. januar 2010 #13 Del Skrevet 5. januar 2010 Hageavfall skal ikke i matavfall. Igjen, da bor du en plass med elendig avfallshåndtering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_*M*_* Skrevet 5. januar 2010 #14 Del Skrevet 5. januar 2010 Det kommer helt an på både innsamlingsmetode og behandlingsmetode - og valget av disse baserer seg på en hel rekke ulike faktorer. Enkelte steder samles for eksempel matavfall og papiravfall i samme beholder - da behandlingsmetoden innebærer oppmaling av papiret til bruk i en komposteringsprosess. Sjekk med din lokale renovatør (kommune eller renovasjonsselskap) så får du svar. Evt se på : sortere.no - kildesortering på nett Felles for både matavfall, hageavfall og annet organisk avfall er at det etter 1. juli 2009 ikke lengre kan deponeres ("Deponiforbudet") - det må behandles på annen måte - og det finnes flere ulike måter å gjøre det på som alle utnytter energi og "material" på ulik måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 5. januar 2010 #15 Del Skrevet 5. januar 2010 Igjen, da bor du en plass med elendig avfallshåndtering. Jeg bor et sted med god avfallshåndtering, men hageavfallet går ikke i matavfallet av den grunn. Hageavfall er en egen avfallsfraksjon i mitt område, og blir til gratis hagejord for innbyggerne. På denne måten blir kapasiteten til avfallsanlegget mye bedre utnyttet. Hageavfallet trenger ikke samme håndtering som matavfallet for å bli et tilfredsstillende jordprodukt, og matavfallsanlegget kan ta imot avfall fra mange flere innbyggere. Innlegget kl 14.00 har gode poenger, men jeg har erfart at sortere.no gir litt andre svar enn det lokale renovasjonsselskapet, så det er best å sjekke lokalt. Jeg sjekket for bleier, som iflg sortere.no skal i restavfallet, men iflg renovasjonsselskapet kan gå sammen med matavfallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 8. januar 2010 #16 Del Skrevet 8. januar 2010 matpapir, tørkepapir, servietter og avis skal i papirsøppla. Tørkepapir står på lista over ting som skal i matavfallet her vi bor iallfall. Svart på hvitt fra kommunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 8. januar 2010 #17 Del Skrevet 8. januar 2010 Igjen, da bor du en plass med elendig avfallshåndtering. Også i Tromsø er det mulighet for å sortere hageavfall, det skal bare ikke i matavfallet. Vi får levere gratis på fyllinga (dessverre bare 4 ganger i året fra og med 2010), og der sorterer man papp, papir, metall, elektrisk avfall, hageavfall o.l. når man leverer. Samt at brukbare ting som gamle, stygge, men hele sofaer tas vare på og selges videre for en hundrelapp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 9. januar 2010 #18 Del Skrevet 9. januar 2010 Og i mitt distrikt går ALT som er biologisk nedbrytbart i samme dunk. Større hageavfall som trær og busker avlevers på dertil egnede stasjoner gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #19 Del Skrevet 10. januar 2010 Dessuten skal konvolutter ikke kastes i papiravfallet på grunn av limet. Skal ikke konvolutter i papiravfallet?? Da har jeg lært noe nytt i dag også, takk for tipset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halkatla Skrevet 19. mars 2010 #20 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Jeg har matavfallskvern montert i kjøkkenvasken, så der går alt av matavfall. Vanlige matrester, kaffe, te, rekeskall og fiskebein. I kompostavfallet kaster jeg større beinrester, kaffefilter, teposer, mel- og sukkerposer o.l, papp/kartong, servietter og tørkepapir. Vet ikke om denne linken er lagt ut før, men legger den her likevel. Fin å bruke om du er i tvil om hva som skal kastes hvor i hvilken kommune... Sortere.no Endret 19. mars 2010 av Halkatla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå