Gå til innhold

Overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne fremsette en påstand som gjerne kan være gjenstand for debatt:

Min mening er at veldig mye av befolkningens overvekt. samt uønskede kilo blant de som ikke er direkte overvektige, skyldes potetgull, brus og snop. Pluss sukkerholdige frokostblandinger og pålegg. Jeg tror at dersom folk kuttet ut alt dette, ville gjennomsnittsvekten i befolkningen synke drastisk.

Jeg blir faktisk ganske provosert over utsagn som at man "skeier ut", eller at man endelig "unner seg" noe når man spiser sånn dritt. For hvorfor ikke kutte det ut helt eller delvis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette er litt naivt å tenke/skrive. Om det var like enkelt for alle å ikke spise "dritt" så hadde nok de fleste også gjort det. Men sånn er det bare ikke!

At mange (inkl. meg selv) burde bli flinkere til å unngå det sjulte sukkeret/det usunne fettet i mange mat -og drikkevarer er en ting, men ikke alle orker bruke mer tid enn nødvendig på matlaging da hverdagens sysler ellers tar opp mye tid og energi. Mange bllir nok også mettet av all overfokus på "sunnhet" i media og driter mer i det av ren frustrasjon/irritasjon(selv om det ikke er noe god grunn så kan det bli for mye av det gode også!) Men å si som du gjør synes jeg er meget drøyt..

Skrevet

Som en generell regel har du sikkert rett, men...

Jeg er lett overvektig, men:

- jeg har ikke spist potetgull på snart 15 år,

- snop spiser jeg små mengder av en gang i uken,

- frokostblandinger spiser jeg kanskje to ganger i året, og da er det puffet ris,

-og som pålegg spiser jeg stort sett leverpostei, gulost, egg eller banan.

Kaker er jeg ikke særlig glad i, men liker god gjærbakst (spesielt kringle, boller og kanelsnurrer)...

Jeg vet med sikkerhet hvorfor jeg er overvektig, og ingen av dine faktorer er involvert...

Poenget mitt er at det er mange grunner til overvekt, mest sannsynlig like mange grunner som det finnes overvektige mennesker.

Usunt kosthold er vel den årsaken som stemmer for de aller fleste, men det å skylde på dårlig kosthold alene blir alt for ofte en forenkling av problematikken.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Overvekten i befolkninge skyldes mye at folk beveger seg mindre enn de gjorde for 40 år siden. "Hverdagsmosjonen" har blitt kuttet ned på. Det er færre som sykler eller går til jobben f eks.

Skrevet

jeg er enig i det som ble skrevet litt lenger opp.

det finnes like mange grunner til overvekt som det finnes overvektige mennesker.

flere eksempler:

- visse medisiner får mennesker til å legge på seg 20-30 kg på et blunk.

- noen har lavt stoffskifte

- mange sykdommer gjør at man bare blir ekstremt stor

osv...

Gjest Blondie65
Skrevet

Så skal man også huske at dersom man går bort fra et dårlig kosthold med mye fett og sukker til et sunnere kosthold så betyr ikke det at man automatisk går ned i vekt. Det betyr kanskje at man ikke øker noe mer i vekt, men det skal mer til for å gå ned.

Det er allerede slått fast at dietter ikke virker, men at det er varige endringer som må til. Nå er det nettopp en ny undersøkelse som slår i hjel teorien om at trening er viktig for vektnedgang, i følge denne undersøkelsen er det tvert i mot kostholdet som er viktig.

Hva skal vi egentlig tro?

Vi bør trene for helsens skyld for blodomløp og hjerte. Vi bør spise sunt og variert av samme grunn. Snacks og snop bør ikke være hverdagskost og det vi skal lage som hverdagskost bør i større grad være laget fra grunnen istedenfor halv og hel fabrikert mat.

Men mange av oss er på farten hit og dit, et møte her og et annet der. Det vi blir tilbudt enten på 7/11 eller som møtemat er ikke alltid så voldsomt sunt (siste uken har det vært et arrangement der lunsj var bolle, middag var pizza - og nok et arrangement der middag var pizza, enda et møte der lunsj var påsmurt fint brød dryppet i majones). Når man i løpet av syv dager er på møter 50 % av tiden og flere av disse arrangementene er heldagsarrangementer og man dessverre blir servert drittmat så er ikke alternativene så gode. Jeg har riktignok hatt en noe spesiell uke, men jeg vet veldig godt at dette er hverdagen for svært mange. Hva skal man gjøre da? Det er ikke alltid man kan eller får velge sunne alternativer.

Jeg tror at det som må til er at usunn mat må både prises høyere og fjernes vekk fra "gripehøyde" ved kassen i kiosk og butikk. I tillegg må det bli en annen holdning - spesielt når menn arrangerer møter - til hva man serverer til lunsj/møtemat. Men det er jo bare å se hva som ligger igjen på tallerkenen når det har vært servert snitter - da ligger alt det sunne igjen (sitron, salatblad, paprika etc) på mennenes tallerkener. Æsj grøntfor og grovt brød vil de ikke ha.

Skrevet

Det blir vanskelig å starte en slik tråd som denne netopp fordi at problemstillingen du har er såpass relativ. Ikke spørsmålet om det fins overvekt i verden, men nettopp hva som skyldes denne overvekten. Det kan diskuteres mye for og imot hva som er overvekt, hva og hvem man kan skylde på og hvorfor det har blitt slik i dagens samfunn.

However, du kan ikke bare skylde på dårlig kosthold med inntak av fy-produkter som potetchips, godterier og frokostblandinger. Det spiller også inn faktorer som trening, politiske spørsmål, ansvar og opplæring, kunnskap om mat og matlaging, sykdommer og generelt matvaner. Det er ikke slik at èn faktor alene skaper gjennomsnittlig overvekt i samfunnet i dag, men at alle faktorene her bidrar hver på sin måte.

Det er viktig å huske på at det er en sunn livsstil som må til for å motarbeide overvekten. Mange i dagens samfunn har ikke nok kunnskap om hvordan de skal kunne opprettholde en sunn livsstil. Skolene og barnehagene som er med på å oppdra barna og de unge i samfunnet, gir lite informasjon til hva en sunn livsstil egentlig er. Vi trenger mer opplæring i skolen, kanskje allerede så tidlig som i barnehagen. Barn og unge må lære seg hva som er en sunn livsstil og motsatt, hvordan de skal lage næringsrik og sunn mat og hvor mye de skal/bør trene. Jeg tror at opplæring om en sunn livsstil i barnehage og skole, vil minke både overvektsproblemene for barna senere i livet og det vil også gi en generell bedre helse i samfunnet. Lengre og oftere gymtimer bør barna få, og skolefrukt, skolemelk og sunne alternativer i skolekantinen bør bli et realisert foretak.

Voksne bør sette et bedre eksempel for barn og de unge voksne og voksne trenger også opplæring i hva som er en sunn og bra livsstil. Mange voksne skeier ut akkurat på dette området og mange foreldre tar seg ikke nok tid til å snakke om dette, og vise barna dette, i hjemmet. Man oppdrar ikke barn, man oppdrar voksne og all læring som kommer inn i hjernene våre i barndommen, følger oss i voksenlivet.

Det hadde vært en idè for markedet å kutte kostnadene på frukt og grønt, samt sunne alternativer, og heller øke prisen på usunne alternativer som potetchips og godterier. Dette er selvsagt umulig, i og med at sunne alternativer har dyrere og flere råvarer, noe som er kostnadsfult. Allikevel ville det vært en utrolig god løsning. Men hva skaper overvekt? Er det de voksne som lærer barna feil, er det skolene som ikke har nok oppmerksomhet rundt tema eller er det markedet som ikke gir oss billige nok sunne varer? Vel, det er en blanding av alle faktorer. Enkelt og greit.

Gjest Gjest_Maia_*
Skrevet

Helt enig med trådstarter. I bunn og grunn er overvekt et overflodsfenomen. For hundre år siden måtte folk slite seg ut for å skaffe nok mat. I dag har alle råd til å spise seg så mette de vil hver dag.

Skrevet
Helt enig med trådstarter. I bunn og grunn er overvekt et overflodsfenomen. For hundre år siden måtte folk slite seg ut for å skaffe nok mat. I dag har alle råd til å spise seg så mette de vil hver dag.

Den har du nok tydeligvis ikke tenkt nøye igjennom. For hvor mange er det egentlig som har råd til å spise seg mette hver dag? Mestparten av menneskene som lever på jorda? Nei, faktisk ikke. 1/6 av jordas befolkning til dags dato, sulter. Det tilsvarer ca 915 millioner mennesker. Tenk på det du, 915 millioner mennesker som aldri spiser seg mette.

http://www.wfp.no/?m=63&k=181

Gjest Gjest_Maia_*
Skrevet
Den har du nok tydeligvis ikke tenkt nøye igjennom. For hvor mange er det egentlig som har råd til å spise seg mette hver dag? Mestparten av menneskene som lever på jorda? Nei, faktisk ikke. 1/6 av jordas befolkning til dags dato, sulter. Det tilsvarer ca 915 millioner mennesker. Tenk på det du, 915 millioner mennesker som aldri spiser seg mette.

http://www.wfp.no/?m=63&k=181

Vel nå vil jeg påstå du er rimelig på villspor. De 915 millioner du refererer til er ikke overvektige, det finnes ikke overvekt i den 3 verden. Her derimot er det rikelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...